Communicatie tussen Arduino's onderling

Elektor- en lezersprojecten met een Arduino

Communicatie tussen Arduino's onderling

Postby drejansen.1 » Fri Nov 04, 2016 5:29 pm

hoi,
enkele jaren geleden stond er in Elektor een verhaal over micro controllers voor beginners.
dit betrof de Bascom taal (een basic dialect) voor Arduino.

dit vervolgverhaal heb ik gevolgd en in ben nu op bladzijde 75 van september 2014
hierin wordt een frequentiemeting met Arduino -1- gedaan, dat op een LCD schermpje van Arduino -2- moet worden weergegeven.

wanneer ik volgens de omschrijving op com-1 aansluit, dan gebeurd er niets.
uiteraard zijn de snelheid en andere instellingen van beide Arduino's is gelijk.
wanneer ik poort #2 gebruik, dan krijg ik de onzinnige cijferreeksen. 'Hz' krijg ik wel te zien
ik krijg dus wel contact en een heleboel onzin op het scherm.
ergens gaat er iets mis, maar WAT??

wie o wie heeft ook dit verhaal gevolgd en kan mij uit de brand helpen?
mijn dank is groot en joUw roem is eeuwig!

groeten, Dré Jansen
drejansen.1

Re: Communicatie tussen Arduino's onderling

Postby msilvius » Mon Nov 07, 2016 12:09 am

Hoi Dré.

Ik heb dat verhaal niet gevolgd maar dit probleem moet wel oplosbaar zijn hoor.
Helaas is het zo dat Elektor besloten heeft een andere weg te volgen en dit forum wel aanhoudt, maar er niets meer gebeurt.
Er is nog meer aan de hand maar daar ga ik hier niet over beginnen.
Als je dit probleem ook ergens anders wil behandelen, kan ik je van harte het officiële Arduino forum aanraden.
Daar is er ook een Nederlands talige afdeling.
Ik ben er van overtuigd dat je daar sneller geholpen zult worden als op dit morsdode forum.
msilvius

Postby arjen h. » Mon Nov 07, 2016 11:28 am

Ik ben het met msilvius eens dat het probleem oplosbaar moet zijn.
Ook ik heb het verhaal niet gevolgd, maar als com2 wel wat doen en com1 niet, dan moet er toch een verschil tussen beide zitten.
Onzin op het scherm bij seriele communicatie duidt normaal gesproken wel op verschil in baudrate (of een ander verschil in de instellingen).
Je krijgt 'Hz' wel te zien, maar worden deze ook serieel verzonden of worden deze door de arduino met het lcd zelf op het scherm gezet?
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby nieuw 2 » Wed Nov 09, 2016 10:43 am

Zoals Arjen al heeft aangehaald zijn ongekende tekens het gevolg van foute instellingen. Er mag ongeveer 2% verschil op zitten. Begin met een lage baudrate. Een 20MHz kristal is ook niet ideaal. Beter is 18,432MHz of 14,7456MHz. Deze geven mooie deeltallen met 0% theoretische fout tot 230,4kBd.

Controleer of baudrate, aantal bits, wel of geen pariteit, wel of geen stop bit bij allebei gelijk is ingesteld.

Is bij allebei de correcte kristalfrequentie ingesteld?

RX aan TX en TX aan RX? Massa netjes doorverbonden?

Wat als je alles via een BOB RS232=>USB aansluit en je via Putty een terminal verbinding opzet? Wat ontvang je? Wat geeft het display weer als je hetzelfde doet met de ontvangerprint?

Heb je een scoop of logic analyser (LA) ter beschikking? Handig als je daarmee even het signaal kan bekijken. Een LA heeft ook het voordeel dat hij meestal een mode kent om het opgepikte signaal te vertalen naar ASCII tekens, Hex waarde of decimale waarden.

Heb je de ontvangen tekens al eens opgezocht in de ASCII tabel?
nieuw 2

Return to Arduino