make zImage lukt niet >100 opties?

Met het Elektor Embedded-Linux-board

Postby dcike » Fri Oct 12, 2012 12:00 am

Het maakproces om een bootable kernel te maken lukt niet.
Ik krijg een onnoemelijk veel opties om in te vullen.
Hieronder de een aantal van de opties als ik de kernel wil builden:

ivo@aspireI7:~/my/dciplcjava/elektor/ElektorLinuxBoardDownload_20120509/linux-2.6.33-lpc313x$ make zImage
HOSTCC scripts/basic/fixdep
HOSTCC scripts/basic/docproc
HOSTCC scripts/basic/hash
HOSTCC scripts/kconfig/conf.o
scripts/kconfig/conf.c: In functie ‘conf_sym’:
scripts/kconfig/conf.c:159:6: let op: variable ‘type’ set but not used [-Wunused-but-set-variable]
scripts/kconfig/conf.c: In functie ‘conf_choice’:
scripts/kconfig/conf.c:231:6: let op: variable ‘type’ set but not used [-Wunused-but-set-variable]
scripts/kconfig/conf.c:307:9: let op: ignoring return value of ‘fgets’, declared with attribute warn_unused_result [-Wunused-result]
scripts/kconfig/conf.c: In functie ‘conf_askvalue’:
scripts/kconfig/conf.c:105:8: let op: ignoring return value of ‘fgets’, declared with attribute warn_unused_result [-Wunused-result]
HOSTCC scripts/kconfig/kxgettext.o
HOSTCC scripts/kconfig/zconf.tab.o
HOSTLD scripts/kconfig/conf
scripts/kconfig/conf -s arch/x86/Kconfig
*
* Restart config...
*
*
* Configure standard kernel features (for small systems)
*
Configure standard kernel features (for small systems) (EMBEDDED) [Y/n/?] y
Enable 16-bit UID system calls (UID16) [Y/n/?] y
Sysctl syscall support (SYSCTL_SYSCALL) [Y/n/?] y
Load all symbols for debugging/ksymoops (KALLSYMS) [Y/n/?] y
Include all symbols in kallsyms (KALLSYMS_ALL) [N/y/?] n
Do an extra kallsyms pass (KALLSYMS_EXTRA_PASS) [N/y/?] n
Support for hot-pluggable devices (HOTPLUG) [Y/n/?] y
Enable support for printk (PRINTK) [Y/n/?] y
BUG() support (BUG) [Y/n/?] y
Enable ELF core dumps (ELF_CORE) [Y/n/?] y
Enable PC-Speaker support (PCSPKR_PLATFORM) [Y/n/?] (NEW)

Hierna volgen er nog wel honderd keuzes die je moet maken.

Weet iemand wat er mis gaag.
dcike

Postby jippie » Fri Oct 12, 2012 12:00 am

Ik vermoed dat je eerst een

make clean make menuconfig

moet doen.
jippie

Postby dcike » Sat Oct 13, 2012 12:00 am

Is in orde, er zat een foutje in setpath.sh
#!/bin/bash
#path en andere zaken instellen voor ARM van embedded linux
P1=/opt/eldk-5.0/armv5te/sysroots/i686-oesdk-linux/usr/bin/armv5te-linux-gnueabi/
P2=/opt/eldk-5.0/armv5te/sysroots/i686-oesdk-linux/bin/armv5te-linux-gnueabi/

#============foutje in volgende regel===============
#een spatie vergeten............................................................
#=============================================
exportARCH=arm
export CROSS_COMPILE=arm-linux-gnueabi-
export PATH=$P1:$P2:$PATH
dcike

Postby cas55 » Sat Oct 13, 2012 12:00 am

Is in orde, er zat een foutje in setpath.sh
#!/bin/bash
#path en andere zaken instellen voor ARM van embedded linux
P1=/opt/eldk-5.0/armv5te/sysroots/i686-oesdk-linux/usr/bin/armv5te-linux-gnueabi/
P2=/opt/eldk-5.0/armv5te/sysroots/i686-oesdk-linux/bin/armv5te-linux-gnueabi/

Fijn dat je het gevonden hebt, alleen mij was opgevallen dat de P2 variabele een niet bestaand path is. Als ik kijk naar de ELDK Embedded Linux Development Kit van Denx [1] dan vermoed ik dat P2 de volgende waarde zou moeten hebben:

P2=/opt/eldk-5.0/armv5te/sysroots/i686-oesdk-linux/usr/bin

[1] http://www.denx.de/wiki/view/ELDK-5/WebHome#Section_1.7. (zie 1.8.1. Low Level Code).
Attachments
PATH.jpg
cas55

Postby jippie » Sat Oct 13, 2012 12:00 am

Welk van de paden de juiste is kan ik niet beoordelen, ik heb de ontwikkelomgeving niet. Het kan echter geen kwaad als ze er allemaal in staan hoor.

Als leesbaarheid belangrijk is zou ik persoonlijk de voorkeur geven om de P1, P2, export PATH constructie te vervangen door:

#===============================================================================export PATH=\/opt/eldk-5.0/armv5te/sysroots/i686-oesdk-linux/usr/bin/armv5te-linux-gnueabi/:\/opt/eldk-5.0/armv5te/sysroots/i686-oesdk-linux/bin/armv5te-linux-gnueabi/:\/opt/eldk-5.0/armv5te/sysroots/i686-oesdk-linux/usr/bin:\$PATH#===============================================================================

Of zelfs nog die ellendige riedel van "/opt/eldk-5.0/armv5te/sysroots/i686-oesdk-linux" voor leesbaarheid vervangen door een variabele (omdat er een versienummer in zit wat vroeg of laat vast gaat veranderen), maar dat is een mooie oefening voor jullie zelf.

De backslash aan het eind van de regel geeft aan dat het commando op de volgende regel verder gaat. Het negeert de [Enter] aan het eind van de regel. Alles mag dus ook achter elkaar geschreven worden.
jippie

Foutje in Elektor tijdschrift?
Hieronder een printscreen (attachement) van het pdf file "embeded linux_3" in elektor.
Attachments
48.png
dcike

Ja inderdaad een foutje in de beschrijving van Elektor. Dit komt denk ik uit de bron GNUblin waarop het Elektor ontwerp op gebaseerd is.

http://wiki.gnublin.org/index.php/C/C%2B%2B_Entwicklungsumgebung_installieren

Ik ontdekte dit omdat ik vast liep op het inrichten van Eclipse voor cross-compiling. Ik wil graag Eclipse zo inrichten dat je on-board kan debuggen, terwijl je in de ontwikkelingsomgeving je code bewerkt.

Op het forum van GNUblin zijn er ook opmerkingen over het niet bestaande P2-path. Maar voor de werking van compiler op het Elektor ELB maakt het niets uit.

De oplossing van jippie voor de export PATH constructie vind ik wel elegant.
cas55

Ik heb in het verleden een tijdje met een eclipse-zend configuratie gewerkt.
In virtualbox een ubuntu server geïnstalleerd met apache en samba server.
Hierna kan je van in eclipse op de virtuele server php paginas gaan debuggen.
Je hebt dan wel een ethernet verbinding nodig.
dcike

Ja dat stukje ethernet heb ik voor elkaar (WiFi). Ik weet alleen niet hoe ik op de huidige Elektor ELB een apache en samba server installeer. wget-apt install werkt niet. Ik vroeg mij af of dit absolute noodzakelijk is.

Voor zover ik kan nagaan moet je deze patch http://www.denx.de/wiki/pub/ELDK-5/FrequentlyAskedQuestionsAndAnswers/0001-Enable-usage-of-Yocto-Eclipse-plugin-for-DENX-ELDK-5.patch toepassen en deze plugin op Eclipse instaleren

http://www.yoctoproject.org/projects/eclipse-ide-plug

Ik had Eclipse nu al wel zover dat ik een terminal vebinding heb met mijn ELB en in de explorer kan rond lopen in de directory struktuur van de ELB. Als ik een voorbeeld "HalloWorld" C++ programma compileer heb ik diverse fouten (btw zonder de plugin en patch nog).

Als oefening heb ik nu de ELDK versie 5.2.1 geinstalleerd en vandaar dat ik aan het zoeken was naar de juiste PATH verwijzingen. In Eclipse moet je die opgeven in de project eigenschappen.
cas55

Return to Aan de slag met Embedded Linux