Visual C++ 2008 Express Studio

Postby vanmar » Thu Apr 10, 2008 12:00 am

Beste Dataqcuisiteurs,

Na met succes het USB flash board (Nov 07) te hebben gemaakt en bestudeerd, begin ik nu met het Data acquisitiebordje.

Alles gemonteerd en aan de USB poor gehangen, de driver geïnstalleerd en P. Jongen's software (proficiat trouwens !)onder Visual Basic 2005 opgestart en Eureka alles werkt ! Na bestudering van de code weet ik ook +/- waarom het werkt.

Nalezen van het artikel in ELektuur leert me echter dat de originele code in C++ is geschreven, en dat heb ik niet op mijn PC staan. Gekeken bij Microsoft en daar vindt ik enkel Visual C++ 2008 Express Studio. Geen 2005 en de link in Elektuurartikel is onbekend.

Vraag: Iemand hier ervaring mee ? Voor mij is C++ nieuw, dus wordt het zowiezo aanpassen, maar kan het uberhaupt werken met de 2008 versie ??

Graag info hierover ...

By the way, geweldig forum over dit topic, dat was met het USB Flash Board wel even anders ...

Groeten,

vanmar
vanmar

Postby arjen h. » Thu Apr 10, 2008 12:00 am

Microsoft, tja, zo is het er nog en zo toch weer niet.
Als ik op deze pagina kijk, dan staat onder Visual Studio nog wel 2005 genoemd, maar je wordt vrolijk doorverwezen naar de 2008 edities en downloads.
Oftewel interessante downloads van Microsoft downloaden en opslaan want je weet nooit of je het later nog eens nodig zult hebben.

Je schrijft dat C++ nieuw voor je is, wellicht is het te overwegen om voor C# te kiezen. Sinds ik vorig jaar C# ben gaan gebruiken ben ik eigenlijk om...

De 2008 edities zullen het trouwens zeker doen...'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby pjongen » Thu Apr 10, 2008 12:00 am

Waarom wil je eigenlijk naar C++?

De bij het artikel geleverder C++ testprogramma doet niet meer of minder dan het programma (VB 2005) dat je nu al hebt. Dus overstappen op C++ levert je niet echt veel op.
Ga wat je nu hebt en begrijpt gewoon verder uitbouwen i.p.v. een nieuwe taal te leren. Als je iets nog niet(helemaal) begrijpt, gewoon even een PM.

Als je niet verder wil in VB2005 kan je alleen maar aanraden over te stappen naar C#. Dat is veel sneller onder de knie te krijgen dan C++.

VB 2005, C# en C++ draaien allemaal binnen het dotNet framework. Dus ze gebruiken dezelfde runtime componenten.
C# zal iets sneller zijn dan VB, maar doet meestal niet onder voor C++.

Blijf gewoon bij de taal die je al kent. VB2005 is een prima programmeer omgeving. Die gaat nog jaren mee.
Ik verwacht dat het ook wel zal werken onder VB2008 Express.
pjongen

Postby vanmar » Thu Apr 10, 2008 12:00 am

Bedankt voor jullie snelle reacties !

>Arjen
>
>Je schrijft dat C++ nieuw voor je is, wellicht is het te overwegen >om voor C# te kiezen. Sinds ik vorig jaar C# ben gaan >gebruiken ben ik eigenlijk om...

Ik ging ervan uit dat het standaard programma in de download van Elektuur in C++ geschreven is (PC gedeelte) vandaar ...

Ik kan sinds kort wel overweg met de SDCC compiler voor C, maar niet met de Visual stuff.

>De 2008 edities zullen het trouwens zeker doen...

Ok ik probeer even de C# 2008 te installeren en dan de code te compileren die Elektuur erbij levert.

Extra motivatie is dat ik voor het USB Flash Board ook nog eens een USB applicatie wil schrijven.

>PJONGEN

>De bij het artikel geleverder C++ testprogramma doet niet >meer of minder dan het programma (VB 2005) dat je nu al hebt. >Dus overstappen op C++ levert je niet echt veel op.
>Ga wat je nu hebt en begrijpt gewoon verder uitbouwen i.p.v. >een nieuwe taal te leren. Als je iets nog niet(helemaal) begrijpt, >gewoon even een PM.

Nagenoeg alle voorbeelden van Microchip/Atmel zijn in C geschreven, niet in Basic.

>Als je niet verder wil in VB2005 kan je alleen maar aanraden >over te stappen naar C#. Dat is veel sneller onder de knie te >krijgen dan C++.

Doe ik !

>VB 2005, C# en C++ draaien allemaal binnen het dotNet >framework. Dus ze gebruiken dezelfde runtime componenten.
>C# zal iets sneller zijn dan VB, maar doet meestal niet onder >voor C++.

>Blijf gewoon bij de taal die je al kent. VB2005 is een prima >programmeer omgeving. Die gaat nog jaren mee.
>Ik verwacht dat het ook wel zal werken onder VB2008 Express.

Jouw programma in VB bewijst de kracht ervan, wat ik wil vermijden is dat ik de microcontroller in C programmeer (MPLAB
en C18 / of SDCC voor 89C5131) en dan de applicatie op PC op een VB platform !

Mvg

vanmar
vanmar

Postby arjen h. » Thu Apr 10, 2008 12:00 am

vanmarOk ik probeer even de C# 2008 te installeren en dan de code te compileren die Elektuur erbij levert.

De code die Elektor levert is in Visual C++. Een Visual C# versie heb ik gemaakt en is hier te vinden.

vanmar... wat ik wil vermijden is dat ik de microcontroller in C programmeer (MPLAB en C18 / of SDCC voor 89C5131) en dan de applicatie op PC op een VB platform !

Een microcontroller in C programmeren is wat anders dan een windows applicatie in C maken. Betreft de microcontroller, daar kom je denk ik niet onder C uit, tenzij je voor de PIC beschikt over een Basic of Pascal compiler.

vanmarIk kan sinds kort wel overweg met de SDCC compiler voor C, maar niet met de Visual stuff.

Als je een windows applicatie wilt maken, dan kom je tegenwoordig (denk ik) niet meer onder de Visual stuff uit. Zoals je al eerder kunt lezen gebruik hiervoor liefst Visual C# of Visual Basic. In jouw geval lijkt mij VB een logische keuze omdat je deze al kent.

Als je vragen hebt over de taal, dan deze gewoon stellen!
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Return to 2007-11 USB data-acquisitiekaart