DUB-E100 adapter wordt niet herkend

Met het Elektor Embedded-Linux-board

Postby sjoerd kreyns » Sat Nov 10, 2012 12:00 am

Hallo,

Ik heb van de week een DUB-E100 usb netwerkadapter gehaald, maar die wordt niet herkend. Het is niet zo'n zilvere maar een zwarte als op de D-Link site.

In Ubuntu 12.04 niet, Ook niet in de virtuele elektuur omgeving niet. In Windows 7 draait die perfect.

dmesg geeft afbeelding 1

Volgens mij zijn er verschillende versies van de adapter. Ik heb Rev.C1

Ik heb de linux driver gedownload van de D-link site. De inhoud van de Zip is te zien in Afbeelding 3. Type ik hier make in zoals in de readme dan krijg ik foutmeldingen. ook in Afbeelding 2

Als ik de adapter aan het Linux bord koppel en Modprobe asix ingeef dan krijg ik iets van invalid format.

Hoe krijg ik de adapter werkend?
Attachments

[The extension bmp has been deactivated and can no longer be displayed.]

sjoerd kreyns

Postby jippie » Sat Nov 10, 2012 12:00 am

Werkt copy-paste van tekst niet tussen je virtualbox en je host OS? Dat zou ik eerst werken proberen te maken, want dat gaat je veel gemak opleveren bij allerhande grotere en kleinere probleempjes waar je tegenaan zult lopen Bovendien maakt het de vraag in elk geval een stuk beter leesbaar en voor later ook doorzoekbaar/vindbaar voor anderen.

Hoe het wel moet weet ik zo snel niet, maar ik zie in elk geval wel dat je probeert de module te compileren voor het Ubuntu systeem en niet voor het embedded systeem. Volgens mij was daar een scriptje voor wat je kunt draaien om de environment goed te zetten. Ik heb de Elektor omgeving zelf niet, dus ik ken die details voor het cross compilen ook niet.
jippie

Postby cas55 » Sat Nov 10, 2012 12:00 am

Helaas heb ik geen USB/LAN adapter en kan dus dit niet mee proberen. Ik vroeg mij af wat jouw output is als je de instructies van Elektor gewoon volgt.

Heb je
modprobe asix
ingegeven?

En wat krijg je als je
lsusb
ingeeft?

Als ik het goed heb is in de Kernel al een driver voor de D-Link DUB-E100 opgenomen (als module). Verder weet ik niet of er problemen zijn die bij bepaalde versies van de LAN-adapter zouden spelen.

Je zou nog even kunnen kijken ophttp://en.gnublin.org/index.php/LAN
Die site geeft soms ook via hun forum aanvullende informatie.

Er is wel een verwijzing naar http://www.grinkin.ru/dlink-DUB-E100.html. Misschien dat dit je wat houvast geeft. Laat even weten hoe het verder gaat, ik was ook van plan deze D-link te kopen maar twijfel nog omdat ik ook wat van plan was met http://en.gnublin.org/index.php/Ethernet_over_SPI aan de slag te gaan.

Ik heb onlangs de GNUblin installer http://en.gnublin.org/index.php/Gnublin_Installer geprobeerd en wat mij opviel is dat de SD-card die ik hiermee had gemaakt beter reageerde (ik had o.a. problemen met adc). Misschien dat je daar wat mee kan als bovenstaande niet helpt.

gr. Cas
cas55

Postby sjoerd kreyns » Sun Nov 11, 2012 12:00 am

lsusb geeft
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 002: ID 2001:1a02 D-Link Corp. [hex]

de module asx is wel geregistreerd.

dmesg geeft
hub 1-0:1.0: state 7 ports 1 chg 0002 evt 0000
hub 1-0:1.0: port 1, status 0101, change 0000, 12 Mb/s
VFS: Mounted root (ext2 filesystem) on device 179:1.
Freeing init memory: 104K
usb 1-1: new high speed USB device using lpc-ehci and address 2
lpc-ehci lpc-ehci.0: port 1 high speed
lpc-ehci lpc-ehci.0: GetStatus port 1 status 38001205 POWER sig=se0 PE CONNECT
usb 1-1: default language 0x0409
usb 1-1: udev 2, busnum 1, minor = 1
usb 1-1: New USB device found, idVendor=2001, idProduct=1a02
usb 1-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
usb 1-1: Product: DUB-E100
usb 1-1: Manufacturer: D-Link
usb 1-1: SerialNumber: D35EF1
device: '1-1': device_add
bus: 'usb': add device 1-1
PM: Adding info for usb:1-1
usb 1-1: uevent
bus: 'usb': driver_probe_device: matched device 1-1 with driver usb
bus: 'usb': really_probe: probing driver usb with device 1-1
usb 1-1: usb_probe_device
usb 1-1: configuration #1 chosen from 1 choice
usb 1-1: adding 1-1:1.0 (config #1, interface 0)
device: '1-1:1.0': device_add
bus: 'usb': add device 1-1:1.0
PM: Adding info for usb:1-1:1.0
usb 1-1:1.0: uevent
device: 'ep_81': device_add
PM: Adding info for No Bus:ep_81
device: 'ep_82': device_add
PM: Adding info for No Bus:ep_82
device: 'ep_03': device_add
PM: Adding info for No Bus:ep_03
drivers/usb/core/inode.c: creating file '002'
driver: '1-1': driver_bound: bound to device 'usb'
bus: 'usb': really_probe: bound device 1-1 to driver usb
device: 'ep_00': device_add
PM: Adding info for No Bus:ep_00
hub 1-0:1.0: state 7 ports 1 chg 0000 evt 0002
Adding 65528k swap on /swapfile1. Priority:-1 extents:17 across:65596k SS
bus: 'usb': add driver asix
usbcore: registered new interface driver asix

Ik heb de gnublin installer ook geprobeerd, Nu wordt inderdaad de module asix wel geregistreerd, alleen volgend mij niet aan de eth0 interface gekoppeld.

als ik het bord opnieuw start zie ik

usb 1-1: new high speed USB device using lpc-ehci and address 2
INIT: version 2.88 booting
usb 1-1: New USB device found, idVendor=2001, idProduct=1a02
usb 1-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
usb 1-1: Product: DUB-E100
usb 1-1: Manufacturer: D-Link
usb 1-1: SerialNumber: D35EF1
S03sysfs.sh start
S03sysfs.sh end
Activating swap
Adding 65528k swap on /swapfile1. Priority:-1 extents:17 across:65596k SS
Loading modules: asix usbcore: registered new interface driver
voorbij komen

root@gnublin:/etc/init.d# ./networking start
S40networking start
Configuring network interfaces... ifconfig: SIOCGIFFLAGS: No such device
ifconfig: SIOCSIFADDR: No such device
route: SIOCADDRT: No such device
done.
S40networking end
root@gnublin:/etc/init.d#

Ik heb nu maar een gewone PC ingericht, zonder de virtuele omgeving.

root@gnublin:/etc/init.d# ifconfig -a
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

root@gnublin:/etc/init.d# ifup -a
ifup: interface lo already configured
ifup: interface eth0 already configured

root@gnublin:/etc/init.d# udhcpc
udhcpc: SIOCGIFINDEX: No such device
sjoerd kreyns

Postby cas55 » Sun Nov 11, 2012 12:00 am

Hallo Sjoerd,

Ik heb nu ook de DUB-E100 (Zwarte Versie C1) besteld en zal daar volgende week ook mee aan de slag gaan. Verder heb ik nog wat op internet gezocht en heb nog wat aanvullingen.

Er zijn blijkbaar aanwijzingen die aangeven dat de adapter het niet zomaar werkt onder Ubuntu en dus ook waarschijnlijk niet in de GNUblin image. Ik heb de indruk (te weinig ervaring nog) dat de volgende aanwijzing "asix: Support DLink DUB-E100 H/W Ver C1" ofwel in een versie van Ubuntu komt of misschien al zit? [1] verder is er spake van een patch zoals ik de vorige keer aangaf [2]. Voor de zekerheid heb ik nog gezocht op de website van de chip zelf [3], maar ik twijfel of het zin heeft die drivers te gebruiken.

Nu zijn er dus 2 moeilijkheden op te lossen:
1) hoe krijg je de nieuwe drivers onder Ubuntu aan de praat?
2) hoe krijgen we het Embedded Linux Board (ELB) zover dat hij de adapter kan gebruiken?

De eerste is iets waar ik geheel geen ervaring mee heb. Gaarne wat hulp hier van andere lezers.

Het tweede punt lijkt beter te doen. Dus laten we kijken hoever we hiermee kunnen komen.

Allereerst heb je de jumpers goed staan?
Als je jumpers 'USB OTG ID' (J3) en 'USB OTG PWR' (J1) op "Host" set, je systeem opnieuw opstart door het commande 'reboot' daarna de adapter aansluit hoor je zoiets als het volgende te zien te krijgen:

gnublin login: rootroot@gnublin:~# usb 1-1: new high speed USB device using lpc-ehci and address 2usb 1-1: New USB device found, idVendor=0846, idProduct=6a00usb 1-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3usb 1-1: Product: NETGEAR WG111v2usb 1-1: Manufacturer: NETGEAR WG111v2usb 1-1: SerialNumber: 00184DCF4851

(bovenstaande is mijn Netgear WG111v2 wireless adapter)

In jouw geval verwacht ik idVendor=2001, idProduct=1a02 (zie [2])
Nu denk ik dat de driver al opgenomen is

Waar de driver staat kan je vinden met
sudo find / -name asix.ko

(ik zie bv een 'asix.ko' in
- Elektor SDcopy /lib/modules/2.6.33/kernel/drivers/net/usb/
- /lib/modules/3.2.0-32-generic-pae/kernel/drivers/net/usb/asix.ko

Dan is het mogelijk alleen een kwestie van de juiste keuze bij het aanmaken van de kernel-opties.
Hier ga ik binnenkort naar kijken.

Als iemand meer ervaring heeft aub even reageren want we kunnen wel wat hulp gebruiken.

gr. Cas

[1] https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1065047
[2] http://grinkin.ru/dlink-DUB-E100.html
[3] http://www.asix.com.tw/download.php?sub=driverdetail&PItemID=84
[4] http://www.dlink.nl Zoek op DUB-E100[/ulr]
cas55

Hi Sjoerd,

Je was me voor.
Bedankt dat je gedachten kan lezen.

wat geeft ifconfig?

Als ik opstart met mijn Netgear dan krijg ik
VFS: Mounted root (ext2 filesystem) on device 179:1.Freeing init memory: 104Kusb 1-1: new high speed USB device using lpc-ehci and address 2usb 1-1: New USB device found, idVendor=0846, idProduct=6a00usb 1-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3usb 1-1: Product: NETGEAR WG111v2usb 1-1: Manufacturer: NETGEAR WG111v2usb 1-1: SerialNumber: 00184DCF4851INIT: version 2.88 bootingS03sysfs.sh startS03sysfs.sh end...

Daarna kan ik mijn device laten werken met
root@gnublin:~# ifup wlan0udhcpc (v1.17.3) startedSetting IP address 0.0.0.0 on wlan0Sending discover...Sending discover...Sending select for 192.168.0.184...Lease of 192.168.0.184 obtained, lease time 86400Setting IP address 192.168.0.184 on wlan0Deleting routersAdding router 192.168.0.1Recreating /etc/resolv.conf Adding DNS server 192.168.0.1

en laten werken met
root@gnublin:~# ifconfig wlan0 up

Let op ik heb op mijn thuis netwerk (open) het MAC-adress toestemming gegeven voordat dit ging werken.

met

root@gnublin:~# iwlist wlan0 scan

kreeg ik een overzicht.

Ben benieuwd.
gr. Cas
cas55

Postby sjoerd kreyns » Sun Nov 11, 2012 12:00 am

root@gnublin:~# ifconfig -a
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

root@gnublin:~#

root@gnublin:~# ifup eth0
ifup: interface eth0 already configured

root@gnublin:~# ifconfig eth0 up
ifconfig: SIOCGIFFLAGS: No such device

Het 'leuke' is dat er op de CD die bij de adapter zit een linux driver staat. maar als je die readme volgt krijg je ook foutmeldingen:

root@elektor-MS-7104:~/dub-e100# ls
asix.c axusbnet.c DUB_E100_Linux_v420.zip readme
asix.h axusbnet.h Makefile
root@elektor-MS-7104:~/dub-e100# make
make -C /lib/modules/3.2.0-29-generic-pae/build SUBDIRS=/home/elektor/dub-e100 modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-headers-3.2.0-29-generic-pae
CC [M] /home/elektor/dub-e100/asix.o
In file included from /usr/src/linux-headers-3.2.0-29-generic-pae/arch/arm/include/asm/types.h:4:0,
from include/linux/types.h:4,
from include/linux/list.h:4,
from include/linux/module.h:9,
from /home/elektor/dub-e100/asix.c:29:
include/asm-generic/int-ll64.h:11:29: fatal error: asm/bitsperlong.h: No such file or directory
compilation terminated.
make[2]: *** [/home/elektor/dub-e100/asix.o] Error 1
make[1]: *** [_module_/home/elektor/dub-e100] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-headers-3.2.0-29-generic-pae
make: *** [default] Error 2
root@elektor-MS-7104:~/dub-e100#

en bij het stoppen van het board:
S40networking start
Deconfiguring network interfaces... ifconfig: SIOCGIFFLAGS: No such device
done.
S40networking end
Sending all processes the TERM signal...
Sending all processes the KILL signal...
Unmounting remote filesystems...
Stopping portmap daemon...
Deactivating swap...
Unmounting local filesystems...
System halted.'
sjoerd kreyns

Ik niet eerder tijd gehad. Ik ga je antwoorden bekijken.
Als ik wat weet kom ik weer op de lijn.

Ik wilde nu eerst kijken of ik de Kernel & modules kan maken met de asix chip. Verder is het misschien de moeite waard om te kijken wat op de Duitse of Engelse Elektor forum te vinden is.

Gr. Cas
cas55

Postby cas55 » Tue Nov 13, 2012 12:00 am

Even een kleine tussen opmerking:

Sinds ik de GNUblin installer gebruikt hebt om een SD-card te maken, lukt het mij nu ook niet meer de Netgear 'automatisch' te laten herkennen. Ik zit nu te zoeken in de verschillen tussen beide SD-cards om te zien wat daarvan de oorzaak kan zijn. Is mij dus ook niet duidelijk.

En op internet zag ik o.a. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2072684.

Misschien dat als je een nieuwere Ubuntu gebruikt dat ja dan wel het device kan herkennen. Welke versie gebruik jij?

Verder als ik op de originele Elektor SD-card (heb nog geen DUB-E100) het volgende probeer dan lijkt het wel dat de driver al in de kernel was opgenomen:

root@gnublin:~# lsmodModule                  Size  Used bypegasus                16772  0 mii                     3416  1 pegasus

alle beschikbare drivers:

root@gnublin:~# modprobe -lkernel/crypto/ansi_cprng.kokernel/drivers/gpio/pca953x.kokernel/drivers/scsi/scsi_wait_scan.kokernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2x00lib.kokernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2x00usb.kokernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2800lib.kokernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2500usb.kokernel/drivers/net/wireless/rt2x00/rt2800usb.kokernel/drivers/net/mii.kokernel/drivers/net/can/vcan.kokernel/drivers/net/can/can-dev.kokernel/drivers/net/can/mcp251x.kokernel/drivers/net/usb/pegasus.kokernel/drivers/net/usb/asix.kokernel/drivers/net/usb/cdc_ether.kokernel/drivers/net/usb/net1080.kokernel/drivers/net/usb/cdc_subset.kokernel/drivers/net/usb/zaurus.kokernel/drivers/net/usb/usbnet.kokernel/drivers/usb/serial/usbserial.kokernel/drivers/usb/serial/cp210x.kokernel/drivers/usb/serial/ftdi_sio.kokernel/drivers/usb/gadget/g_zero.kokernel/drivers/usb/gadget/g_ether.kokernel/drivers/usb/gadget/gadgetfs.kokernel/drivers/usb/gadget/g_file_storage.kokernel/drivers/usb/gadget/g_mass_storage.kokernel/drivers/usb/gadget/g_serial.kokernel/drivers/usb/gadget/g_printer.kokernel/drivers/usb/gadget/g_cdc.kokernel/drivers/leds/led-class.kokernel/drivers/staging/usbip/usbip_common_mod.kokernel/drivers/staging/iio/industrialio.kokernel/drivers/bluetooth/hci_uart.kokernel/drivers/bluetooth/btusb.kokernel/drivers/bluetooth/btsdio.kokernel/drivers/hid/hid.kokernel/drivers/hid/usbhid/usbhid.kokernel/sound/soundcore.kokernel/sound/sound_firmware.kokernel/sound/core/snd.kokernel/net/can/can.kokernel/net/can/can-raw.kokernel/net/can/can-bcm.kokernel/net/bluetooth/bluetooth.kokernel/net/bluetooth/l2cap.kokernel/net/bluetooth/rfcomm/rfcomm.kokernel/lib/crc-ccitt.kokernel/lib/crc16.ko

Al ik nu handmatig de driver aanroep:

root@gnublin:~# modprobe asixusbcore: registered new interface driver asixroot@gnublin:~# lsusbBus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

dan geeft dmesg:
root@gnublin:~# dmesg...hub 1-0:1.0: hub_resumehub 1-0:1.0: state 7 ports 1 chg 0000 evt 0000hub 1-0:1.0: hub_suspendusb usb1: bus auto-suspendlpc-ehci lpc-ehci.0: suspend root hubbus: usb': add driver asixusbcore: registered new interface driver asixusb usb1: usb auto-resumelpc-ehci lpc-ehci.0: resume root hubhub 1-0:1.0: hub_resumehub 1-0:1.0: state 7 ports 1 chg 0000 evt 0000hub 1-0:1.0: hub_suspendusb usb1: bus auto-suspendlpc-ehci lpc-ehci.0: suspend root hub

Dit wordt dan als volgt verwerkt:

root@gnublin:~# lsmodModule                  Size  Used byasix                   11280  0 usbnet                 12409  1 asixpegasus                16772  0 mii                     3416  3 asix,usbnet,pegasusroot@gnublin:~# 

Verder heb ik nog gekeken naar de configuratie (blz 68/part3) van de linux-kernel zelf.

Zie onder
CONFIG_USB_NET_AX8817X:                                                                  ¦  ¦   ¦ This option adds support for ASIX AX88xxx based USB 2.0                                  ¦  ¦ 10/100 Ethernet adapters.                                                               ¦ ¦ This driver should work with at least the following devices:                             ¦  ¦   * Aten UC210T                                                                            ¦   * ASIX AX88172                                                                           ¦   * Billionton Systems, USB2AR                                                             ¦   * Buffalo LUA-U2-KTX                                                                     ¦   * Corega FEther USB2-TX                                                                ¦  ¦   * D-Link DUB-E100                                                                      ¦  ¦   * Hawking UF200                                                                          ¦   * Linksys USB200M                                                                        ¦   * Netgear FA120                                                                          ¦   * Sitecom LN-029                                                                         ¦   * Intellinet USB 2.0 Ethernet                                                            ¦   * ST Lab USB 2.0 Ethernet                                                              ¦   * TrendNet TU2-ET100                                                                   ¦    ¦ This driver creates an interface named "ethX", where X depends¦ on what other networking devices you have in use.                                             ¦ Symbol: USB_NET_AX8817X [=m]                                                             ¦  ¦ Prompt: ASIX AX88xxx Based USB 2.0 Ethernet Adapters                                     ¦  ¦   Defined at drivers/net/usb/Kconfig:130                                                 ¦  ¦   Depends on: NETDEVICES [=y] && USB [=y] && NET [=y]     &&  USB_USBNET [=m]          ¦   Location: ¦     -> Device Drivers                                                                    ¦       -> Network device support (NETDEVICES [=y])  ¦         -> USB Network Adapters  ¦           -> Multi-purpose USB Networking Framework                (USB_USBNET [=m])¦   Selects: CRC32 [=y]

Als ik dit zo bekijk dan zou de driver gewoon moeten kunnen werken.

Laat even wat weten als je wat meer geprobeerd hebt.

gr. Cas'
cas55

Postby sjoerd kreyns » Tue Nov 13, 2012 12:00 am

Ik gebruik Ubuntu Versie 12.04 LTS.

US_DUB_E100_Driver_Linux_V1_01_RevC.Zip vanaf de CD uitpakken. Daar staat weer DUB_E100_Linux_v420.zip in. Een zip in een zip dus.

De inhoud (behalve Makefile en de readme hier neerzetten:
root@elektor-ESPRIMO-E:~/ElektorLinuxBoardDownload_20120509/linux-2.6.33-lpc313x/drivers/net/usb#

Daarna het bestand asix.c wat staat in root@elektor-ESPRIMO-E:~/ElektorLinuxBoardDownload_20120509/linux-2.6.33-lpc313x/drivers/net/usb# aangepast zoals beschreven op http://www.grinkin.ru/dlink-DUB-E100.html.

Dat compileerd in iedergeval. Ik ga straks kijken of de adapter nu werkt.
Attachments
asix.c
(91.39 KiB) Downloaded 36 times
sjoerd kreyns

Next

Return to Aan de slag met Embedded Linux