configuratie menu

Met het Elektor Embedded-Linux-board

Postby sjoerd kreyns » Mon Nov 26, 2012 12:00 am

Cas55Hallo Charles,

...

Ik heb alleen geen idee hoe je aan de juiste Rootfile-struktuur kan komen (ik bedoel wat is de bron hiervoor?)

...

Gr. Casper

Op http://gnublin.org/downloads/gnublin_distro/ staat een release_rootfs.tar.gz Volgens mij is dat een root filesysteem.
sjoerd kreyns

Postby ceebo » Mon Nov 26, 2012 12:00 am

Volgens mij zijn gnublin_distro_1.01.tar.gz en release_rootfs.tar.gz dezelfde Rootfiles. Gnublin_distro_1.0.tar.gz is een iets oudere versie, zonder lua50 en php5-cli. Dit allen zijn Debian RootFS-en

In /downloads/gnublin_distro/eldk/rootfs.atr.gz vind je het ELDK RootFS.

groet,

Charles
ceebo

Postby cas55 » Sat Dec 01, 2012 12:00 am

Ik vroeg mij eigenlijk af hoe bv GNUblin zo'n rootfile struktuur kan samenstellen. Maar de naslag werken zijn een beetje te ingewikkeld om dit zo maar even zelf te doen.
cas55

Postby jippie » Sun Dec 02, 2012 12:00 am

Gebruik van de juiste namen voor de juiste dingen maakt zoeken op Internet al een stuk eenvoudiger. Jullie hebben het nu over een 'root filesystem' of 'rootfs'. Als je op root files of rootfile struktuur zoekt zul je niet snel iets vinden.

Persoonlijk ben ik ook een voorstander van het gebruik van de Engelse termen. De artikelen in Elektor lees ik af en toe met kromme tenen omdat standaard begrippen vernederlandst zijn, al heb ik zo snel geen concrete voorbeelden bij de hand.

Als je vervolgens in de verleiding gaat komen te Google'en op die Nederlandstalige termen kom je vrijwel niets tegen. Dus leer het jargon en spreek de taal van de ontwikkelaars (en de rest van de wereld) of blijf zoeken naar documentatie tot je een ons weegt.
jippie

Postby ceebo » Sun Dec 02, 2012 12:00 am

hallo,

Inderdaad lijkt het soms of de artikelen in de Elektuur door de stagiaire geschreven zijn, maar ik zie even niet hoe "root file system" of "RootFS" vernederlands zijn . Overigens worden deze termen ook gebruik op de gnublin.org website. Laat ons niet langer in spanning en laat ons weten wat wel de juiste terminologie is waarop we mogen zoeken.

groet,

Charles
ceebo

Postby cas55 » Sun Dec 02, 2012 12:00 am

Hallo,

Tja ik vroeg me ook af hoe ik die opmerking moest duiden. Ik probeer te begrijpen hoe je tot een 'embedded linux system' kan komen. Dat je daarvoor een 'toolchain' nodig hebt, is mij wel duidelijk. Ook dat je zelf een configuratie kan samenstellen ook. Wat over bleef is hoe creëer je een 'Root Filesystem' zoals gegeven door GNUblin of Elektor in hun "rootfs".

In het boek van OReilly "Building Embedded Linux Systems" in hfd 6 worden zaken beschreven zoals "create the core filesystem directories". Maar ook
The root filesystem rules
we outlined earlier are recognized and agreed upon by all open source and free software
developers working on Linux systems.
dus er zijn blijkbaar "rules" om een werkende "rootfs" te creëren. Daar wilde ik meer van weten dus...
cas55

Postby jippie » Sun Dec 02, 2012 12:00 am

Niet goed:
ceeboRootfiles

en
Cas55Irootfile struktuur

Wel goed:
ceebo"root file system" of "RootFS"

Mijn punt is dat het belangrijk is de juiste terminologie te gebruiken, dat helpt je bij het zoeken op Internet.

Daarnaast bedoelde ik op te merken dat ook de auteur van de artikelen af en toe benamingen gebruikt die niet veel hits gaan opleveren in de zoekmachines. Hoewel het gros van de lezers begrijpt wat er bedoeld wordt, kun je in de praktijk grote moeite ondervinden met het zoeken naar achtergrondinformatie/documentatie.
jippie

Postby clkoolen » Tue Jan 15, 2013 12:00 am

Hallo,

Ik ben in artikel 3 gekomen tot en met make modules. Het kopieren van de file zImage ging ook goed. Mijn linux bordje start mooi op.

Nu ben ik aanbeland bij "make menuconfig", maar ik krijg niet het menu. In plaats daarvan krijg ik de melding:

clkoolen@kermit:~/ElektorLinuxBoardDownload_20120509/linux-2.6.33-lpc313x$ make menuconfig
*** Unable to find the ncurses libraries or the
*** required header files.
*** 'make menuconfig' requires the ncurses libraries.
*** Install ncurses (ncurses-devel) and try again.
make[1]: *** [scripts/kconfig/dochecklxdialog] Error 1
make: *** [menuconfig] Error 2

Weet iemand waar ik de mist in ben gegaan?

Casper
clkoolen

Postby jippie » Tue Jan 15, 2013 12:00 am

Ik ken de procedure niet, ik heb hem zelf nooit gevolgd. Je foutmelding klinkt als dat je een package niet geïnstalleerd hebt. Waar of wanneer dat dat gebeurd had moeten zijn weet ik niet, maar ik vermoed dat als je onderstaand commando ingeeft, dat deze foutmeldingen verdwijnen.

# sudo apt-get install libncurses5-dev
jippie

Postby clkoolen » Wed Jan 16, 2013 12:00 am

Bedankt! Dat werkt. Kan het wellicht komen omdat ik Ubuntu 10.04 gebruik? In ieder geval kan ik weer verder.

Groet
Casper
clkoolen

PreviousNext

Return to Aan de slag met Embedded Linux