BUE ! Wie heeft dat ook gemerkt ????

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby boeingbrown » Sun Jun 28, 2009 12:00 am

Wat mij intrigeert.....

Ik heb twee "collega's"-bouwers (beide met een zelf gemaakte frees) die het volgende opmerken:

Wanneer zij plexi plaatjes van bv. 6 mm dik uitfrezen, is bij hun de bovenkant aan alle(!!!) kanten een fractie groter dan de onderkant.

Het is niet zo dat de Z-as scheef staat, want dan zou het een soort parallellogram worden met aan een kant de bovenkant klener en aan de andere kant de bovenkant groter.
Nee, aan alle vier de zijden is de onderkant wat kleiner.

Door wat andere problemen was ik aan het surfen en stuitte op een fenomeen genaamd BUE.

Dat BUE (built up edge (BUE), is een fenomeen dat optreedt als de frees dieper komt en het materiaal daar steeds warmer wordt.
Daardoor wordt het weker en daardoor snijdt de frees niet direct maar duwt een "rolletje" materiaal eerst wat voor zich uit en snijdt dan uiteindelijk natuurlijk wel, naarmate de druk verder oploopt.
Aangezien zij beide hun plexi niet koelen (en ik wel) is dit wellicht een reele mogelijkheid ?

Andere gedachten, aanvullingen ?

Hessel

Zie:
http://www.moldmakingtechnology.com/articles/030702.html

Zie bv. bobbel nr. 2 hier:
http://www.aluminiumcentrum.nl/aluminiumcentrum.nl/files/Doc/Aluminium/Be-%20en%20verwerken/Verspanen_van_aluminium.pdf
boeingbrown
 
Posts: 637
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby tymenyel » Sun Jun 28, 2009 12:00 am

Ik heb nog wat tips.

Frees nooit dieper dan de helft van de diameter (bij 3mm frees 1.5mm diep), vooral bij meterialen die moeilijk lossen zoals MDF, plexi en aluminium. Dikkere materialen moeten dus in meerdere stappen gefreesd worden.

Haal zoveel mogelijk de spaanders weg. Dit voorkomt verkleven van de oude spaanders met de frees.

Gebruik genoeg koelmiddel. Voor MDF of andere vezelmaterialen lucht, voor aluminium spiritus (pas op brandbaar, vlammen zijn moeilijk te zien), en voor plexi snijolie.

Ik heb wel eens een stuk plexi met een decoupeerzaag moeten bewerken. Een kombinatie van kaarsvet (lekker dik aan twee kanten insmeren) en snij olie gaf het beste resultaat. De decoupeerzaag wel in de langzaamste stand.

Veel knutsel plezier, Martijn.
tymenyel
 
Posts: 203
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm


Return to Profiler

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest