Profiler Pro artikel in elektuur

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby 318090 » Sat Aug 01, 2009 12:00 am

Beste Hessel,

De applicatie is geïnstalleerd op één computer. Het probleem met de frase diepte is op getreden na de upgrading van de Profiler. Ik denk niet dat het probleem in de "Toolbox" zit. Ik heb in het verleden diverse PCB's op de beschreven wijze, zij het met veel moeite en gepaard gaande met vele mislukkingen, gemaakt.
Ik heb overigens de door jou opgegeven link geopend. Ik kwam tot de conclusie dat op de Duitse site ook veel problemen worden gesignaleerd met name over de slechte manier waarop Franklin service verleent. Traurige Geschichte!

Ton
318090

Postby piet » Fri Aug 07, 2009 12:00 am

L.S.

2D, 3D, de profiler is een uitstekende machine!!!.

Frezen moet je leren en de machine en zijn programma zijn niet altijd even makkelijk te begrijpen door het gebruik van voor hobbisten ongekende termen.
Wat is 2D, wat is 3D. De profiler werkt met stappenmotoren, bij 2D worden de x,y motor "gelijktijdig"bediend. Bij 3D moet ook de z-motor "gelijktijdig" worden aangestuurd. De clou ligt in het woordje "gelijktijdig". Onder een hoek van 45 grdn worden x en y elk gelijk 1 stap aangestuurd, wordt de hoek groter/kleiner dan wordt of de-x of de-y moter vaker aangestuurd. Bij 3D komt hierbij dan ook nog het aansturen van de z-motor.
Colidrive kan alleen 2D verwerken, de uitwerking van het aansturen van de x en y motor geschied door de u-processor in de profiler.
Om zowel 2D als 3D te kunnen verwerken zou een geheel nieuwe versie van colidrive moeten worden ontworpen. Om technische redenen heeft men dit denk ik niet gedaan.
daarom heb ik een eigen versie van colidrive geschreven "Profidoit" waarmee zowel 2D als 3D met de oorspronkelijk machine kan worden uitgevoerd( Boeiing Brown heeft de eerste versie van mijn programma getest en geholpen met problemen oplossen). Het programma houdt controle over de machine en laat de uitvoerende instructie zien. Daarnaast heb ik een "control-unit"gebouwd zodat de machine lengte verschillen in tools kan compenseren, zelf de hoogte van de printplaat bepaald en automatische de "Kress" aan en uitzet.
Als er belangstelling voor het programma is zal ik dat op dit forum zetten.

Piet
piet

Postby jure » Sat Aug 08, 2009 12:00 am

Piet,

I must comment on your post. ColiDrive can process 3D data. Only limitation for the Profiler standard (older versions of Profiler) is that the electronics cannot handle interpolations in the YZ and XZ plane. (In the controller command set there is no command to move the Z axis with any other axis - PA vs @ZA). Therefore ColiDrive has a slow way of processing the 3D files, which is in a staircase kind of way. With the new Profiler Pro machine 2 1/2 D and 3D files are all working fine because the Coli3D controller is able to handle all 3D axis at the same time.

P.S. I was checking out the "Profidoit". Nice work!

Brgds
Jure
jure

Previous

Return to Profiler