Zo weinig gebruikersreviews?

De speciale print-freesmachine van Elektor

Postby mju » Tue Nov 01, 2011 12:00 am

Zijn er hier gebruikers van deze machine?

Hoe lang is de leercurve?
Hoe lang duurt het voordat je de eerste bruikbare printen hebt met deze machine?
Duurt het een half jaar intensief experimenteren, of is de eerste print die je wilt maken al een succes?

Breken de freesjes snel? Wat zijn de problemen met deze machine?
Is hij echt zo nauwkeurig als men beweerd?

Ik hoor niks dan problemen met PCB's millen, hoe doet deze machine het? Beter? Slechter?

Zoals het hier beschreven staat klinkt het alsof je de machine uit de doos op je werkblad zet en na je ontwerp omgezet te hebben, al bij de eerste poging een perfecte print hebt.

Too good to be true?
Vorig jaar stond de Prototyper op Elektor Live, hij was echter niet operationeel. Krijgen we hem dit jaar in actie te zien?
mju

Postby hb1 » Thu Nov 03, 2011 12:00 am

In het decembernummer verschijnt een artikel over het praktische gebruik van de PCB-Prototyper. Ik ben op bezoek geweest bij een bedrijf dat sinds enige tijd met een PCB Prototyper alle printen maakt die nodig zijn voor een display dat in een kleine oplage wordt geproduceerd. Er werken twee jongens met een middelbare technische opleiding met deze machine en na een dagje oefenen konden ze er prima mee werken. Je hoeft maar één instelling te verrichten voor aanvang van het frezen en vervolgens geeft de software steeds aan wanneer er een ander boortje of freesje moet worden geplaatst.

Een freesje is toch wel goed voor circa 10 printen van eurokaart-formaat, maar dat hangt sterk af van de complexiteit en het aantal printsporen.

Er zijn tot nu toe weinig reviews over de PCB prototyper verschenen omdat de meeste van deze machines door bedrijven zijn gekocht en die hebben niet zo'n behoefte om op allerlei forums te gaan schrijven. Vandaar dat je er tot nu toe weinig over hebt gelezen.

Dit jaar zal een PCB Prototyper uit de serieproductie op ElektorLive! gedemonstreerd worden, daar kun je zelf zien hoe eenvoudig dat gaat en hoe goed de kwaliteit is.
hb1

Postby arjen h. » Fri Nov 04, 2011 12:00 am

HB1Er zijn tot nu toe weinig reviews over de PCB prototyper verschenen omdat de meeste van deze machines door bedrijven zijn gekocht en die hebben niet zo'n behoefte om op allerlei forums te gaan schrijven.

Ja, maar dit is niet zomaar een forum, dit is HET forum.

Misschien is het toch een idee om een aantal bedrijven eens te vragen naar de ervaringen en die dan hier (evt. anoniem onder de naam van een van jullie) te posten...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby mju » Mon Nov 21, 2011 12:00 am

Ondertussen al veel over gelezen.
Blijkbaar verre van perfect?

Jammer wel.
mju

Postby p.groen » Fri Jul 06, 2012 12:00 am

In FabLab Groningen hebben we zo'n machine gekocht. Deze vertoonde meteen kuren, maar dit is uiteindelijk goed opgelost door Colinbus. De spindel was uit balans en de machine maakte enorme herrie en trilde zo heftig dat de diepte instelling ging lopen en het dus niet mogelijk was om te frezen. Deze problemen zijn allemaal opgelost en uiteindelijk hebben we machine terug moeten sturen en deze gerepareerd terug gekregen.
Importeren vanuit Eagle CAD gaat goed. Heb het output script van Sparkfun gebruikt (http://www.sparkfun.com/tutorial/BeginningEmbedded/9-EaglePCBs/sfe-gerb274x.cam) en de lagen die niet nodig zijn, zoals silkscreen, weg gehaald.
Importeren gaat dan zonder problemen.
Waar ik nog niet helemaal uit ben is het importeren van de drills. Dit gaat helemaal goed, maar bij het importeren bedenkt de software zelf welke tool er wordt gebruikt. Dit is prima als je alle beschikbare tools hebt. Meestal is deze set beperkt. Soms staan er afwijkende maten in een library. Dit aanpassen is teveel werk. Als je handmatig boort en je moet een gat van 1,1 mm boren, dan past een 1,2 mm boortje vaak ook wel. Nu zou ik verwachten dat je dit handmatig ook wel kunt aanpassen in de software. Dit kan dus wel in het scherm waar je de lagen kunt bekijken. Als je hier een van de diameters veranderd dan wordt er weer een tool aangewezen. Alleen kun je niet bepalen welke tool. Ik heb bijvoorbeeld een 2mm drill en een 2mm endmill. Nu wil ik de gaten natuurlijk geboord hebben met een boor, en niet met een endmill. Bij mij selecteerd de software automatisch de endmill ook al staat er een drill van 2mm geselecteerd. Ik heb geen idee hoe ik dit kan veranderen.
Voor het instellen van de vreesdiepte gebruik ik een goedkope PCE-MM 200 USB microscoop. Deze heeft een callibratie strookje en software om afstanden te meten. Ideaal om de spoor breedte te controleren.
Verder doet de machine het aardig. De opening voor de afzuiging is wat klein. Hier heb ik een adapter voor gemaakt. Jammer dat deze niet is meegeleverd. Ook moet je de stofzuiger niet te hard zetten, aangezien deze aardig wat weerstand ondervindt door de kleine opening (welke nog kleiner wordt doordat de adapter in het gat moet). De stofzuiger wordt anders wel erg heet.
Je moet wel even leren omgaan met de software. Ik probeer hier zo weinig mogelijk mee te doen en alle voorbereiding in Eagle te doen. Hier ben ik beter in thuis en kost dus geen extra leer tijd.
Al met al een prima machine waar je wel even een verkorte handleiding voor moet maken voor het exporteren en importeren. Als je de machine even niet hebt bediend, ben je het zo weer kwijt.
Ook moet je er wel goed op letten de freesjes goed vast te houden als je ze verwisseld. Ik heb al een freesje in de machine gehad, en dan is het een heel gepruts om deze er weer uit te krijgen. Enkele gaten in de boden van de machine zou geen overbodige luxe zijn (ook voor slijpsel dat in de gleuven komt, de stofafzuiging pakt niet alles).
p.groen

Postby boeingbrown » Wed Apr 03, 2013 12:00 am

Hoewel hier op het

PCB Prototyper-forum

weinig te beleven valt,

is er wel meer activiteit m.b.t. de andere Colinbus machine, de Profiler op het

Profiler-forum alhier.

Mogelijk goed om te weten.

Hessel Oosten
boeingbrown

Return to PCB-Prototyper