PC Software in C# voor Data-acquisitiekaart

Postby arjen h. » Sat Dec 01, 2007 12:00 am

Voor de C# gebruikers...
Attachments

[The extension cs has been deactivated and can no longer be displayed.]

Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Tue Dec 04, 2007 12:00 am

Project voor Experimenteerprint met LCD display en originele firmware.
Attachments
TAD_5fV1_5fwin_5fcsharp.zip
(87.88 KiB) Downloaded 41 times
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Mon Dec 17, 2007 12:00 am

Routines toegevoegd voor efficienter aansturen van LCD display op mijn experimenteerprint.

const byte LCD_COMMAND          = 0x20; 
const byte LCD_DATA_CHAR = 0x21;
const byte LCD_DATA_STRING = 0x22;
const byte LCD_DATA_CUSTOM_CHAR = 0x23;

Zie ook de mogelijkheid om een string (array van bytes) over te sturen...
Attachments
TAD_5fV1_5fwin_5fcsharp_1.zip
(109.94 KiB) Downloaded 33 times
arjen h.
Moderator

Postby vanmar » Fri Apr 11, 2008 12:00 am

Voor de C# gebruikers voorzie je één file nl :

TAD_5fv1_5fwin.cs

Wat moet hiermee gebeuren om in C# aan de slag te kunnen ?

Voor het projectje met LCD lukt het me wel één en ander in Visual C# studio 2008 te krijgen, mmar aangezien ik geen LCD heb aangesloten ... Debuggen lukt wel.

Vraag : De originele firmware voorziet geen commando 20..23 voor de LCD. Moet deze dan ook niet worden aangepast ?

Misschien beginnersvragen, maar het is met niet duidelijk.
vanmar

Postby pjongen » Fri Apr 11, 2008 12:00 am

Ik stuur je hierbij mijn complete project directory van het testprogramma voor de aquisitiekaart in C#.

Naast de basis functies van originele firmware heb ik zelf nog wat functies bijgemaakt in de firmware. Om die te testen zijn een aantal elementen opgenomen in het C# programma. Ik laat ze "ter leerink ende vermaek" gewoon erin staan.

Die uitbreidingen zijn (BreadBoardArea):
- Besturen van een aangesloten LCD scherm met 2 regels (L1 en L2 en volt to L1)
- ADD functie (Add Function Test).

Verder zie je op de BreadBoardArea nog wat testjes.

Zolang je die functies niet aanklikt heb je er geen last van. Klik je ze wel aan, dan krijg krijgt het programma een timeout op die functie en gaat dan weer gewoon verder.

Pak deze Zip uit en laadt het project in C#. Of klik op PICusbdemo.sln

$ucce$
Attachments
PIC_20USB_20-_20PC_20Code.zip
(155.45 KiB) Downloaded 39 times
pjongen

Postby arjen h. » Fri Apr 11, 2008 12:00 am

vanmarVraag : De originele firmware voorziet geen commando 20..23 voor de LCD. Moet deze dan ook niet worden aangepast ?
Ja, dit heb ik dan ook gedaan. Zie mijn post van 17-12-2007 in de rubriek experimenteerprint.

Opmerking hierbij; als je niet een lcd hebt aangesloten op de manier als dat ik dat heb gedaan, je die functies ook niet moet/kan gebruiken (of je moet de firmware naar jouw hardware omschrijven).

vanmarMisschien beginnersvragen, maar het is met niet duidelijk.
Als het mij niet duidelijk is dan vraag ik het ook. Gelukkig zijn er een aantal wijze mensen op dit forum die kunnen helpen. Ik hoop één van hen te zijn/worden...
arjen h.
Moderator

Postby vanmar » Sat Apr 12, 2008 12:00 am

Hartelijk dank voor de ondersteuning !

Bij wijze van dank heb ik op mijn laptop een directory \Arjen en \Pjongen gemaakt, met de door jullie geschreven software !
Vereeuwigd dus !

Nog een vraagje terloops, met welke programmer werken jullie ?
Ervaringen ?

Groeten,

vanmar
vanmar

Postby pjongen » Sat Apr 12, 2008 12:00 am

Ik heb de PICkit II. Handig klein apparaatje aan de USB/

Die heb ik overigens maar een of twee keer gebruikt, om de USB bootloader in de PIC18F4550 te branden. Vanaf daar vervang ik de firmware via de USB verbinding.

Zie elders op dit forum, daar heb ik dat beschreven.
pjongen

Postby arjen h. » Sat Apr 12, 2008 12:00 am

vanmarNog een vraagje terloops, met welke programmer werken jullie ?
Velleman K8076, nog geen problemen mee gehad.

@vanmar: nieuwsgierige vraag van mijn kant, wat wil je met het boardje gaan doen? Ga je het boardje gebruiken zoals hij is, of ben je van plan om ook je eigen hardware rond de PIC te maken en daarmee wellicht ook je eigen firmware te schrijven?
arjen h.
Moderator

Postby vanmar » Sun Apr 13, 2008 12:00 am

@vanmar: nieuwsgierige vraag van mijn kant, wat wil je met het boardje gaan doen? Ga je het boardje gebruiken zoals hij is, of ben je van plan om ook je eigen hardware rond de PIC te maken en daarmee wellicht ook je eigen firmware te schrijven?

Voorlopig kijk ik nog even de kat uit de boom. De reden waarom ik dit bordje heb gekocht is de goed gedocumenteerde USB verbinding, en de 10 bits AD convertor. Ik wil vooral inzicht in de sturing van USB, zodat ik deze kennis kan gebruiken om ook mijn USB Flash Board met 89C5131 via USb aan de praat te kijgen.

Met 8051 derivaten heb ik ervaring, maar PIC en AVR zijn nieuw voor me. Dus eigen firmware ontwikkelen is zeker de bedoeling maar de leercuve is steil ! MPLAB is nieuw, C# is nieuw ... de processor is nieuw !

Eens de bootloeder in de 18F4550 is de programmer niet onmiddelijk meer nodig. De 89C5131 werkt op een gelijkaardige manier met Flip, dit is zeer comfortabel.

vanmar.
vanmar

Next

Return to 2007-11 USB data-acquisitiekaart