Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Profiler Pro artikel in elektuur

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby jaap57 » Mon May 18, 2009 12:00 am

Beste frank,
Bedank voor je reactie.
Ik kan je verzekeren dat ik mijn best heb gedaan om een afspraak te maken. Herhaaldelijk zelfs. Omdat ik de Z-as zo'n 8 keer volledig uit elkaar heb gehad heb ik aangedrongen om langs te mogen komen. Eerst kon het niet. Toen wilde men kijken wat er voor me gedaan kon worden en toen moest ik uiteindelijk mijn telefoonnummer achter laten en zou worden teruggebeld. Dat is nooit gebeurd. Er lijkt nu speling te zitten in het kunststof blokje waar de worm-as door heen loopt. Voorheen was vooral het koppelstuk de boosdoener maar dat heb ik recht gekregen.
Gezien de problemen die ook andere gebruikers met de Z-as hadden heb ik geen vertrouwen meer in deze constructie.
Wat ik ook doe, er blijven zwaar lopende punten in zitten waar af en toe een of meer stappen worden overgeslagen.
Collinbus heeft natuurlijk ook niet voor niets een geheel nieuwe Z-as ontworpen. Als Collinbus verzekert dat ze in de toekomst ondersteuning aanbied dan ben ik geneigd om het hele Elektuurpakket maar weer aan te schaffen. Helaas ben ik nu 1 maand weg. daarna zal ik kontakt opnemen. Ondertussen hoop ik op enthausiaste reacties op de nieuwe Z-as......
jaap57

Postby docave » Tue May 19, 2009 12:00 am

Dank je Frank, wat mij betreft stel ik de inzet van Colinbus op prijs.

Ik zal zeker overwegen of er van het vakantiegeld nog wat overblijft voor én een nieuwe Z-as én een nieuwe controller. De laatste omdat ik vanaf het begin gecharmeerd ben geweest van het concept en zo niet afhankelijk ben van de beperkte rekenkracht van de oude PIII die ik tot op heden gebruik.

Heb ik het goed dat de Profilers verkocht ná 20 maart zijn uit gerust met de nieuwe 2½D controller én de "oude" Z-as?
En ook dat de onderdelen voor Profiler-Pro bestaan uit de "nieuwe" Z-as én/of het nieuwe 3D controllerboard?

Ik lees op pag.12 van
http://www.colinbus.com/downloads/Colinbus_PB3D_man.pdf
dat er ook een USB versie van de nieuwe controllers bestaat.
Kan je eventueel kiezen in dat geval?
En is er dan ook SW nodig om die USB-poort herkend en SW-matig geïnstalleerd te krijgen?

Chris
docave

Postby docave » Mon Jun 01, 2009 12:00 am

Hi,

Voor de maintainers van Colinbus/Franklin:

Voor ons downloaders zou het overzichtelijker zijn om bij het downloaden van een bestand ook de versie van het te downloaden bestand weer te geven.

Dus ipv colidrive.exe colidrive-x.x.x.exe of zo.
Op dit moment weet ik zo langzamerhand niet meer waar ik aan toe ben.

Chris
docave

Postby docave » Sun Jul 05, 2009 12:00 am

Hi,

Ondanks alle negatieve verhalen heb ik ongeveer een maand geleden besloten de upgrade naar zowel de vernieuwde Z-as als het nieuwe controller-board te wagen.

Plaatsen van de order was gemakkelijk genoeg, minpunt is dat ik nimmer een orderbevestiging heb ontvangen, noch van Elektor, noch van Franklin.
Maar alla, het ging slechts om 875 Euri en heb het spul gisteren binnengekregen.

De nieuwe Z-as is idd een verademing wat betreft afstelling - is nog steeds nodig, wat begrijpelijk is. Maar het ding sjouwt mijn Kress 1050 nu moeiteloos op en neer (zelfs met wat extra gewicht (flesje Gato Negro Cabernet Sauvignon - aanradertje).

Met de installatie van de SW voor het 3D controllerboard i.c.m. Coliliner heb ik even zitten tobben. Had natuurlijk oudere versies geïnstalleerd.

Heb het als volgt aan de praat gekregen:

1. De-installeer alle Colinbus apps, dus Coliliner en Colidrive.
2. Installeer eerst Coliliner versie 3.30 Rev 2009-03-23. Dit is het bestand ColiLinerSetup-3.0.0.exe (http://www.colinbus.com/downloads/ColiLinerSetup.exe)
3. Installeer vervolgens ColiDLP (http://www.colinbus.com/profiler/ColiDLP.exe) hier overheen.

Nogmaals een tip voor de Franklin boys:
Schep s wat orde in de benaming van de downloadable executables.

Chris'
docave

Postby boeingbrown » Sun Jul 05, 2009 12:00 am

(zelfs met wat extra gewicht (flesje Gato Negro Cabernet Sauvignon - aanradertje).

Chris !,

Dat willen we zien ....
Foto

Hessel

p.s.

Hier alleen het nieuwe 3D board (vooralsnog...).
Het lukt me (nog ?) niet om een bewerking a la minute te onderbreken met pause (hoewel dat wel in het Elektor artikel staat). Het looptnog allemaal steeds een freesbaantje door. Heb jij dat ook (nog) ?
boeingbrown

Pause: blijkbaar maakt de controller eerst de laatst opgegeven routine af alvorens te pauseren, dat lijkt me ook logisch. Fifo.
De controller maakt af wat hem al gevoerd is.

Foto's van dat flesje Gato Negro op de rug van m'n Kress 1050 kan je wel vergeten. Het flesje is al bestreden )

Nog even voor Jac:

de mount voor-wat-voor-spindle-dan-ook ligt er in twee tellen af en weer er op.

Nog even een opmerking t.a.v. de Franklin boys:
De nieuwe Z-as zou goedkoper kunnen: je krijgt m nu incl.stepper-motor en clamp voor de Ferm. Beide items zijn natuurlijk 1-2-3 over te plaatsen..

Chris'
docave

Postby kersing » Sun Jul 05, 2009 12:00 am

Chris,

Hartelijk dank voor de informatie.

Begrijp ik goed dat de mount bevestigingsgaten op dezelfde plaats heeft als de originele Z-as? (Dus dat ik de Kress mount van damencnc er zo op kan schroeven?)

Groeten,

Jac
kersing

Helaas, Jac,

De mount is anders en de gaatjes zul je opnieuw moeten boren.

Chris.
docave

Postby antonio23 » Tue Jul 07, 2009 12:00 am

Hallo allemaal,

De nieuwe Z-as die ik kort geleden ontvangen heb is voorzien van een plaat voor de spindle motor, gat doorsnede is 42 mm. Helaas kan de Kress er niet in want er is te weinig ruimte tussen het gat en de achterwand. Ik heb gekozen voor de profiler add-on van Damen CNC met stofzuiger aansluiting. De gaten passen direct op de nieuwe z-as met dien verstande dat ze wel even verder getapt moeten worden met een 5 mm tap. En andere schroeven gebruiken die 4 mm korter zijn. De plaat van de oude z-as had een gat voor de Ferm en dus 50 mm wijd.
antonio23

Postby antonio23 » Tue Jul 07, 2009 12:00 am

Hallo allemaal,

Graag wil reageren op de opmerkingen over het moeten betalen voor ondersteuning op de oude z-as. Ook ik heb dat ding nooit goed aan de praat gekregen. Met geen van de oude koppelingen lukte het.
Uiteindelijk heb ik de as aan het draaien gekregen maar kon er niet mee werken. Als koppeling heb ik een stukje slang gebruikt. Ik heb nu via een email aan Colinbus gevraagd om het email adres van de heer Frank Jacops en als ik dat heb zal ik de hele mailwisseling naar hem opsturen. Ik wil dat niet via het forum doen. Ik heb geweigerd om eerst naar Belgie te rijden van achter Arnhem naar Hulshout en dan nog te moeten betalen. Het argument van Colinbus was duidelijk: Het is een zelfbouwpakket en voor ondersteuning moet betaald worden!
De profiler zal als dat ding gaat werken te koop gezet worden want het is voor mij een miskoop. Ik heb hele mooie cnc freesmachines op de tweede hands markt gezien. Maar ben niet meer van plan om te gaan frezen. Voor dat geld kan ik het ook laten doen voor die enkele keer dat het nodig is. Ik ben een electronicus en geen mechanicus. Ik vind overigens dat een aantal bijdragen heel knap zijn om de profiler aan de praat te krijgen en het betekent toch naar mijn mening dat de profiler niet af en rijp was in zijn oorspronkelijke vorm. Mijn raad aan Elektor zou kunnen zijn: pas op met dit soort zeer kostbare grappen voor hobby-isten. Ik heb in verschillende talen het forum doorgelezen en heel veel ellende gelezen.
antonio23

PreviousNext

Return to Profiler