geheugenprobleem

Met het Elektor Embedded-Linux-board

Postby ceebo » Fri Nov 30, 2012 12:00 am

Hallo,

Ik wilde een webcam live-stream opzetten met behulp van het Linux-Board, zoals beschreven op wiki.gnublin.org, maar het blijkt dat je hier al gauw tegen geheugenproblemen aanloopt. Van de 8MB RAM die het bordje heeft zijn bij mij nog maar ongeveer 700 Kb over, te weinig voor bovengenoemde applicatie. Ook in het forum van gnublin.org heeft met het over gebrek aan geheugen bij deze applicatie. Cache of swapfile aanpassen biedt niet veel soelaas. Het was een betere keuze van Elektuur om voor de 32 MB chip te gaan, maar dat men dit niet gedaan heeft, heeft wellicht te maken met prijs of verkrijgbaarheid. In de artikelenserie deel 2 wordt wel op blz 35 gemeld dat de 8MB chip eventueel vervangen kan worden door een 32 Mb exemplaar. Nu vraag ik me af hoe men zich dat voorstelt om een 54 pins, 0.8 mm pitch TSOP chip (met de hand) te vervangen. Ik ben bang dat niet veel electronica-hobbyisten hiertoe in staat zijn (no offence). Ik krijg toch (alweer) een beetje het gevoel blij te zijn gemaakt met een dode mus. Mijn vraag is of er iemand een idee heeft hoe substantieel meer geheugen beschikbaar te krijgen. Ik zou hier ook graag een reaktie van Elektuur zelf zien.

Groeten,

Charles

NB in het schema staat foutief vermeld dat de DRAM chip pin DQ1 verbonden is met LPC_A1. Dit moet natuurlijk LPC_D1 zijn.
ceebo

Postby sjoerd kreyns » Fri Nov 30, 2012 12:00 am

Misschien hebben we het bord toch te vroeg gekocht. Als je de omschrijving nu bekijkt, wordt het geleverd met een 32MB chip. Echter, daar lees je verder niets meer over in de afleveringen.
sjoerd kreyns

Postby ceebo » Fri Nov 30, 2012 12:00 am

Hallo Sjoerd,

Ik ben bang dat je gelijk hebt en ik denk dat ik voor de kerst een origineel 32 MB bordje van Gnublin op mijn verlanglijstje zet. Met die paar KB die je overhoud bij de 8 MB versie kun je weinig.

groet,

Charles
ceebo

Postby cas55 » Sat Dec 01, 2012 12:00 am

Als jullie verlanglijstjes maken moet je toch eens kijken naar de BeagleBone. Niet alleen meer geheugen maar ook een snellere processor. In ieder geval heb ik die knoop inmiddels door gehakt en zit er nieuw project er aan te komen.

Maar voorlopig ben ik nog niet uitgespeeld met het ELB-printje.

Ik dacht ook dat Elektor een opmerking had gemaakt over het vergroten van het geheugen dmv een opzet printje. Vraagje, hebben de 8Mb en 32Mb een gelijke footprint? Kunnen we dan eventueel kijken of er een partij is die zo'n service kan verlenen?

Ik zit zelf te denken een ex-collega te vragen of hij zo'n retrofit kan doen tegen een kleine vergoeding. Wat denken jullie is dat een mogelijkheid?

En wat is er aan alternatief mogelijk? Zijn er geen snelle SPI of I2C geheugen chips die gebruikt kunnen worden? Of misschien een externe processor weer?

Gr. Casper
cas55

Postby ceebo » Sat Dec 01, 2012 12:00 am

Hallo Casper,

Dank je wel voor de tip. Ik zal inderdaad eens goed kijken welke Linux bordjes er op de markt zijn voordat ik mijn verlanglijstje maak.

Ik heb ook nog niet kunnen achterhalen welke 32 MB chip er gebruikt wordt in de gnublin versie. Ik zal ze eens een email sturen. Over een opzetprintje heb ik nergens iets gelezen, in het artikel staat letterlijk dat de "8MB chip eventueel vervangen kan worden door een exemplaar van 32 MB". Ik denk dat mij dat nog wel zou lukken, op het werk hebben we daar de spullen voor. Eventueel wil ik dat ook nog wel voor anderen doen, maar dan wel op zeer bescheiden schaal.

SPI geheugen chips zijn zeker wel mogelijk, ik denk dan wel dat je een geschikte driver nodig hebt.

groet,

Charles
ceebo

Postby ceebo » Sat Dec 01, 2012 12:00 am

Hallo,

Ik denk dat ik de 32 MB chip gevonden heb. Het is volgens mij de A43L4616AV van Amic, dit is het grotere broertje van de A43L2616BV die op het Elektor bord zit. Deze chip heeft een extra adres lijn (A12) nodig, en is verder pin compatible. Ik moet nog even nakijken of in die extra adreslijn op de print al voorzien is. Deze chip kost bij Farnell 5,48 (ex btw).

Groet,

Charles
ceebo

Postby ceebo » Sat Dec 22, 2012 12:00 am

Hallo,

Ik ben er in geslaagd om de 8MB chip te vervangen in een 32 MB chip. Ik heb deze gewoon besteld bij Gnublin Embedded Projects. Het vervangen was wel een ding, vooral het verwijderen van de oude geheugenchip ging niet vanzelf. Maar omdat ik deze toch niet meer nodig had heb ik hem uiteindelijk pen voor pen losgeknipt. Al met al ben ik er een behoorlijke tijd mee zoet geweest, maar mijn Linux bordje loopt nu als een trein.

Fijne feestdagen,

Charles
ceebo

Postby cas55 » Sun Dec 23, 2012 12:00 am

Hallo Charles,

Ah, dus gewoon vervangen door de chip die je eerder aangaf?

Waar kan je die bestellen (kon dit niet vinden). In ieder geval fijn te weten dat dit kan. Ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan met SMD'tjes solderen, zodat dit avontuur ook aantrekkelijk wordt.

Bedankt voor je melding en inderdaad iedereen fijn kerst.

Misschien komen er nog wat leuke reacties de komende tijd zodat we weer wat impulsen krijgen voor de hobby.

Casper
cas55

Postby ceebo » Sun Dec 23, 2012 12:00 am

Hallo Casper,

Ik heb gewoon een mailtje gestuurd naar gnublin.org. De chip kostte ongeveer een tientje, inclusief verzendkosten (binnen Duitsland). Lossolderen ging niet met hete lucht, dus ik moest de oude chip losknippen (met een ultra fijn zijknip tangetje). Kijk uit dat je geen printspoortjes vernield, die zijn nl erg smal en laten meteen los als ze te warm worden. De print is gesoldeerd met zilver en dat heeft een hogere smelttemperatuur. De nieuwe chip er op solderen heb ik onder een microscoop gedaan en met een zeer fijne soldeerbout. Gelukkig hebben we voor dit soort werk de materialen op het werk.
Versie 1.0 van het elektorbordje heeft een bga versie van de geheugenchip, versie 1.1 heeft een tsop-II versie. De 32 mb chip is niet in een bga versie te krijgen, maar die zou je toch niet handmatig kunnen solderen. Check eerst welke versie je hebt, versie 1.1 heeft een blauw printje en bij een tsopII chip zitten de pennen aan de zijkant.
Drink niet te veel koffie voor je begint, want daar ga je van trillen (ik wel althans).
groet,

Charlie
ceebo

Return to Aan de slag met Embedded Linux