USB data-acquisitiekaart onder labview

Postby rbakker » Wed Jul 29, 2009 12:00 am

Hallo
Enige tijd geleden heb ik hier bij elektor een USB data-acquisitiekaart besteld om bij een hobbyproject te gebruiken. Ik heb dit uiteindelijk anders opgelost en deze kaart is in een la komen te liggen. Nu ik het weer wat rustiger heb heb ik de kaart in elkaar gesoldeerd en wil ik er nu toch eens mee gaan werken. Ik wil een viertal analoge sensoren uitlezen en gebruik maken van de digitale in en uitgangen. Nu zou ik het handig vinden als ik deze kaart zou kunnen gebruiken met labview. Ik heb echter geen idee hoe ik via labview kan communicederen met deze kaart. Hoe kan ik in labview deze kaart instellen? Is er iemand die mij hiermee verder kan helpen?

Groeten roy
rbakker

Postby rbakker » Sat Sep 12, 2009 12:00 am

hallo

helaas nog geen reactie van iemand gehad. ik ben zelf de laatste tijd ook niet echt actief geweest maar ik ben weer begonnen. ik ben er nog steeds niet uit hoe ik deze daq in labview kan gebruiken. kan iemand me misschien uitleggen hoe ik normaal gesproken de digitale en analoge in en uitgangen kan uitlezen/aansturen??
rbakker

Postby drejansen » Sat Sep 12, 2009 12:00 am

hallo Roy,

ik heb zo'n dataaccusitiekaart gekocht en heb er een verkeersplein mee gemaakt
ik heb het niet met labjack verbonden, (dat kastje heb ik ook)
labjack gebruiken, voor de Elektor kaart heb ik niet gedaan
ik programmeer de Elektor kaart met Visual Basic.
dat gaat prima.

bijlage is het VB programma van het verkeersplein.
voorlopig nog alleen de uitsturing voor de lampen, later komen er nog voertuigdetectie die de tijdsduur van de verkeerslichten beinvloed.
er liggen ook nog meetlussen (zoals ook in het werkelijke wegdek) waarmee ik voertuigherkenning wil doen. daarvoor gebruik ik de ingang.
de bijlage is het exe bestand van het VB programma.
de opmerking: 'geen pic gevonden' krijg je als je het kaartje niet aansluit. het programma werkt wel.
stoplicht is een van de eerste programma's
stoplichten is de laatste verzie.

groeten, Dré
Attachments

[The extension exe has been deactivated and can no longer be displayed.]

[The extension exe has been deactivated and can no longer be displayed.]

Het leven is een groot feest, maar je moet zelf de slinges ophangen
drejansen

Postby arjen h. » Sun Sep 13, 2009 12:00 am

rbakkerhelaas nog geen reactie van iemand gehad
Op vakantie geweest en druk geweest met het voorbereiden van de NBB Regiocompetitie Oost.

De truc is het linken van de library "mpusbapi.dll".
Ik heb er zelf vanuit Labview geen ervaring mee, maar als ik in Labview kijk dan zijn er volgens mij wel mogelijkheden.

In het block diagram kun je componenten plaatsen.
Onder Connectivity zit een blokje Call Library Function Node.
Deze plaatsen en met de rechter muis de properties opvragen.

De dll selecteren, functie uit de dll selecteren, parameters definieren en hobbelen maar (denk ik...).

Laat eens weten of je dit werkend is te krijgen... ik ben zeer benieuwd.
Attachments
elektor-usb-labview.JPG
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Sun Sep 13, 2009 12:00 am

drejansenik heb zo'n dataaccusitiekaart gekocht en heb er een verkeersplein mee gemaakt
Mooie toepassing! Kun je hier (in een nieuwe thread) wat meer over vertellen en een paar foto's plaatsen?
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby drejansen » Sun Sep 13, 2009 12:00 am

hallo Arjen,

ik wil wel, maar hoe maak je een nieuwe thread?
je kan ook prive mailen, xxx

edit: emailadres verwijderd
Het leven is een groot feest, maar je moet zelf de slinges ophangen
drejansen

Postby rbakker » Sun Sep 13, 2009 12:00 am

ik heb zelf weinig evaring met labview. Ik hoop dat ik hier verder kom en zo zelf met hulp van dit forum een blockschema kan maken waarmee ik simpel inputs van deze DAQ kan uitlezen en uitgangen kan aansturen.

Ik heb het blokje Call Library Function Node gevonden, de .dll file heb ik ook gevonden alleen nu moet ik parameters definieren. Maar hoe kom ik aan deze parameters??
rbakker

Postby arjen h. » Mon Sep 14, 2009 12:00 am

rbakkerMaar hoe kom ik aan deze parameters??

Uit de (originele) broncode...

Dit is uit de C# variant:

[DllImport("mpusbapi.dll")]
static extern int _MPUSBGetDeviceCount(string pVID_PID);

static extern int _MPUSBOpen(int iInstance, string pVID_PID, string pEP, int dwDir, int dwReserved);

static extern int _MPUSBRead(int iHandle, byte[] pData, int dwLen, ref int pLength, int dwMilliseconds);

static extern int _MPUSBWrite(int iHandle, byte[] pData, int dwLen, ref int pLength, int dwMilliseconds);

static extern int _MPUSBReadInt(int iHandle, byte[] pData, int dwLen, ref int pLength, int dwMilliseconds);

static extern Boolean _MPUSBClose(int iHandle);

Je zult moeten beginnen met het maken van de bronroutines.
Open USB, pakketje schrijven, pakketje lezen... enz...

Bekijk met name de file TAD_V1_win.cpp uit de originele software eens. In andere threads kun je ook een C# variant vinden (door mij gemaakt), maar ook een VB versie (van Peter Jongen).
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Mon Sep 14, 2009 12:00 am

drejansenik wil wel, maar hoe maak je een nieuwe thread?

Op deze pagina zie je onderin "Start een nieuw onderwerp".

Ps. verwijder even je emailadres uit je vorige bericht.... je zit denk ik niet op spam te wachten....'
arjen h.
Moderator

Postby rbakker » Mon Sep 14, 2009 12:00 am

als ik hed goed begrijp werkt het zo. ik moet subroutines schrijven voor het ophalen en verzendan van data. deze subroutines kan ik dan later met labview aanroepen om zo mijn data te versturen of op te halen. en om een beeld te krijgen van de routines die ik moet schrijven zou ik kunnen kijken na de TAD_V1_win.cpp

ik heb na de code gekeken maar word hier niet veel wijzer van. ik heb denk ik niet genoeg programmeer evaring om deze DAQ onder labview werkend te krijgen.
rbakker

Next

Return to 2007-11 USB data-acquisitiekaart