Help, XP accepteerd de datakaart niet.

Postby pjongen » Tue Dec 11, 2007 12:00 am

Als ik jouw verhaal gelezen had zonder het voorgaande zou ik zeggen: dat is allemaal goed.
De kaart is herkend door windows en het afwisselend knipperen geeft aan dat de PIC in "Configured State" is. Perfect allemaal.

Heb je dan nog foutboodschappen? Welke. Wanneer krijg je die?

Je moet nu verder met de applicatie software.

Download mijn VB6 software als je dat nog niet gedaan hebt. Zet alles in één map en start VB6. Laat maar eens gewoon runnen in debug mode.
Gaat er nu nog wat fout dan???
pjongen

Postby postz0 » Tue Dec 11, 2007 12:00 am

Na negeren van de melding de installatie fout is gegaan
heb ik toch vb opgestart.
Analog in, analog out en dig out werken dan.
Dig in werkt niet.
Na beeindigen VB en opnieuw VB starten komt een foutmelding
"-1-1 Eror opening pipes". Ik moet dan opnieuw installeren.
Gebruik van de reset knop geeft een snel flikkeren van de status leds. Ik moet dan ook opnieuw installeren.
Er is geloof ik ook een Email naar je onderweg!
postz0

Postby pjongen » Wed Dec 12, 2007 12:00 am

In je privee mail een iets uitgebreider antwoord. Hieronder wat uitleg voor anderen die de vraag lezen.

Het is inderdaad zo dat als je het programma in debug-mode start (vanuit VB6) en je het vervolgens via de knop van VB6 stopt de pipes niet gesloten worden. Als je dan weer start krijg je “USB_Interface, -1,-1 Error opening pipes”.
Dit is logisch en heel verklaarbaar.

Verklaring:
Als een ‘normaal’ zelfstandig .exe programma ermee kapt, dus niet netjes afsluit, dan zorgt XP er wel voor dat alle bronnen die dat programma in gebruik had worden vrijgegeven.
Maar als je een programma in VB6 in debug mode start, loopt dit onder onder de ‘vlag’ van VB6. Omdat je VB6 zelf niet termineert blijven de pipes dus open. Dat is heel logisch want er is geen commando gegeven om ze te sluiten en VB is nog steeds actief. XP blijft ze netjes voor VB6 vrijhouden.
Als je het programma vervolgens weer herstart, probeert het de pipes weer te openen, dat lukt dan niet, want ze zijn al/nog open.
Bij (de eerste keer) open van de pipes krijg het programma van XP een z.g. handle, (in het programma zijn dat: myOutpipe en myInPipe. Die handle moet je gebruiken om de pipes te benaderen. De waarde daarvan is na een herstart niet meer bekend, dus jammer maar waar, ze blijven open en we weten niet waar ze zijn want we zijn de handle kwijt!

Als je het progamma sluit met de betreffende button op de form heb je daar geen last van, dan doet het programma een CloseMPUSB.

Het Resetten van de PIC lost dit op (moet dit oplossen). Dan worden de pipes gesloten en weer vrijgegeven. VB6 kan ze dan weer aanvragen.

Het snel alternerend knipperen van de status leds geeft aan dat de kaar herkend is door windows. Dus dat is goed.

Je zegt dat dit niet zo werkt bij jou en dat je de drivers moet herinstalleren na een reset??Dan is er definitief is verkeerd in jouw PC. Dit is heel basaal windows, niks bijzonders en heeft ook niets met de PIC firmware of het VB6 programma te maken.
Iets met het register van XP? Probeer "Regclean" eens.
pjongen

Postby postz0 » Fri Jan 04, 2008 12:00 am

Na dagenlang van alles uitgezocht te hebben, heb ik, met uitgebreide hulp van pjongen, gevonden wat het probleem was.
Ik gebruikte regelmatig het programma RegScrub om fouten uit het register te verwijderen.
Ongeacht wat er gevonden werd, liet ik het programma het register corrigeren.
Zo werden er ook fouten die geen fouten waren, maar die het programma wel zo aangaf, verwijderd. Gelukkig had ik van alle verwijderde “fouten” back-ups.
Bij het maken van een clean XP, waarbij ik een voor een programma’s installeerde, kwam ik terecht bij RegScrub. Na het runnen van dat programma en de “fouten” liet verwijderen, kon ik de Pic niet meer installeren. Nadat ik in mijn originele versie van XP alle back-ups van RegScrub restored had, kon ik de Pic probleemloos installeren. Ik bedank iedereen die mij getracht heeft te helpen, speciaal pjongen, die zeer veel tijd aan mijn probleem heeft geschonken.
postz0

Postby neolinuxer » Sun Feb 17, 2008 12:00 am

ik zit met hetzeldfe/gelijkaardig probleem.

als ik de app run krijg ik de melding:
De toepassing kan niet worden gestart omdat de configuratie van de toepassing onjuist is. De toepassing opnieuw installeren kan dit probleem oplossen.

niet goed dus, dan lees ik dit topic en zie ik regsvr32 maar:
de regsvr32 geeft ook een foutmelding:
mpusbapi.dll is geladen maar DllRegisterServer is niet gevonden ... Dit bestand kan niet worden geregistreed.

hoe krijg ik dit werkend op een adere pc? op mijn pc werkte het omdat ik direct vc++ express 2005 geinstalleerd heb en alle andere stappen, maar dit is dan ook het ontwikkelings platform, je wil toch niet dat ik dit op iedere computer installeer waar ik mijn app wil draaien ...

(ps: de VC# versie die ik hier op het forum vond blijkt wel te werken, maar daar heb ik geen broncode van, is er een kans dat die vrijgegeven kan worden?)
neolinuxer

Postby arjen h. » Sun Feb 17, 2008 12:00 am

neolinuxer(ps: de VC# versie die ik hier op het forum vond blijkt wel te werken, maar daar heb ik geen broncode van, is er een kans dat die vrijgegeven kan worden?)

Bedoel je dit?'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby neolinuxer » Sun Feb 17, 2008 12:00 am

nee, dat is voor de expirimenteer print met lcd.
ik bedoel dit:
http://www.elektor.nl/StreamFile.lynkx?path=Uploads/Forum/Posts/PICDEMO.zip

maar ik zou liever de vc++ werkend krijgen omdat ik daar al een hele app in geschreven had (zonder te testen op andere pc natuurlijk )
neolinuxer

Postby pjongen » Sun Feb 17, 2008 12:00 am

Het probleem met je C++ versie lijkt een kwestie van de laatste .NET runtime op die computer zetten. Dat moet t.z.t toch op die andere computer gebeuren. Dan kun je in C++ blijven werken denk ik.

Maar ik doe hierbij de broncode van een van mijn eigen C# versies die nog dicht bij de oorspronkelijke PIC firmware zit.
Er zitten extra experimentjes rechts op de form in de BreadBoard area.
L1 en L2 is voor een 2 regelig LCD display.
Attachments
PIC_20USB_20demo_20-_20PC_20Code.zip
(153.77 KiB) Downloaded 49 times
pjongen

Postby arjen h. » Sun Feb 17, 2008 12:00 am

neolinuxernee, dat is voor de expirimenteer print met lcd.
ik bedoel dit: http://www.elektor.nl/StreamFile.lynkx?path=Uploads/Forum/Posts/PICDEMO.zip

De code bij de post van 01-12 is enkel de interface. Met de functies als SetBit, GetByte en dergelijke.
Helemaal gebaseerd op de oorspronkelijke firmware...

De post van 04-12 bevat inderdaad iets voor de LCD, maar gebaseerd op de default functies. De code voor de LCD kun je er (dus makkelijk) uit slopen. Ook voor de oorspronkelijke firmware dus.

Groeten, Arjen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby neolinuxer » Mon Feb 18, 2008 12:00 am

pjongenHet probleem met je C++ versie lijkt een kwestie van de laatste .NET runtime op die computer zetten. Dat moet t.z.t toch op die andere computer gebeuren. Dan kun je in C++ blijven werken denk ik.

ja is iets raars .NET

ik heb op mijn pc .NET 1.0 geinstalleerd met een service pack voor 2.0 en dat is alles volgens software.

dus dacht ik om 2.0 te installeren op de andere pc's, en het werkte niet :S
dan maar 3.5 geprobeerd, en dit blijkt inderdaad te werken :S

wel raar dat ik 1.0 heb met sp1 voor 2.0 :S
neolinuxer

Previous

Return to 2007-11 USB data-acquisitiekaart