Windows detectie problemen

Postby zom-b » Wed Feb 03, 2010 12:00 am

Deze problemen waren ook al aangekaart in het andere topic, maar dat is al meer dan een jaar oud en ik heb niet het idee dat die ooit opgelost waren.



Als ik de print op de computer aansluit (of eerst de power aanbreng zonder USB) dan krijg in beide leds knipperend. als ik de USB aansluit dan brand er 1 seconden lang 1 led, waarna de leds weer tegelijk gaan knipperen, en gelijktijdig geeft Windows de melding "USB device not recognized"

Ik heb meerdere PICs van hetzelfde type geprobeert (zelf geprogrammeerd met de bijgeleverde HEX file). Ik heb beprobeert op meerdere PC's met verschillende versies Windows (XP SP2 en Vista) in verschillende staten van versheid. Ik heb geen rare tooltjes draaien of regcleaners gebruikt. Ik heb meermalen geprobeert de datalijnen om te draaien. Ik heb geprobeert de bijgeleverde drivers te installeren door rechts te klikken op de INF file, maar dat doet volgens mij niet meer dan 1 seconden lang de zandloper te tonen (wat ik begrijp moet eerst het apparaat herkendworden door Windows en moet je daarna de drivers aanwijzen). Het kristal oscilleert op exact 20MHz (oscilleerde alleen na het toevoegen van een 1MOhm weerstand paralel aan het kristal). Op pin 18 staat 3.23V met USB aangesloten.


Ik heb ook al gevonden dat er een andere firmware uit is met HID support, maar heden beschik ik niet meer over een PIC18 programmer daar ik die toendertijd in bruikleen had.
zom-b
 
Posts: 14
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:34 pm

Postby pjongen » Wed Feb 03, 2010 12:00 am

Op welke windows versie probeer je het?
Je schrijft, bijgeleverder files, zijn dat de files uit de originele download?
pjongen
 
Posts: 64
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:37 pm

Postby zom-b » Wed Feb 03, 2010 12:00 am

Momenteel op een vrij nieuwe XP SP2 installatie. Voorheen ook geprobeert op een oude (vervuilde) XP SP2 en Vista, met dezelfde resultaten.

Ja, de zip van de artikelpagina op deze site.
zom-b
 
Posts: 14
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:34 pm

Postby arjen h. » Wed Feb 03, 2010 12:00 am

Even een paar korte suggesties/opmerkingen...

Heb je de aansluitingen goed gecontroleerd, zijn alle solderingen goed?
Je led-knipper-verhaal lijkt heel sterk op wat ik in den beginne heb gehad: verwisselde datalijnen.

Kun je een foto posten van je opstelling? Boven- en onderkant?
Misschien zie jij wat over het hoofd wat wij (toevallig) op de foto wel kunnen zien.


Programmer moet je denk ik in investeren, komt altijd van pas. Met de bootloader van Peter hoef je een programma maar een keer te branden, nieuwe versies kunnen dan via de usb geprogrammeerd worden.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1290
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby arjen h. » Thu Feb 04, 2010 12:00 am

Zom-Bverschillende versies Windows (XP SP2 en Vista)
Heb je voor Vista wel een andere driver gebruikt? Zie ook deze thread...'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1290
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby zom-b » Fri Feb 05, 2010 12:00 am

Ik heb de print maar gescand i.p.v. gefotografeert voor minimaal perspectief.

Ik heb de scans precies uitgelijnt met elkaar en de onderzijde is gespiegeld, zodat je makkelijk kan switchen (flippen) tussen de plaatjes en je meteen ziet waar welk onderdeel gesoldeerd is.
Attachments
scan191-aligned.jpg
scan192-aligned.jpg
zom-b
 
Posts: 14
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:34 pm

Postby arjen h. » Fri Feb 05, 2010 12:00 am

Ah, het resultaat van dit ontwerp zie ik.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van dit soort gaatjesboards. Veel werk om alle verbindingen te leggen, dus ook veel potentiele problemen. Ik zou eerder voor printen gaan met voorgelegde banen en dan aan de componentzijde de benodigde draadbruggen leggen.


Eerste indruk is een smoezelig boardje. Veel soldeerresten, opgedroogd hars en uitstekende draadpuntjes. Om zeker te zijn dat er geen sluitingen zou ik de uitstekende draadpuntjes kort afknippen en met een spijker eens flink tussen de eilandjes gaan krassen om de soldeerresten te verwijderen. Kijk eventueel met een vergrootglas of de eilandjes en draden echt vrij zijn (waar ze vrij moeten zijn).

Tweede wat mij opvalt is de 47 ohm i.p.v. de 27 ohm in de datalijnen van de usb verbinding. Factor 2. Ik weet niet of dit een probleem is maar aangezien de pc het kaartje niet herkent...

Derde wat ik zo zie is een "achtje" in de layout van de GND. Dit is niet handig (lussen, inductie, ...). Aangezien de 100 nF bij de voeding van de controller moet blijven zitten zou ik het draadje lopende van de 2 c-tjs van de oscillator naar de GND van de controller weghalen, als ook het draadje van de 2 c-tjes naar de reset-switch.'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1290
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby pjongen » Fri Feb 05, 2010 12:00 am

Het probleem dat je omschrijft ligt tussen de PC en de PIC.
De PIC zelf loopt, en blijft lopen. Je meet 20Mhz dus dat is goed. De LED's doen iets als je de USB stekker erin stopt.

Dan zijn het dus maar 2 draadjes die fout kunnen zitten. Zeker omdat je zegt dat je meerdere PIC’s hebt geprobeerd ligt het niet voor de hand de fout bij de PIC te zoeken.

Zo te zien zijn ze goed aangesloten op de PIC, wil iemand anders dat ook nog even verifiëren?

Dan hebben we nog de mogelijkheid van sluiting (geheel of gedeeltelijk) tussen de USB + en – aansluiting.
Of een fout in de USB plug waardoor een signaal niet wordt doorgegeven. Ik veronderstel dat je de weerstanden van 27 ohm hebt gecontroleerd?
Meet dat geheel eens door vanaf chipvoet tot de USB stekker die in de PC gestopt wordt, controleer ook op sluiting. Misschien heb je dat al 100 keer gedaan, maar ik noem het maar voor de volledigheid.

Als het geen hardware is, dan is het Software (en daar lijkt het toch wel veel op).
De meest voor de hand liggende oorzaak is dan toch de driver. Bij mij hebben alle PC’s de driver geladen, dus ik kan geen proefje doen hoe het is als de driver er niet is, helaas.

Wat ik wel nog even gedaan heb is de Firmware van de Elektor site gehaald en TAD_v1.hex in de PIC hier gezet. Werkt meteen.

Nu even over de LED’s.
In het onderstaande is LED1 = C6 LED2 = C7

De volgende USB statussen worden met de LED’s aangeduid.
Suspend ->Blink at same time
Detached State->Both Off
Attached State->Both On
Powerd State->LED1 ON
Default State ->LED2 ON
Adress State->LED1 Toggle, LED2 OFF
Configured State ->LED1/LED2 Alternate blink

Nu je dit weet nog maar eens heel goed kijken hoe de LED’s zich gedragen.

* Als je er power op zet zonder dat de USB is aangesloten zie je beide LED’s vrij snel tegelijk knipperen. Dat gaat relatief snel en ik moet altijd goed kijken of het wel tegelijk is.
* Als je de USB dan aansluit dan gaat alles snel (afhankelijk van de snelheid van je PC). Als het de eerste keer is dat je de PIC op een bepaalde poort aan sluit dan zie je het ’t beste.
* Uiteindelijk moet je Configured State bereiken. Dat is duidelijk altererend knipperen van de LED’s.
In welke provincie woon je trouwens. Als we de mogelijkheid hebben jou bordje ff in een werkende PC te stoppen weten we het gelijk.

ps; waarom biedt dit forum niet de mogelijkeid om voor het posten de post te bekijken zoals de meeste forums dat hebben.
pjongen
 
Posts: 64
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:37 pm

Postby pjongen » Fri Feb 05, 2010 12:00 am

Dat die weerstanden 47 ohm zijn was mij niet opgevallen. De weerstanden van 27 ohm zijn opgenomen ter bescherming, voor het geval er eens een hete 5volt op die lijn komt.
Ik heb ook schakelingen gezien waar deze weggelaten waren. Dus om te proberen zou je die even kunnen kortsluiten.
pjongen
 
Posts: 64
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:37 pm

Postby arjen h. » Fri Feb 05, 2010 12:00 am

pjongenZo te zien zijn ze goed aangesloten op de PIC, wil iemand anders dat ook nog even verifiëren?.


Volgens mij zijn ze inderdaad zo goed.
Pin 3 van de connector (die naast de gnd) loopt via het grijze draadje naar de weerstand en vervolgens naar pin 24 van de controller.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1290
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Next

Return to 2007-11 USB data-acquisitiekaart

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest