instalatie

Postby jfm.gielen » Sun Jan 06, 2008 12:00 am

wat ik me nog wel afvraag is
bij alle andere usb apparaten die je instaleerd
komt altijd de naam van het aparraat te voorschijn

bij de data aquisititie is dit niet het geval
dit moet toch door de kaart geleverd worden ?
nog voor dat je verder kan gaan met de eigenlijke instalatie

jfm
jfm.gielen

Postby pjongen » Sun Jan 06, 2008 12:00 am

Ja die naam staat in de Firmware.
Net als de VID (vendor ID) en Pid (product ID). Daar hoef je dus niets aan te doen.
Er is geen ander truukje nodig dan "inpluggen" wachten tot XP terugkomt met Nieuwe Hardware gevonden en dan driver van de Elektor download opzoeken.

Je moet dan een "Microchip Custom USB Device" in je configuratie zien.

Peter
pjongen

Postby andrik@unit040.nl » Tue Jan 15, 2008 12:00 am

Ik heb precies dezelfde moeilijkheden met mijn boardje.

- ik heb de print besteld bij elektor
- ik heb de voor geprogrammeerde chip besteld bij elektor
- ik gebruik gewoon de usb voeding
- op pin 18 staat 3.3v

als ik mijn board op de pc aansluit gaan eerst de leds branden alsof er communicatie is, maar na een paar seconden gaan beide communicatie leds tegelijk knipperen. Omdat ik 2 boards wou maken heb ik 2 chips. het maakt niet uit welke van de 2 ik gebruik, hij blijft het apparaat niet herkennen. eerst dacht ik dat het aan vista zou liggen, maar op een XP pc krijg ik precies hetzelfde probleem.

Heeft er iemand enog idee waar het aan zou kunnen liggen waarom het niet herkend wordt?
andrik@unit040.nl

Postby arjen h. » Tue Jan 15, 2008 12:00 am

Andrik@unit040.nlHeeft er iemand enog idee waar het aan zou kunnen liggen waarom het niet herkend wordt?

Gezien andere problemen met de installatie moet je het (denk ik) in je pc zoeken. De bestelde prints en chips zijn (voor 99,9% zeker) goed.

Zie eerdere berichten: heb je geen speciale registerprogramma's draaien, ..., andere software om je computer schoon te houden?

Kun je een pc van de buurman of op je werk/school eens proberen? Het gaat hierbij alleen om te kijken of het scherm komt om de driver te installeren (dit kun je dan annuleren). Als dit scherm komt, dan is de hardware in ieder geval goed.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby jfm.gielen » Tue Jan 15, 2008 12:00 am

geld dit dan alleen voor microchip processors
alle andere usb apparaten werken goed
ook de eigenbouw usb apparaten

jfm
jfm.gielen

Eerst maar eens zien wat het probleem (of liever wat de oplosssing) is voor Andrik...

Verder denk ik niet dat het probleem bij Microchip zit. Als M niet zou voldoen aan USB (op de een of andere manier) dan zou M al snel geen chips met USB meer verkopen.
Ik heb al enkele apparaten geopend (uit nieuwsgierigheid) waarin chips van M zaten die probleemloos werken.

Probleem kan dan nog in de firmware of in de pc zitten.

Het zou zomaar kunnen dat de firmware niet optimaal is. De auteur José Luis Rupérez Fombellida is zoals in het artikel te lezen leraar elektronica en je zou kunnen aannemen dat hij ook maar een (slimme) hobbyist is.
Echter hij heeft als bron de code van Microchip gebruikt waarvan ik dus denk dat dat wel goed zit.

In de pc is alles mogelijk, compatibiliteit is soms (heel) ver te zoeken. Zoals in de berichten is te lezen hebben alle installatieproblemen (m.u.v. de initieel verwisselde usb-lijnen) tot nu toe hun oorzaak in de pc.

Bij mij geen problemen met Windows, ik heb dan wel een vrij standaard installatie zonder tooltjes. Vandaar mijn suggestie aan Andrik om eens een pc van de buurman of een pc op het werk te proberen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby jfm.gielen » Tue Jan 15, 2008 12:00 am

ik stel de vraag denk ik verkeerd

als het aan de pc zou liggen
waarom komen alle andere apparaten dan nog voor de eigenlijke instaltie al met hun naam
als je hen in de usb bus stopt

jfm
jfm.gielen

Als op 1 pc bij de ene device wel de naam naar boven komt en bij de andere niet, dan zou je kunnen denken dat het aan het device ligt.
Wellicht is dan toch de firmware van ons usb kaartje niet volledig...
arjen h.
Moderator

Postby pjongen » Tue Jan 15, 2008 12:00 am

Als beide LEDs blijven knipperen is het Enumeratie process bij XP mislukt. Waarom is moeilijk te zeggen, maar ik ben het met Arjen eens, jullie PIC18F4550 is niet stuk en de schakeling is zo eenvoudig dat daar nauwelijks een fout in kan zitten. Ahummmm, ok, goed, voor de zelfbouwers... drukvoutje in elektor.

We hebben tot nu toe bij één installatie (postz0) duidelijk aangetoond dat een register cleaner (regscrub) verhinderde dat de PIC door XP ge-enumereerd werd. We hebben nooit (kunnen) onderzoeken welke sleutel er precies miste bij deze installatie. Maar het verband was evident.

- Een verst geinstalleerde XP
- Regscrub (alles laten deleten wat het als fout aangaf)
- Gevolg: PIC werkte niet meer
- Alles teruggezet
- PIC enumereert en alles werkte

http://www.elektor.nl/forum/forum/actuele-projecten/help-xp-accepteerd-de-datakaart-niet.316492.lynkx
Ook bij die installatie liepen de ander USB apparaten gewoon.

Het best is toch even te proberen bij een andere XP installatie. Bij een vriend of kennis.

Overigens: voor zover ik weet zal de driver niet met Vista werken. Er zijn oplossingen mogelijk, maar daar heb ik mij nog niet in vediept.
pjongen

Postby andrik@unit040.nl » Tue Jan 15, 2008 12:00 am

nadat ik mijn 2e boardje in elkaar heb gezet geeft deze een ander signaal: LED D1 blijft knipperen en D2 blijft uit...

Vista zou misschien niet compatable kunnen zijn met deze boardjes, dus dat zou het probleem kunnen zijn. Andere USB apparaten hebben weinig tot geen last op de XP en vista pc waar ik de boardjes op getest heb, ook mijn PIC-programmer boardje niet.

hij geeft ook de melding dat het "USB apparaat not recognized" en dat er een malfunction is. als ik dan de drivers zelf wil zoeken voor het apparaat zegt windows dat de drivers al uptodate zijn.
andrik@unit040.nl

PreviousNext

Return to 2007-11 USB data-acquisitiekaart