configuratie menu

Met het Elektor Embedded-Linux-board

Postby ceebo » Wed Nov 07, 2012 12:00 am

Hallo,

Als ik met 'make configmenu' het configuratie menu aanmaak dan vind ik nergens een optie om device drivers te selecteren. Dit zou wel moeten kunnen volgens de beschrijving in aflevering 3, blz 69. Mijn menu ziet er ook anders uit dan te zien is in figuur 14 op dezelfde pagina (zie bijlage). Er missen een hoop menu onderdelen en bij mij staat bovenaan 'vKERNELVERSION Configuration' terwijl in figuur 14 te zien is dat er 'Linux Kernel V2.6.33 Configuration' staat.

Ik gebruik het Elektor Ubuntu Image in een Virtual Box.

Iemand enig idee?

groet,

Charles
Attachments
Screenshot-from-2012-11-07-12-56-11.png
ceebo

Postby cas55 » Wed Nov 07, 2012 12:00 am

Hi,

Uit de afbeelding haal ik dat je nog niet in de juiste directory was voor het maakproces. In mijn aantekeningen zie ik:

Cd ElektorinuxBoardDownload_20120509/tar xvzf linux-2.6.33-lpc313x-gnublin-032012.tar.gzCd linux-2.6.33-lpc313x/elektor@ubuntu:~/ElektorLinuxBoardDownload_20120509/linux-2.6.33-lpc313x$ make zImage

Verder zou je echt de afbeelding uit figuur 14 moeten kunnen zien.

Bij mij werkte dit.
Casper
cas55

Postby jippie » Wed Nov 07, 2012 12:00 am

Ik kan het niet goed zien, wat gebeurt er als je op [Exit] drukt? Kom je dan op de $-prompt uit of kom je in een ander menu terecht?

Heb je je environment wel goed gezet? Ik heb ergens een post voorbij zien komen dat je een script moet draaien voordat je aan de kernel kunt gaan beginnen. Wat komt er op je scherm als je `set` intoetst?
jippie

Postby jippie » Wed Nov 07, 2012 12:00 am

Cas55In mijn aantekeningen zie ik:

Cd ElektorinuxBoardDownload_20120509/tar xvzf linux-2.6.33-lpc313x-gnublin-032012.tar.gzCd linux-2.6.33-lpc313x/elektor@ubuntu:~/ElektorLinuxBoardDownload_20120509/linux-2.6.33-lpc313x$ make zImage

Maak je aantekeningen in Word? Ik zou op zijn minst de Autocorrect functie aanzetten, want in een later stadium ga je geheid tegen andere ellende aanlopen dan hier en daar een foutieve hoofdletter en dan is het een stuk moeilijker te vinden. Beste is om notities in een eenvoudige tekst editor te maken en niet in (Libre/Open) Office. Dus Notepad (Windows), gVim (Windows/Linux), pico, nano ... volgens mij werkt onder Ubuntu ook gedit, maar die ken ik zelf niet.

De defacto standaard editor op Unixachtige systemen is overigens vi (vim/gvim), maar die vereist wat oefening en geduld. Nano en pico zijn wat eenvoudiger.
jippie

Postby cas55 » Wed Nov 07, 2012 12:00 am

Maak je aantekeningen in Word? Ik zou op zijn minst de Autocorrect functie aanzetten, want in een later stadium ga je geheid tegen andere ellende aanlopen dan hier en daar een foutieve hoofdletter en dan is het een stuk moeilijker te vinden.

Helemaal gelijk ik heb e.e.a. overzitten te tikken en vooral naar het plaatje gekeken. Dit leek niet op wat in mijn 'aantekeningen' stond. En misschien was ik iets te snel in de conclusie van onjuiste directory.

Ik heb zojuist e.e.a. opnieuw gedaan vanaf blz 68 (De kernel builden)
Verder krijg ik dan menu uit fig.14.

Device drivers kan je bereiken met de 'arrow keys'.

elektor@ubuntu:~/ElektorLinuxBoardDownload_20120509$ cd linux-2.6.33-lpc313x/elektor@ubuntu:~/ElektorLinuxBoardDownload_20120509/linux-2.6.33-lpc313x$ make zImage  CHK     include/linux/version.h  CHK     include/generated/utsrelease.h  HOSTCC  scripts/basic/fixdep  HOSTCC  scripts/basic/docproc  HOSTCC  scripts/basic/hashmake[1]: `include/generated/mach-types.h' is up to date.  CALL    scripts/checksyscalls.sh  HOSTCC  scripts/mod/mk_elfconfig  MKELF   scripts/mod/elfconfig.h  HOSTCC  scripts/mod/file2alias.o  HOSTCC  scripts/mod/modpost.o  HOSTCC  scripts/mod/sumversion.o  HOSTLD  scripts/mod/modpost  HOSTCC  scripts/kallsymsscripts/kallsyms.c: In function ‘read_symbol’:scripts/kallsyms.c:112:9: warning: ignoring return value of ‘fgets’, declared with attribute warn_unused_result [-Wunused-result]  HOSTCC  scripts/conmakehash  CHK     include/generated/compile.h  HOSTCC  usr/gen_init_cpio  GEN     usr/initramfs_data.cpio  AS      usr/initramfs_data.o  LD      usr/built-in.o  HOSTCC  lib/gen_crc32table  GEN     lib/crc32table.h  CC      lib/crc32.o  LD      lib/built-in.o  LD      vmlinux.o  MODPOST vmlinux.o  GEN     .version  CHK     include/generated/compile.h  UPD     include/generated/compile.h  CC      init/version.o  LD      init/built-in.o  LD      .tmp_vmlinux1  KSYM    .tmp_kallsyms1.S  AS      .tmp_kallsyms1.o  LD      .tmp_vmlinux2  KSYM    .tmp_kallsyms2.S  AS      .tmp_kallsyms2.o  LD      vmlinux  SYSMAP  System.map  SYSMAP  .tmp_System.map  OBJCOPY arch/arm/boot/Image  Kernel: arch/arm/boot/Image is ready  GZIP    arch/arm/boot/compressed/piggy.gzip  AS      arch/arm/boot/compressed/piggy.gzip.o  SHIPPED arch/arm/boot/compressed/lib1funcs.S  AS      arch/arm/boot/compressed/lib1funcs.o  LD      arch/arm/boot/compressed/vmlinux  OBJCOPY arch/arm/boot/zImage  Kernel: arch/arm/boot/zImage is readyelektor@ubuntu:~/ElektorLinuxBoardDownload_20120509/linux-2.6.33-lpc313x$ make modules  CHK     include/linux/version.h  CHK     include/generated/utsrelease.hmake[1]: `include/generated/mach-types.h' is up to date.  CALL    scripts/checksyscalls.sh  Building modules, stage 2.  MODPOST 46 moduleselektor@ubuntu:~/ElektorLinuxBoardDownload_20120509/linux-2.6.33-lpc313x$ make menuconfig  HOSTCC  scripts/kconfig/conf.oscripts/kconfig/conf.c: In function ‘conf_sym’:scripts/kconfig/conf.c:159:6: warning: variable ‘type’ set but not used [-Wunused-but-set-variable]scripts/kconfig/conf.c: In function ‘conf_choice’:scripts/kconfig/conf.c:231:6: warning: variable ‘type’ set but not used [-Wunused-but-set-variable]scripts/kconfig/conf.c:307:9: warning: ignoring return value of ‘fgets’, declared with attribute warn_unused_result [-Wunused-result]scripts/kconfig/conf.c: In function ‘conf_askvalue’:scripts/kconfig/conf.c:105:8: warning: ignoring return value of ‘fgets’, declared with attribute warn_unused_result [-Wunused-result]  HOSTCC  scripts/kconfig/kxgettext.o  HOSTCC  scripts/kconfig/lxdialog/checklist.o  HOSTCC  scripts/kconfig/lxdialog/inputbox.o  HOSTCC  scripts/kconfig/lxdialog/menubox.o  HOSTCC  scripts/kconfig/lxdialog/textbox.oscripts/kconfig/lxdialog/textbox.c: In function ‘print_line’:scripts/kconfig/lxdialog/textbox.c:323:9: warning: variable ‘x’ set but not used [-Wunused-but-set-variable]scripts/kconfig/lxdialog/textbox.c:323:6: warning: variable ‘y’ set but not used [-Wunused-but-set-variable]  HOSTCC  scripts/kconfig/lxdialog/util.o  HOSTCC  scripts/kconfig/lxdialog/yesno.o  HOSTCC  scripts/kconfig/mconf.o  HOSTCC  scripts/kconfig/zconf.tab.o  HOSTLD  scripts/kconfig/mconfscripts/kconfig/mconf arch/arm/Kconfig*** End of Linux kernel configuration.*** Execute 'make' to build the kernel or try 'make help'.elektor@ubuntu:~/ElektorLinuxBoardDownload_20120509/linux-2.6.33-lpc313x$ 
cas55

Postby cas55 » Thu Nov 08, 2012 12:00 am

Hi,

Nog wat nabranders:

* Kan het zijn dat jouw .config file er niet staat? (zie blz 67)
* Op de site van GNUblin staan ook nog wat aanwijzingen zie onder

http://en.gnublin.org/index.php/Kernel_compile_%2B_Module_installation

gr. Cas
cas55

Postby ceebo » Sun Nov 18, 2012 12:00 am

Wellicht een beetje mosterd na de maaltijd, dat ik pas zo laat reageer. Het blijkt dat Casper het bij het rechte eind had, het was simpel een kwestie van de verkeerde directory. Inmiddels heb ik de boel aan het draaien. *gaat zich schamen*

Dank voor jullie reacties,
Charles
ceebo

Postby cas55 » Sun Nov 18, 2012 12:00 am

Hi Charles,

Fijn dat het nu werkt.

Ik zelf loop een beetje vast sinds ik mijn ELDK toolchain van 5.0 naar 5.2.1 heb ge-'update'. Ik krijg geen fatsoenlijk werkende kernel meer die ofwel crashed bij het opstarten ofwel crashed bij een system 'poweroff'.

Ik probeer veel dingen uit van de gnublin.org site. O.a. de installer tool. Maar sinds een aantal dagen kloppen de verwijzingen niet meer naar de 'rootfs.tar.gz' file.

Een tweede ding wat mij nu opvalt is dat in
http://en.gnublin.org/index.php/Kernel_compile_%2B_Module_installation

Ook de modules nog over gezet moeten worden. Hier had ik eerst geen last van (koos voor de optie, ze op te nemen in de kernel). Maar in de nieuwste files van gnublin.org zie ik steeds vaker een directory komen met een naam als
/lib/modules/2.6.33-g8ce9c27-dirty/
Dit snap ik nog niet. Het geeft ook weer foutmeldingen bij het opstarten...

Wat me wel opvalt is dat elektor in deel 3 niet aangeeft dat je de modules zelf moet wegschrijven:

make modulesmake modules_install INSTALL_MOD_PATH=/tmpsudo cp -r /tmp/lib /media/label_of_your_SD-CARD/

Nu weet ik niet of je modules heb aangemaakt, zoja check nog even of je ook deze naar je sd-card hebt weggeschreven.

Gr. Casper'
cas55

Postby ceebo » Tue Nov 20, 2012 12:00 am

Hallo Carsper,

Ik heb inmiddels de boel aan de praat. Eigenlijk heb ik daarbij niet meer de handleiding van Elektuur gevolgd, maar vooral de website van gnublin.org doorgespit alsook het forum daar en bv. ook het engelse Forum.
Terwijl jij bezig bent met de implementatie van ELDK 5.2.1, zo probeer ik Debian, zoals beschreven op gnublin.org, aan de praat te krijgen. Tot nu toe zonder veel succes. Het gaat goed tot de login prompt verschijnt, maar na inloggen reboot het bord weer. Kortom, nog een lange weg van trial and error. Niet dat dat erg is, zo heb je wat te doen tijdens de lange winteravonden. Ik hoor het graag als je succes hebt met je project, dan doe ik het zelfde van mijn kant. Wellicht dat ik zelfs nog eens een step-by-step handleiding ergens publiceer.
Succes,

Charles
ceebo

Postby cas55 » Tue Nov 20, 2012 12:00 am

Hallo Charles,

Het is mij deze week gelukt om de 'oorspronkelijke' Elektor
.config
te compileren met de nieuwe toolchain (ELDK 5.2.1) en weer een stabiele kernel te krijgen waarin mijn Netgear USB-wifi dongle weer werkte (met de rtl8187 driver).

Nog wel steeds met de irritante foutmelding
mmcblk0: error -115 sending stop command, response 0xc00, card status 0xe00

Wat wel opvalt is dat die melding ontstaat zodra ik de dongle activeer met
root@gnublin:~# ifup wlan0

Sinds gisteren heb ik de instructies uit http://wiki.gnublin.org/index.php/Kernel_kompilieren_%2B_Module_installieren in een nieuwe directory uitgevoerd en de kernel & modules opnieuw aangemaakt. Echter eerst de image
IMAGE_GNUBLIN_V101_8MB_2GBSD.img
gedownload van http://www.gnublin.org/downloads/ en met de instructie
sudo dd if=IMAGE_GNUBLIN_V101_8MB_2GBSD.im of=/dev/sdb bs=1M & 

met
kill -USR1 $!

kan je zien hoe dit proces verloopt (truuk van Jippie!)

Verder heb ik de eerst een
make clean
gedaan en heb ik in een 2e window mijn VMplayer opgestart met het oorspronkelijke configuratie menu er naast. Ik heb veel keuzes teruggedraaid zoals de eerste versie. Sindsdien is er een stabiele versie van kernel met bij behorende modules.

Ik heb alleen geen idee hoe je aan de juiste Rootfile-struktuur kan komen (ik bedoel wat is de bron hiervoor?)

Wat nu opvalt is vooral dat ik een stabiele kernel zonder die foutmeldingen heb. Geen enkel spoor meer zelfs niet na 24-uur continue een ssh verbinding!

Dus dat is gelukt. Een dezer dagen zal ik de nieuwe .config file hier posten. Het voordeel van een stabiele versie (behalve dat hij snel is) is dat je kan experimenteren met eigen opties, die kan je toevoegen en kijken of daarna e.e.a. wel gaat werken zoals het moet. Tegenwoordig run ik een reboot en check vooral of dit zonder rare meldingen lukt.

Gr. Casper
cas55

Next

Return to Aan de slag met Embedded Linux