Waarvoor dienen de 27 ohm weerstanden?

Postby arjen h. » Tue Mar 16, 2010 12:00 am

Beste Arjen,

Ben voor school bezig met het Ball & Beam project. Heb aandachtig het artikel 'usb-data acquisitie' en 'PID evenwichtsbalk' zitten doorlezen, echter stuit ik nog op een paar problemen waar ik niet helemaal aan uit kom.

Aangezien uw naam menigmaal in de forum voorkomt, ga ik ervan uit dat u er ook verstand van heeft.

Zou graag willen weten waarvoor de 27Ohm weerstanden voor de RC4 & RC5 poorten van de PIC18F4550 nou voor dienen?
En is het nodig om poorten die je niet gebruikt van de PIC18F4550 via een weerstand aan de massa te leggen?

Wij moeten namelijk de twee afzonderlijke kaarten op een print gaan maken. Heb zelf al vernomen dat er eigenlijk maar drie poorten echt gebruikt worden van de PIC18F4550 voor data afhandeling.

Bij voorbaat bedankt,

Arjan de Meijer

Stel je gaat de firmware aanpassen en je gaat wat anders met RC4 en RC5 doen dan USB, wat voor nare dingen kunnen dan met de USB poort van je pc gebeuren?

Poorten die je niet gebruikt hoef je niets mee te doen.

Overigens is een "poort" in mijn beleving meerdere pinnen/bits/aansluitingen tegelijk. Hoeft niet perse 8 te zijn.
Zie de datasheet van 18F4550 (of elke andere controller).

Voor welke opleiding doe je dit project? En als het project af is, zou je dan hier wat op het forum willen laten zien?

groeten,
Arjen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby arjan de meijer » Wed Mar 17, 2010 12:00 am

Het project is een studieproject van de Avans hogeschool in Breda. We moeten in de eerste periode een productverslag maken en in de tweede periode daadwerelijk de ball & beam realiseren.
Echter stelt de Avans wat eisen aan de ball & beam machine. Zo mag bijvoorbeeld het kantelpunt van de arm niet in het midden zitten en moeten we gebruik maken van een jeu de boulesbal van ongeveer 0,7kg.

Zal informatie geven over ons project als we wat verder zijn en als ik natuurlijk de juiste informatie heb

Helaas is mijn kennis over halfgeleidertechniek aan de magere kant. Vandaar dat ik veel het internet moet raadplegen. Zo klopt het inderdaad dat de PIC18F4550 4 poorten heeft met daaraan verschillende pinnen. En dat mijn formulering dus vraagtekens oproept bij andere forum gebruikers.

Maar ik ga er vanuit dat ik niets ga veranderen aan de gebruiksvoorwaarden van RC4 en RC5. Maakt dat dan de 27 Ohm weerstanden overbodig?
arjan de meijer

Postby arjen h. » Wed Mar 17, 2010 12:00 am

Arjan de MeijerHet project is een studieproject van de Avans hogeschool in Breda. We moeten in de eerste periode een productverslag maken en in de tweede periode daadwerelijk de ball & beam realiseren.
Echter stelt de Avans wat eisen aan de ball & beam machine. Zo mag bijvoorbeeld het kantelpunt van de arm niet in het midden zitten en moeten we gebruik maken van een jeu de boulesbal van ongeveer 0,7kg.
Leuke opdracht...

Arjan de MeijerHelaas is mijn kennis over halfgeleidertechniek aan de magere kant. Vandaar dat ik veel het internet moet raadplegen. Zo klopt het inderdaad dat de PIC18F4550 4 poorten heeft met daaraan verschillende pinnen. En dat mijn formulering dus vraagtekens oproept bij andere forum gebruikers.
Zie hoofdstuk 10 van de datasheet voor de poorten, ik tel er 5. Elke poort telt een aantal I/O lijnen. Ball & Beam gebruikt slechts 3 I/O lijnen van de acquisitiekaart. De 18F4550 is dus eigenlijk overdone voor dit project. Kan dus ook met een kleiner (en goedkoper) broertje van de 18F4550, bijvoorbeeld de 18F2550. Maar hiervoor moet dan wel de firmware aangepast worden.

Arjan de MeijerMaar ik ga er vanuit dat ik niets ga veranderen aan de gebruiksvoorwaarden van RC4 en RC5. Maakt dat dan de 27 Ohm weerstanden overbodig?
Ik zou ze gewoon laten staan! Ze staan er niet voor niets en in andere projecten staan ze ook (Flitspaalmelder, Surround Light, ...). Don't touch anything that works!
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Wij moeten namelijk de twee afzonderlijke kaarten op een print gaan maken.
Nog wel even dit als aandachtspunt meenemen!!!'
arjen h.
Moderator

Arjen H.
Zie hoofdstuk 10 van de datasheet voor de poorten, ik tel er 5. Elke poort telt een aantal I/O lijnen. Ball & Beam gebruikt slechts 3 I/O lijnen van de acquisitiekaart. De 18F4550 is dus eigenlijk overdone voor dit project. Kan dus ook met een kleiner (en goedkoper) broertje van de 18F4550, bijvoorbeeld de 18F2550. Maar hiervoor moet dan wel de firmware aangepast worden.

De 18F2550 heeft er 4 en de 18F4550 inderdaad 5.
De school zelf heeft de 18F4550 in de schappen liggen, vandaar dat we deze ook moeten gebruiken. Qua programmeerwerk worden we pas op de hoogte gesteld als we in de tweede periode zijn.

Arjen H.Ik zou ze gewoon laten staan! Ze staan er niet voor niets en in andere projecten staan ze ook (Flitspaalmelder, Surround Light, ...). Don't touch anything that works!

Zal ze laten staan

In het artikel(11/2007) wat wij van de docenten kregen staat inderdaad nog de pin aansluiting van usb(2)=d- op de PIC(24)=RC5 en usb(3)=d+ op de PIC(23)=RC4. Heb de datasheet erop nageslagen en zie inderdaad dat dit andersom moet. Heb eerlijk gezegd nog geen andere student/docent over dit foutje gehoord.
Waardevolle tip, dank daarvoor.

Daarnaast heb ik nu de ongebruikte pinnen die ik in eerste instantie aan de ground wou leggen weer los gehaald. Want ik denk zolang ze niet geprogrammeerd zijn, dat ze ook niet gaan storen. In het artikel lagen ze ook niet aan aan de ground.
arjan de meijer

Hier heb ik een schema van hoe wij de kaart willen gaan bouwen.

De LMC555CH is alleen gebruikt om een schema te maken. Vervanging van dit component wordt de TLC555.
Attachments

[The extension bmp has been deactivated and can no longer be displayed.]

arjan de meijer

Arjan de MeijerIn het artikel(11/2007) wat wij van de docenten kregen staat inderdaad nog de pin aansluiting van usb(2)=d- op de PIC(24)=RC5 en usb(3)=d+ op de PIC(23)=RC4. Heb de datasheet erop nageslagen en zie inderdaad dat dit andersom moet.
Ik weet het wel zeker! Ik had het eerst ook volgens het schema, maar dan doet hij het echt niet.

Wijs je docenten maar eens op pagina 9 van de Elektor Januari 2008. Of de mailbox hier.

Arjan de MeijerDaarnaast heb ik nu de ongebruikte pinnen die ik in eerste instantie aan de ground wou leggen ...
Dan in ieder geval via een 10k weerstand en niet rechtstreeks.'
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Thu Mar 18, 2010 12:00 am

Arjan de MeijerHier heb ik een schema van hoe wij de kaart willen gaan bouwen.

Waar komt de voeding vandaan?
C12 wel goed aangesloten?
Poot 6/7 van IC22 op de goede plaats aangesloten?

Verder heb ik niet gekeken..... je moet het schema nog maar eens goed nalopen.
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Thu Mar 18, 2010 12:00 am

Maar deze thread was voor de 27 ohms weerstanden.

Als je verder vragen hebt over je project, maak dan even een nieuwe thread aan onder "Elektronica algemeen".
arjen h.
Moderator

Return to 2007-11 USB data-acquisitiekaart