Zandklok servotest DC-convertorblokje

Elektor- en lezersprojecten met een Arduino

Zandklok servotest DC-convertorblokje

Postby drejansen » Mon Oct 02, 2017 11:17 am

zandklok servo's willen niet werken.

vermoedelijk heb ik de DC-DC convertor verkeerd zitten, heb hem gesoldeerd op de getekende rechthoek OP het bordje. op de foto's lijkt het dat dit onderdeel aan de onderkant is bevestigd.
klopt dat? zo ja, dan weet ik waarom de servo's niet werken.

de svm? commando's lijken wel te werken, er wordt keurig gereageerd, maar de motoren reageren niet.
ik heb het regeleinde van de monitor aangepast.

mijn vraag: moet het convertor blokje inderdaad aan de onderzijde worden gesoldeerd?

groeten, Dré
Het leven is een groot feest, maar je moet zelf de slingers ophangen
drejansen

nogmaals zandklok problemen

Postby drejansen » Mon Oct 02, 2017 3:27 pm

zandklok problemen:
na het laden van het programma, stap -6-, de servotest, werkt niet.

bij het opstarten komt wel de melding:
reading EEPROM...
no settings found in EEPROM
enter commands

ik heb de monitor ingesteld op CR/LF
om de actuele servo standen te lezen geef commando: svd
na svd krijg ik:
servo left: 1500
servo right: 1500
servo pen: 1500
ok
ok
volgens voorschrift kan je zelf de servo's bewegen, tenminste, dat begrijp ik uit de tekst.
opdracht: svml 1000 zou de linker servo naar de uiterste stand moeten sturen
svml 2000 stuurt de linker servo naar de andere uiterste stand.
helaas gebeurd er niets!
evenzo met de vergelijkbare opdrachten: svmr en svmp

wat kan ik hier aan doen? heb ik iets fout gedaan, of is er iets kapot?

ondertussen de boel verder (volgens voorschrift) in elkaar gezet.
bij het plaatsen van de zandbak blijkt dat de uitsparing in onderdeel -D- niet ver genoeg gaat.
de schroef van de rechter tril-motor steunt op dit onderdeel. verder uitzagen kan niet, want dan kom je boven het gat van de servo.
uiteraard heb ik nog eens goed gekeken, want ik ben niet de eerste die de zandklok bouwt (denk ik)
ik kan dit probleem wel oplossen, gaatje dichtkitten en de trilmotor iets verplaatsen. fraai is anders.
vermoedelijk is er al een oplossing bedacht. (een andere bodemplaat voor de zandbak?)
voor de prijs van het klokje mag ik wel een mooiere oplossing verwachten dan een nieuw gat boren / draad tappen.

vervolgens kom ik bij het afstellen van de klok. netvoeding aangesloten, en meteen reactie!
de linker motor draait geheel linksom, blijft brommen wil blijkbaar nog verder linksom, maar hij staat in de eindstand.
verder gebeurd er niets, reageert op geen enkel commando.

mijn vraag: wat moet ik doen om de klok af te stellen en op de juiste manier te laten werken?
maar eerst: hoe communiceer ik met de klok?

groeten, Dré
Het leven is een groot feest, maar je moet zelf de slingers ophangen
drejansen

Re: Zandklok servotest DC-convertorblokje

Postby arjen h. » Tue Oct 03, 2017 8:00 am

Ik heb de redactie gevraagd naar je vraag te kijken.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Re: Zandklok servotest DC-convertorblokje

Postby redactie_elektor » Tue Oct 03, 2017 1:12 pm

Hierbij aanwijzingen voor uw problemen met de zandklok.

De montage van de DC/DC converter aan de onder- of bovenzijde maakt niet uit als de aansluitingen maar juist zijn. Normaal moet die aan de bovenkant van de print gemonteerd worden, dat staat ook zo in de montagehandleiding.

Het probleem met onderdeel D dat de schroef van de trilmotor zou raken is op te lossen door extra M3 sluitringen tussen de bodemplaat en de steuntjes te monteren zodat het zandbakje wat hoger komt. Dat is wat eleganter dan nieuwe gaten in het zandbakje te maken.

Mogelijk is er een voedingsprobleem, men kan een andere voedingsadapter gebruiken en nameten of de 5V voeding op de servomotoren aanwezig is. De linker servomotor die heel linksom draait en blijft brommen wijst mogelijk op een defecte netadapter.

Redactie Elektor
redactie_elektor

Return to Arduino