Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Profiler Pro artikel in elektuur

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby docave » Tue Jul 07, 2009 12:00 am

Hi Antonio,

Dan heb jij blijkaar iets anders ontvangen dan ik: ik greeg de nieuwe Z-as met clamp voor de Ferm en moest derhalve de gaten voor de clamp t.b.v de Kress (EAS) boren en tappen. De clamp van EAS biedt voldoende ruimte voor de Kress.

Chris
docave

Postby boeingbrown » Tue Jul 07, 2009 12:00 am

Hallo Antonio,

Hoewel ik ook in het geheel geen technicus ben heb ik het geluk gehad dat het hier wel werkt. In ben in het begin wel een keertje naar Hulshout gereden en ben daar zeer goed geholpen.

Nou woon ik dicht bij je in de buurt (pal onder Nijmegen) dus als ik je (wellicht ???, zie boven) kan helpen, dan roep je maar.

Het frezen is werkelijk veel te leuk om het eraan te doen !

Hessel
boeingbrown

Postby 318090 » Fri Jul 24, 2009 12:00 am

Profiler ellende.

Ik ben er wederom ingetrapt! Ik schafte de upgrading van de profiler aan in de hoop de mogelijkheden van toepassing van de machine te vergroten. De leverantie liep al niet vlekkeloos. Ik kreeg geen orderbevestiging na het storten van de betaling. Maar wat me het meeste dwars zit is dat er in het geheel geen documentatie aanwezig was bij de aflevering.
Na een e-mail werd mij verwezen naar website van Franklin voor de nieuwe software. Het zoeken naar de juiste versie wordt hier niet gemakkelijk gemaakt. Uiteindelijk heb ik software voor “aangeschafte machine na maart 2009” gekozen. Een aangepaste manual is mi niet zowel voor Colindrive als Coliliner. Men denkt daar bij Franklin “de poen is binnen zoek het maar uit!”. Het in gebuik nemen van de oorspronkelijke machine was ook al een ramp. Dat er hier en daar nuttige dingen gedaan worden met de Profiler is te danken aan de inventiviteit van de gebruikers en zeker niet aan de medewerking van Franklin.
Mijn eerste slechte ervaring met de upgrading kwam alhet uit proberen van het apparaat. (Montage zonder aanwijzingen.) De gebruikelijke home-ing van de machine na inschakelen trad niet op. Dus ik dacht hier is iets niet in orde. Na e-mail wisseling bleek dat de home-ing pas na het vinden van de communicatiepoort plaats vindt. Vervolgens blijkt, althans bij mij, dat na het instellen van de Z positie voor het frasen, de frase bij de start zo’n 5 mm in het materiaal duikt waardoor frase, het printmatiaal en een door mij met veel moeite vlak gefrasede kunstofbasis plaat zijn vernield. Zo zijn er veel van die ergernissen zoals bv de uitleg mbt het plaatsen van de mirrorline en het markeren van de boorgaten voor de beide pennen. Het stoppen van de machine, zeker in een noodsituatie, is niet mogelijk anders dan door de stekker er te trekken. Ook het aanbrengen van een te verwijderen copperfield in Coliline is met veel mist omgeven. Na het contouren van de PCB is het veld van het te verwijderen koper niet strak omlijnd maar er verschijnen een soort franjes aan de omtrek! Het importeren van dubbelzijdige PCB’s in Coliline is nog steeds niet mogelijk. De grootste ergernis is echter dat een e-mail waarin ik mijn problemen heb gemeld en waarin ik om hulp vraag doodleuk niet beantwoord wordt! Ook een herhaald verzoek blijft onbeantwoord. Mijn advies is dan ook niet kopen, niet aan beginnen, ook lijkt het een aardig speeltje, voordat er een fatsoenlijk beleid is bij de firma Franlin. Het zal best zo zijn dat er een aantal zaken door mij niet goed zijn begrepen maar ik zie ook het aantal negatieve berichten op het forum van Elektor behoorlijk toenemen. Overigens vind ik dat Elektor zich in deze tamelijk afzijdig houdt. Het werd aanvankelijk een gezamenlijk project genoemd voor zover ik mij kan herinneren. Is er overigens een medeslachtoffer die al wat verder gevorderd is bereid om mij verder te helpen?

Ton
318090

Postby madart70 » Sat Jul 25, 2009 12:00 am

Hoi Ton,

Bij Franklin schijnen ze vakantie te hebben nu en dan vlot het niet zo. Maar als je ColiDrive start en bij de machine setup kijkt welk type controller staat daar dan? PB2D of PB3D? Ik heb ook al ontdekt dat er iets niet helemaal goed gaat, ben aan het kijken wat allemaal. die 5mm in eerste zin was bij mij niet heel erg want die viel buiten het uiteindelijke werk stuk. Maar verder op in mijn project dook de frees zo'n 22mm dwars door werkstuk en onderplaat. Dat is ook niet echt moeilijk met een Kress1050 op de profiler. Was gelukkig een proef in MDF en niet in Alu/messing zo als het uiteindelijke werkstuk moet worden.
Ton nog een laatste vraag welk OS gebruik je en gebruik je een echt seriele port of een USB/Serieel converter.

Groeten Marco
madart70

Postby 318090 » Sun Jul 26, 2009 12:00 am

Beste Marco,

Bedankt voor je reactie. Nu maar hopen dat ze goed zijn uitgerust als ze van vacantie terug komen zodat de service eens voortvarend wordt aangepakt. Bij machine instellingen staat vermeld dat er een PB2D controler aanwezig is. Ik veronderstelde dat de nieuwe controler een 3D versie zou zijn. Mijn OS is WindowsXP en de profiler is vebonden met een echte seriele comport.

m.vr. gr.

Ton
318090

Postby francois de geest » Mon Jul 27, 2009 12:00 am

Beste Prof Gebruikers
Als je belt naar franklin namelijk ZORAN, kan dan je PC overnemen via het downloaden van een programmetje
Zodoende kan hij zien wat er mis is .Dit alleen met de 3D kaart.
dit vermeld ik zomaar. best ook draagbaar telef bij de hand.
De Geest
francois de geest

Postby boeingbrown » Tue Jul 28, 2009 12:00 am

Marco,

Je frees was aan het duiken in de onderplaat....

Ik heb dat ook een keer gehad (gelukkig zonder freesbreuk) toen ik op het hoofdscherm in Colidrive het vinkje aan had staan bij "All Interpolated".

In die positie gaat de frees met gelijktijdige beweging van X en Y en (!) Z as naar een doelpositie toe, terwijl hij wanneer het niet is aangevinkt eerst de X en Y as gelijktijdig naar het doel stuurt en dan pas de Z as doet.

Geldt denk ik wel voor de 3D controller kaart (kan de andere niet meer testen want die is eruit natuurlijk).

Met het vinke aan kun je ook niet meer aangeven dat de frees naar een bepaalde hoek van het object moet gaan. Zal die bug even melden.

Noem het maar. Mogelijk heb je er wat aan.

Hessel
boeingbrown

Postby francois de geest » Thu Jul 30, 2009 12:00 am

Hoi Hessels
in het programma van de 3D kaart zitten nog andere bugs dan deze ,vooral als je niet met een progr werkt dus met de optie om snel text te doen of een gaatje met kamer cirkel en rechthoek.

Daar loopt hij in Z as ook niet altijd juist en na text met onderbreking doet het progr geen gaten meer, dan heb ik zoran laten overnemen en gaf toe dat er een fout was in het progr
hij zal deze proberen op te lossen
nu heb ik een ander progr 3.0.044 maar daar is het omgekeerd kan wel gaten doen en geen text meer.
Nu is iedereen in verlof natuurlijk.
groeten
De Geest
francois de geest

Postby 318090 » Fri Jul 31, 2009 12:00 am

Beste mede Profile-slachtoffers,

Met de juiste .dat (Marco) voor de 3D controloer is de juiste frasediepte voor de z-as in te stellen.(Drawing in Hycad en machine output uit RamsGold). Echter ik gebruik de machine tot op heden voornamelijk om PCB's te frasen. Ik importeer Gerberfiles in Coliliner V3, bereidt de file voor voor fabricage output naar Colidrive. Dan kun je 3 grootheden ingeven nl. retractvalue voor de pen,frase diepte en boordiepte. Colidrive wordt vervolgens automatisch opgestart. Colidriver lijkt zich niets aan te trekken van de gevraagde frasediepte.... Na dat je dan in Colidrive de Z-zero position intoetst, naar mijn idee de bovenzijde van de printplaat wordt er standaard op 7mm(6,997)mm dieper gefrased dan de ingestelde zeropos. De frasediepte ingesteld in Colidrive doet er dan niet toe?! Is er ergens een voorinstelling te verrichten?

Ton
318090

Postby boeingbrown » Fri Jul 31, 2009 12:00 am

Ton,

Ik heb je al geschreven dat ik nauwelijks ervaring heb met Coliliner i.s.s., maar probeer toch maar mee te denken.

1. Is deze frase uit het Coliliner manual nog nuttig ?

Note:
Colinbus software that controls milling machines (ColiDrive) uses the same database as this program. In cases that ColiDrive is installed on other computer system, user must ensure that changes to Tool Database settings made in one system are repeated in the other.

2. Er staat me bij (maar weet dat niet echt zeker) dat Coldrive en Coliliner (indien wel op dezelfde PC) de tooldatabase naar elkaar kopieeren ECHTER de ander kant op dan ik had verwacht, namelijk Colidrive richting Coliliner.
Weten anderen hier het fijne(re) van ???

Ik zag de zaak gedemonstreerd op een middag in Antwerpen en was onder de indruk was er mee kan, als je eenmaal weet hoe het zit ..

Wil je helemaal om Coliliner heen dan kun je ook uit Eagle rechtstreeks naar Colidrive. Zie bv:

http://www.elektor.de/forum/foren-ubersicht/foren-zu-elektor-projekten/elektor-frasmaschine-profiler/flachen-frasen-einer-pcb!!!!!/re-flachen-frasen-einer-pcb!!!!!.1028168.lynkx

Hessel
boeingbrown

PreviousNext

Return to Profiler