Windows detectie problemen

Postby zom-b » Fri Feb 05, 2010 12:00 am

Arjen H.Eerste indruk is een smoezelig boardje. Veel soldeerresten, opgedroogd hars en uitstekende draadpuntjes. Om zeker te zijn dat er geen sluitingen zou ik de uitstekende draadpuntjes kort afknippen en met een spijker eens flink tussen de eilandjes gaan krassen om de soldeerresten te verwijderen. Kijk eventueel met een vergrootglas of de eilandjes en draden echt vrij zijn (waar ze vrij moeten zijn).

Nou sorry dat ik geen printen kan etsen hoor. De uitstekende draadpuntjes komen nergens in contact met andere nets, de soldeerresten zitten er omdat de gaatjesprint gerecycled is, onderin is het extra rommelig omdat ik daar 100x heb lopen solderen, en op het laatste moment pas een connector heb geplaatst, en ik heb inderdaad alles secuur onderzocht op sluitingen voordat ik ook maar begon aan het aanzetten ervan.

Tweede wat mij opvalt is de 47 ohm i.p.v. de 27 ohm in de datalijnen van de usb verbinding.

Dit was mij niet opgevallen.

Derde wat ik zo zie is een "achtje" in de layout van de GND. Dit is niet handig (lussen, inductie, ...). Aangezien de 100 nF bij de voeding van de controller moet blijven zitten zou ik het draadje lopende van de 2 c-tjs van de oscillator naar de GND van de controller weghalen, als ook het draadje van de 2 c-tjes naar de reset-switch.
Gefixt.

pjongenDan hebben we nog de mogelijkheid van sluiting (geheel of gedeeltelijk) tussen de USB + en – aansluiting.
Of een fout in de USB plug waardoor een signaal niet wordt doorgegeven. Ik veronderstel dat je de weerstanden van 27 ohm hebt gecontroleerd?
Meet dat geheel eens door vanaf chipvoet tot de USB stekker die in de PC gestopt wordt, controleer ook op sluiting. Misschien heb je dat al 100 keer gedaan, maar ik noem het maar voor de volledigheid.

Ik heb even de datasignalen op de scoop bekeken, zowel voor als na de weerstanden, en de data is mooi 3V. De waarden van de weerstanden zijn dus niet zo belangrijk. De signalen lijken ook alleen van de PC te komen aangezien ik geen activiteit zie als ik de print los voedt. De signalen zijn ongeveer 0.1us per bit (~10MBit) en de eerste ca 16 bits zijn telkens hetzelfde en de rest veranderd. (ca 1700 pakketjes, 1.7 seconden lang 1 pakketje per 1ms)

Als het geen hardware is, dan is het Software (en daar lijkt het toch wel veel op).
De meest voor de hand liggende oorzaak is dan toch de driver.
Dat vermoed ik ook al. Tenzij de PIC niet goed geprogrammeerd is, maar ik dacht dat HEX file laden genoeg was (geen extra instellingen)

De volgende USB statussen worden met de LED’s aangeduid.
...
Dat wist ik al, en ik ben echt niet blind. Zien dat ze beide tegelijk knipperen is niet zo moeilijk als jij beschrijft omdat de leds vrij fel zijn en dan alles in mijn visie hard flitst. Als ze alternerend knipperen zou de gehele lichthoeveelheid continu hetzelfde zijn en zie je geen hard geflits meer, maar een verplaatsing van het licht

Wanneer USB verbinding maakt zie ik ~1.7 seconden lang 1 led branden, pin27/RC7/LED2, dus of default state. Wat betekenen de states default en powered uberhaubt?

In welke provincie woon je trouwens. Als we de mogelijkheid hebben jou bordje ff in een werkende PC te stoppen weten we het gelijk.
In de haarlemmermeer.
zom-b

Postby arjen h. » Fri Feb 05, 2010 12:00 am

Zom-B
Arjen H.Eerste indruk is een smoezelig boardje. Veel soldeerresten, opgedroogd hars en uitstekende draadpuntjes. Om zeker te zijn dat er geen sluitingen zou ik de uitstekende draadpuntjes kort afknippen en met een spijker eens flink tussen de eilandjes gaan krassen om de soldeerresten te verwijderen. Kijk eventueel met een vergrootglas of de eilandjes en draden echt vrij zijn (waar ze vrij moeten zijn).

Nou sorry dat ik geen printen kan etsen hoor. De uitstekende draadpuntjes komen nergens in contact met andere nets, de soldeerresten zitten er omdat de gaatjesprint gerecycled is, onderin is het extra rommelig omdat ik daar 100x heb lopen solderen, en op het laatste moment pas een connector heb geplaatst, en ik heb inderdaad alles secuur onderzocht op sluitingen voordat ik ook maar begon aan het aanzetten ervan.

Ik ventileer enkel mijn ideeen en suggesties hopende dat met één ervan je probleem opgelost kan worden. Voor de rest van mij geen verwijten hoor!
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby pjongen » Fri Feb 05, 2010 12:00 am

Dit is belangrijke informatie. Daarmee wordt mijn conclusie dat het Software is 100% onderuitgehaald. Er is wel degelijk iets met de hardware aan de hand. Want ook zonder driver in de PC moet hij verder komen dan Default state.

De USB firmware doorloopt de volgende states:

DETACHED -> ATTACHED -> POWERED -> DEFAULT -> ADDRESS_PENDING -> ADDRESSED -> CONFIGURED -> READY

Default state wordt bereikt na een reset signaal van de PC. De USB Firmware zal daarop de active configuratie resetten en komt in Default state.

Een reset wordt door de PC gegeven door het omlaag trekken van zowel D+ als D- gedurende 10-20 mS.

Daarna moeten de PC en het USB device de configuratie buffers gaan uitwisselen om in de volgende state te komen. Dan begint dus de data transmissie.

Data transmissie lukt kennelijk niet. Die data transmissie is over D+D- differentieel! Als een van de twee signalen 'hangt' dan gaat data transmissie niet goed. Toch nog maar eens ohms doormeten.

De signalen toggelen tussen 0 en 3,6V. Voor de goede orde, diferentieel betekent dat als de ene laag is, dan is de andere hoog.

De volgende mogelijkheid is het buiten tolerantie zijn van de frequentie. Die wordt afgeleid van de CPU clock. De firmware is gemaakt voor 20 Mhz cristal. Intern wordt daar 96mHz van gemaakt etc.

Ben benieuwd of je dit verder helpt.

ik woon in Alphen aan den Rijn
pjongen

Postby pjongen » Fri Feb 12, 2010 12:00 am

Zom-B,

Ik heb je een antwoord gestuurd op je PM maar verder geen reactie meer ontvangen. PM naar jou is niet mogelijk.
pjongen

Postby zom-b » Fri Feb 26, 2010 12:00 am

Ik zou verachten da ik een email zou ontvangen. Waar zie ik onvangen PM's?
zom-b

Postby arjen h. » Fri Feb 26, 2010 12:00 am

Boven in dit forum zie je onder het woordje "Forum" een link om je profiel aan te passen. Zet hier het bolletje zo dat medeforumgebruikers je een email mogen sturen. Nu is dat niet mogelijk.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby pjongen » Fri Feb 26, 2010 12:00 am

Vorige week twee mails gestuurd (reply), en nu weer een naar jou Gmail-adres dat je gebruikte voor de mail aan mij.

Stuur mij eventueel nog een nieuwe mail met een ander adres.
pjongen

Postby zom-b » Sun Feb 28, 2010 12:00 am

Arjen H.Boven in dit forum zie je onder het woordje "Forum" een link om je profiel aan te passen. Zet hier het bolletje zo dat medeforumgebruikers je een email mogen sturen. Nu is dat niet mogelijk.

gedaan
zom-b

Postby pjongen » Sun Feb 28, 2010 12:00 am

PM aan je gestuurd. Hopelijk komt die wel aan. Een PM bericht gaat naar het e-mail adres dat je in het forum hebt ingesteld.

Peter
pjongen

Postby zom-b » Sun Feb 28, 2010 12:00 am

Bedankt Arjen, het werkt.
zom-b

PreviousNext

Return to 2007-11 USB data-acquisitiekaart