Waar zijn TP1,2 en TP5,6 te vinden op het board?

Met het Elektor Embedded-Linux-board

Postby mrich » Fri Sep 21, 2012 12:00 am

In artikel 3 staat op pag. 37 bij het kopje UART aangegeven dat de signalen RX en TX voor andere toepassingen alvast toegankelijk zijn gemaakt via TP1 en TP2.
Op het schema van het boardje kom ik deze ook tegen. Ook nog TP5 en TP6 trouwens (waar zijn TP3 en TP4 ?).
Maar waar zijn deze te vinden op het board? ik zie geen contacten of jumpers met deze benamingen....???
Zie bijlage.

greetz,
Marcel
Attachments
TP.JPG
mrich

Postby mrich » Sun Sep 23, 2012 12:00 am

Is dit een stomme vraag of weet eigenlijk niemand hier het antwoord?
Zijn er trouwens redacteuren val Elektor die hier meelezen?

Greetz, Marcel
mrich

Postby arjen h. » Sun Sep 23, 2012 12:00 am

De meeste vragen zijn niet stom, maar als je op het forum geen antwoord krijgt is of je bericht niet gezien of men weet (inderdaad) het antwoord niet.

Wat betreft de medewerkers van Elektor, die hebben (ook) weekend. Ze lezen op zich wel op het forum mee, maar niet heel frequent. Directe vragen kun je ze dan ook beter via een email stellen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby cas55 » Mon Sep 24, 2012 12:00 am

Ik snap je ongeduld. Er is voor zo ver als ik kan zien slechts 2 testpoints aanwezig vlak boven IC7 (CP2102). Dit zijn vermoed ik TP1 en TP2. Het kleine spotje er vlak bij zou wel eens TP7 kunnen zijn.

Verder zie ik gewoon geen Testpoints op het Elektor boardje.

Waarvoor zou je btw TP3,4 voor willen gebruiken? Volgens mij heb je genoeg aan de contacten op J5 voor SPI.

Idem voor TP5,6 voor serial communicatie is RxD/TxD toch wel voldoende?

Op de GNUblin-site zijn twee afleveringen die mogelijk wat licht kunnen werpen op aansluitmogelijkheden. Het boardje wijkt niet zoveel af van de Elektor versie lijkt mij. Kijk eens op http://journal.embedded-projects.net/

In (zie EPJ_12_web.pdf) staat nog wat over hoe de J5 gebruikt kan worden.

Ik vroeg mij wel af of SV1 toevallig de J2:boot jumper was.

Groet,
Cas'
Attachments
J5.png
EPJ-12-web.pdf
(16.66 MiB) Downloaded 143 times
cas55

Postby mrich » Mon Sep 24, 2012 12:00 am

Bedankt voor je reactie... maar voor de duidelijkheid... had gewoon de tijd om lekker met projectje bezig te zijn... Ik snap dat niet heel de wereld zit te wachten om elke vraag van Marcellus per omgaande te beantwoorden...
Ik heb de tijd hoor... gewoon beetje enthousiast...
En de praktijk leert dat beetje doorzoeken ook tot resultaat kan leiden...(zie verderop... )

Arjen H.De meeste vragen zijn niet stom, maar als je op het forum geen antwoord krijgt is of je bericht niet gezien of men weet (inderdaad) het antwoord niet.

Wat betreft de medewerkers van Elektor, die hebben (ook) weekend. Ze lezen op zich wel op het forum mee, maar niet heel frequent. Directe vragen kun je ze dan ook beter via een email stellen.
mrich

Postby mrich » Mon Sep 24, 2012 12:00 am

Zie hier hoe een kleine hint een mens toch weer op weg kan helpen!

Ik had er geen idee van dat TP staat voor 'test point' (Tja, je bent een newbie of niet...)
Maar met deze wetenschap het boardje nog eens bestudeerd...
Wat blijkt.. het 'barst van de testpoints'.
Ik heb er 7 gevonden.
TP1,2,3,4 en 7 zie je op bijgevoegde uitsnede van het boardje, TP5 en TP6 mogen jullie zelf zoeken....
Staan overigens netjes aangegeven in de opdruk... (wel de leesbril op)

Verder heb ik ze niet nodig', wil alleen graag begrijpen wat ik lees......
En nog bedankt voor de tip van de GNUblin-site !

Greetz en bedankt voor de reactie!

Cas55Ik snap je ongeduld. Er is voor zo ver als ik kan zien slechts 2 testpoints aanwezig vlak boven IC7 (CP2102). Dit zijn vermoed ik TP1 en TP2. Het kleine spotje er vlak bij zou wel eens TP7 kunnen zijn.

Verder zie ik gewoon geen Testpoints op het Elektor boardje.

Waarvoor zou je btw TP3,4 voor willen gebruiken? Volgens mij heb je genoeg aan de contacten op J5 voor SPI.

Idem voor TP5,6 voor serial communicatie is RxD/TxD toch wel voldoende?

Op de GNUblin-site zijn twee afleveringen die mogelijk wat licht kunnen werpen op aansluitmogelijkheden. Het boardje wijkt niet zoveel af van de Elektor versie lijkt mij. Kijk eens op http://journal.embedded-projects.net/

In (zie EPJ_12_web.pdf) staat nog wat over hoe de J5 gebruikt kan worden.

Ik vroeg mij wel af of SV1 toevallig de J2:boot jumper was.

Groet,
Cas
'
Attachments
TP.1.JPG
mrich

Postby cas55 » Mon Sep 24, 2012 12:00 am

Hoi er is nog een aanwijzing als je kijkt naar de pinning en een datasheet opzoekt van de LPC313x. De TP5,6 zitten op N13 en P14.

Die zitten rechtsonder in een ballgrid array, als je layout bekijkt is het misschien mogelijk toch nog deze testpoints te identificeren.

Als ik zo kijk dan zijn het weesjes (niet aangesloten).

'
Attachments
LPC313x-pinning.png
cas55

Postby mrich » Tue Sep 25, 2012 12:00 am

Ik had ze al gevonden hoor...
Attachments
TP56.JPG
mrich

Return to Aan de slag met Embedded Linux