Modules niet bereikbaar

Modules niet bereikbaar

Postby fvanoostrom » Fri Jun 05, 2015 8:43 pm

Allereerst complimenten: heel gave unit, ik ben al bezig geweest in de Arduino omgeving.

Bij thuiskomst gelijk aangesloten, en vrij snel kon ik wat waarden uitlezen. De XYZ-accelerometer bleef echter dezelfde waarden geven. Na deze Arduino code opnieuw naar deze module te hebben geupload kreeg ik alles aan de praat.

Maar nadat ik vanavond in de sound module per ongeluk wat foutieve code heb geprogrammeerd, kreeg ik geen enkele toegang meer tot de gehele unit (avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00). Uiteindelijk gelukt opnieuw te uploaden (o.a. dankzij "Q " invoeren), maar nu krijg ik opnieuw geen waarden uit de Movement Module, en kan ik deze zelfs niet meer bereiken

Ik krijg dan alleen de volgende opties
Code: Select all
0: Controller module
1: Light module on Address: 0x10
2: Sound module on Address: 0x30
3: None, just start program
Which module you want to program?

De Movement Module staat er dus niet bij.

Via de action 'q' zie ik ook dat je de optie 'Enter I2C address from module you want to program" krijgt. 0x20 invoeren heeft dan geen effect. Ik weet ook niet of dat kan. Ik lees in de handleiding dat er alleen een softwarematige reset mogelijk is, maar hoe gaat dat dan?

Is de module stuk, kan ik 'm flashen, oid?

(Ik ben geen expert in electronica, ontwerper die het leuk vind om met Arduino's te spelen)
fvanoostrom

Re: Modules niet bereikbaar

Postby MaartenMeta » Sun Jun 07, 2015 2:43 pm

Hoe bedoel je foutieve code?
Zoals in de handleiding staat moeten er bepaalde regels code aanwezig zijn.
Als deze er niet in zitten is het niet mogelijk om de module te programmeren via I2C op de normale manier.

Je zou het kunnen oplossen door precies op het goede moment de microcontroller te resetten.
Maar dit is lastig om te doen, het is makkelijker om nieuwe software in de module te programmeren via een externe programmer.
Dit wordt gedaan via een TAG connect programmeer poort.
MaartenMeta

Postby fvanoostrom » Tue Jun 09, 2015 2:34 pm

Foutieve code als in:
ik had de duur van een geluidstoon per ongeluk ingesteld alszijnde 0, waardoor er een gedeeld door 0 in de code kwam te staan. Ik ga ervan uit dat dat tot problemen heeft geleid bij de Sound Module.

Maar die is inmiddels weer bereikbaar, wellicht door idd op juiste moment te resetten. De Movement Module niet, en ik krijg daar ook geen waarden uit (enkel 0). Hetzelfde geld voor de microfoon, ook enkel 0.

Inmiddels is de gehele brace niet meer bereikbaar nadat deze enkele dagen niet gebruikt aan een USB-kabel heeft gehangen; enkel het rode lampje gaat branden. Enkel batterij aansluiten/schuifje van positie verwisselen heeft helaas ook geen effect.
fvanoostrom

Postby fvanoostrom » Tue Jun 09, 2015 2:59 pm

Update:
ik kon de e-brace blijkbaar nog wel gewoon voorzien van een upload via Arduino, dus hij werkt weer zoals een paar dagen terug. Dat wil zeggen: Movement module onbereikbaar, en geen waarden uit microphone/movement

Image
fvanoostrom

Postby MaartenMeta » Thu Jun 11, 2015 12:51 pm

Zoals ik het begrijp heb je een sketch in de movement module gezet doormiddel van p -> (nummer van de movement module).
Maar hier is iets fout gegaan, de enige manier om dit te maken is door de gehele module overnieuw te programmeren met een aparte programmer (bijvoorbeeld de Atmel ICE).
MaartenMeta

Postby woke » Wed Jun 17, 2015 12:13 am

Zit met net zelfde probleem alleen dat de Licht-Module fout beschereven is.
Nu zie ik op de achter kant van alle boards een TC2030-MCP-NL (Debug/Programmer) Connector welke vanaf 35 Euro te verkrijgen is. Ik zit nog te twijfelen om deze aan te schaffen.
Ik zie ook in de PDF's TP pin punten. Welke wel terug te vinden zijn op de achter kant maar niet welke punt welke is. Ik denk dat het door elkaar zit qua nummers.
Hier zou je ook de TX en RX kunnen nemen om te progammeren. Wat ik wel raar vindt is dat de Sound module geen TX/RX pin heeft.
Het zou wel helpen om de PCB layout te hebben om te zien waar wat aan te sluiten.

Sound
-----
TP501 +3V3
TP502 GND
TP503 VCC
TP504 SPEAKER
TP505 GND
TP506 MIC
TP507 GAIN

Movement
--------
TP301 +3V3
TP302 UART_RX
TP303 GND
TP305 INT1
TP306 VDD
TP307 INT2
TP308 GND
TP309 UART_TX
TP310 PWM
TP311 J302-pin

Light
-----
TP401 LED +3V3
TP402 LED VCC
TP404 LED_R
TP405 LED_G
TP406 LED_B
TP407 LED_W
TP408 LIGHT_LEVEL
TP409 UART RX
TP410 UART TX
woke

Postby Wim van der Hoeven » Wed Jun 17, 2015 12:33 pm

Hallo,
Ik had hetzelfde met de Light module , die was ineens niet meer zichtbaar bij de optie p
Ook bij "Choose Action" optie 1 (rode led aan / uit) werkte niet meer , idem voor optie 2 t/m 4, en light level = 0) Andere modulen werkten normaal.
Heb daarna de de Movement module opnieuw geprogrammeerd met iets gewijzigde intervaltijd ( if(currentMillis - timer1 >= 200) en daarna deed deze module het ook niet meer.
Zou dit soms komen, doordat de het nummer voor de te programmeren module 1 = Light, 2 = Movement en 3 = Sound, niet meer klopt als er een module tussenuit is
Bij mij was de Light module verdwenen, en de movement module nu nummer 1 i.p.v. 2
Wat vreemd was, dat een i2cScanner deze modules wel zag.
Wim van der Hoeven

Postby Hans_N » Wed Jun 17, 2015 1:40 pm

Ik wilde natuurlijk uitproberen of het programmeren goed zou gaan. Het leek goed te gaan, maar na het programmeren van de modules was ik alle modules kwijt in het programmeermenu, alleen het controllermoduul stond er nog in.
Na lang zoeken heb ik een work arround gevonden om het weer in orde te krijgen.
In de file Controller.ccp zit een sniffer routine die kijkt welke mudules aanwezig zijn, maar die routine vond geen modules meer.

Door tijdelijk het sniffer gedeelte uit te zetten en de nodige waardes er hard in te zetten kon ik de modules weer programmeren en was het menu weer compleet.

Code: Select all
char Controllermodule::Sniffer()
{
  char error;
  byte WHOAMI = 0;
  byte WHATAMI = 0;
  int programNumber = 1;
  Serial.println(F("0: Controller module"));
  delay(30);
 /*
 for(int i=0; i < 128; i++)
  {
    error = I2C_read((char) i, REG_WHOAMI, &WHOAMI, 1);
    if(error == 0)
    {
      error = I2C_read((char) i, REG_WHATAMI, &WHATAMI, 1);
      if(error == 0)
      {
*/
      WHATAMI = 1;
      i = 0x10;
      switch(WHATAMI)
        {
          case 0:
          break;

Voor WHATAMI moet 1 ingegeven worden voor het lichtmoduul en 0x10 voor i
WHATAMI = 2 en i = 0x20 voor het movementmoduul en
WHATAMI = 3 en i = 0x30 voor het soundmoduul.
Aan het einde van het CASE gedeelte moeten na WHATAMI = 0 twee accolades weggehaald worden.

Op deze manier komt in het programmeermenu alleen de module te staan welke gekozen is met WHATAMI en kan dan geprogrameerd worden.
Ik heb dit drie gedaan voor alle modules en daarna de originele code weer geprogrammeerd, daarna was het menu weer compleet.

Ik hoop dat dit bij anderen ook wil werken.

Hans
Hans_N

Postby MaartenMeta » Fri Jun 26, 2015 8:22 am

@woke
De modules kunnen niet via UART(TX/RX) geprogrammeerd worden.
Dit is verandert in de bootloader zodat deze alleen programmeerbaar zijn via I2C.
Ik zal even kijken of ik de lay-out online kan krijgen, maar dit gaat nu binnenkort niet lukken.

@Wim van der Hoeven
Als je gewoon het nummer bij de module kiest die je wilt programmeren.
Dus als de light module wegvalt 1 voor movement en 2 voor sound.
Het kan zijn dat deze niet meer zichtbaar is omdat het flexible gedeelte is gebroken.
Deze kan ongeveer 5-10 buigingen van 90 graden aan.
Door draden te verbinden tussen de pads van controller naar module is dit gefixed.

@Hans_N
Bedankt voor deze oplossing, raar dat de sniffer niet werkte.
MaartenMeta

Return to E-brace E&A-beurs 2015