Aan de slag met SDR

Postby hb1 » Wed Apr 25, 2012 12:00 am

Dit is de plaats voor ervaringen met de nieuwe SDR-ontvanger en de bijbehorende serie in het blad.
hb1

Postby nl96395 » Sun May 06, 2012 12:00 am

Gegroet,

dit is een goed initiatief!
Ik ben zo vrij hier mijn eerste reactie te plaaten.

Ik heb inmiddels de generatorprint (met ATTiny2313) aan de praat. Er vielen mij een paar dingen op:

1) De groene LED wilde niet branden. Ik gebruikt een BOB zoals voorgesteld. Je moet dan wel eerst een brug op de BOB doorsolderen zodat er 5 volt op de uitgangen van de FTDI chip komt. Had ik over het hoofd gezien....

2) Hierna kreeg ik de baudrate niet goed (19200 Bd).
- Bleek aan verkeerde fuse setting van de ATTiny2313 te zijn - Hierdoor werd niet de externe clock (20 Mhz) maar de interne gebruikt (8 Mhz).
Ik gebruik AVR studio 4 en heb nu de volgende fuses geset:
EXT: 0xFF
Hi: 0xDB
Lo: 0xE0

btw. Ik gebruik hypoterminal (http://www.recursion.jp/prose/hypoterm/) en simpleterm (www.mcselec.com) voor de seriele communicatie. Beide zijn gratis.

3) Ik heb het totaalpakket aangeschaft, maar er zit maar 1 spoellichaam in het antenne' pakket. Volgens het artikel en de website horen dat er 3 te zijn. Ik heb dat gemeld bij elektuur maar tot op heden helaas nog geen antwoord gekregen.

mijn volgende stap: de print uit het 2de artikel en de antenneprint uit het 3de artikel bouwen.

Met vriendelijke groeten,
Ton Willemsen'
nl96395

Postby rickt » Wed Jun 13, 2012 12:00 am

Inderdaad een zeer leerzaam project.

Heb ook het totale pakket aangeschaft, ook bij mij zat er maar 1 spoellichaam van de 3. Verder ontbrak het tweede 20MHz crystal.

Ik ben bijna door deel 4 heen en het duitse weerbericht rolt soms leesbaar over het scherm. 's avonds gaat het het best. De PLL heb ik nog niet op gang. Voor het DCF77 experiment moet je nogal wat afstemkringen maken. Vooral het maken van de actieve antenne is wat meer dan alleen het PCBtje in elkaar solderen.

Maar goed, zeer leerzaam en leuk om te doen!
Knap hoe je uit wat software op een eenvoudige processor een ontvanger kan maken, incl alle digitale mixers, filters en decoders.
rickt

Re: Aan de slag met SDR

Postby aukehoekstra » Fri Jun 30, 2017 10:00 am

Beste liefhebbers van het Sdr met Avr gebeuren:
Ik ben weer met mijn hobby aan de slag gegaan en had zin in het " Sdr met Avr " project en loop nu vast in deel 2.
Wie kan mij opgang helpen, met het gedeelte van af ... en testen in de tekst op blz 38,
hoe krijg ik het signaal sine out (k3) naar de ontvanger print (ik snap het stukje van "de loper van de potmeter " niet.
Het gaat mij dus even om een zettje in de rug zodat ik weer verder kan met mijn hobby.
vr gr Auke.
aukehoekstra

Postby arjen h. » Fri Jul 07, 2017 11:19 am

Het is op dit forum niet meer zo druk als het ooit geweest was, ik weet niet of er zo mensen hier lezen die je direct kunnen helpen. Als mensen het boek niet hebben, dan weten ze ook niet wat er op pagina 38 staat. Probeer dus je vraag zo te stellen dat mensen je kunnen helpen zonder dat het boek nodig is... groet, Arjen. ... ook Hoekstra.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby ejw » Sun Jul 30, 2017 9:09 pm

Het is al weer even geleden, maar ik denk dat het volgende wordt bedoeld. In deel 1) (maart 2012, blz 40/41) staat een potmeter met resonantiefilter afgebeeld die gebruikt kan worden om een willekeurig signaal, en ook dat van de generator te af te stemmen op het radio gedeelte. Die potmeter zit dus niet op de schakeling van de SDR of generator. Bij het testen zal de generator dus niet direct met de ontvanger zijn verbonden. jumper kabeltjes komen dan goed van pas.

Met die tussenschakeling wordt een nettere sinus gemaakt met minder harmonischen, en ook kan de amplitude optimaal worden aangepast aan de ontvanger.
ejw

Return to SDR met AVR