Profiler Pro artikel in elektuur

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby kersing » Fri May 15, 2009 12:00 am

Hallo allemaal,

Was ik net heel serieus naar de axemotion kit aan het kijken, valt de nieuwe elektuur op de mat met een artikel over de lang verwachte Z-as upgrade en de 3D controller.

Helaas wordt er voor extra informatie verwezen naar twee URLs die me geen extra informatie opleveren:
- www.elektor.nl/events - voor een workshop. Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie in de lijst daar geen event staan dat ik met de profiler associeer.
- www.colinbus.com/freehowto.htm - informatie betreffende een zelf te maken grafeerkop. werkt niet, een redirect naar de webshop van franklin industries is het enige resulataat.

De vermelding in het artikel dat de aangeboden professionele kop alleen werkt met een hoogfrequent motor (1950 eurotjes) roept bij mij vragen op. Waarom alleen met een hoogfrequent motor? Een of twee regels achtergrond had ik op prijs gesteld, weet iemand hier de reden??

Kritisch naar het artikel kijkend had ik antwoord op bijvoorbeeld de vraag hoe makkelijk een niet colinbus spindle (Kress bijvoorbeeld) op de nieuwe Z-as past (zonder de geassembleerd geleverde as eerst te moeten disassembleren) wel erg op prijs gesteld. Bij elektuur weet men vast ook wel dat er weinig profiler gebruikers zijn die nog met de originele spindle werken. Of vraag ik nu teveel???

Bladerend op de colinbus site zie ik daar nu ook ColiCam staan (a 390 euro), kent iemand dit pakket en hoe verhoudt het zich ten opzichte van galaad?

De bestelling van de axemotion kit is in ieder geval weer even uitgesteld, hopend op extra informatie betreffende de nieuwe uitbreidingen op de fora.

Groeten,

Jac
kersing

Postby docave » Sat May 16, 2009 12:00 am

Hi Jac, je hebt gelijk.,

Onduidelijkheid is inderdaad weer 's troef.

Graag wat extra info van Elektor/Colinbus:

- 3D controller card: is de lijst van besturings commando's beschikbaar (om zelf applicaties te ontwikkelen), zo ja waar en hoe etc.
Specs?

- Nieuwe Z-as: een "zwevend" en warrig verhaal: wat zijn nu eigenlijk de specificaties? Voor zoveel geld (Eur 454,00) mag je wel wat meer info verwachten..

- Prof graveerkop: waarom in hemelsnaam alleen met een HF spindel? Specs?

Op de sites van Colinbus en/of Franklin word je idd nix wijzer..

Chris
docave

Postby docave » Sat May 16, 2009 12:00 am

Effe spitten:
Er zijn nu 2 pagina's op de colinbus site:

Oude controller:
http://www.colinbus.com/profiler.htm

Nieuwe controller:
http://www.colinbus.com/profilerinstructions.htm
Instructieset lijkt mij totaal anders.

Chris
docave

Postby andre.o » Sat May 16, 2009 12:00 am

Beste Profilers,

Net kijkende naar het filmpje op de elektor site betreffende de nieuwe Z-as lijkt mij deze nogal stof gevoelig omdat er geen afscherming om de schroefdraadspindel zit. Gezien mijn gebruik van Galaad waar ik zeer tevreden mee ben zou ik daar de keuze op maken (maar dit moet ieder voor zich weten), mijn ervaring leert dat de support hier meer dan goed is, en je hebt bij het pakket met de hobby licentie er een perfect werkend PCB contouren programma bij en de software importeert zonder problemen de CNC code van vele software paketten.

De noodzaak van een HF motor zit in het verwisselen van de frezen omdat deze motor een drukknop heeft om gereedschap te ontgrendelen. In combinatie met standaard freesmotor moet voor iedere tool wissel de motor uit zijn houder gehaald worden of de diepte regelaar gedemonteerd van de machine, je zal begrijpen dat dit geen handige oplossing is als je verschillende frezen gebruikt.

De graveerkop kun je alleen in combinatie met de nieuwe Z-as gebruiken omdat er een vrijloop noodzakelijk is tijdens het frezen.
De frees diepte wordt nl. bepaald door de graveerkop en niet meer door de Z-as.

Groeten,
Andre
andre.o

Postby frankjacops » Mon May 18, 2009 12:00 am

Dag allemaal,
Chris en Jac hebben gelijk, die er snel bijwaren werden gelijk geconfronteerd met twee doodlopende liks. In de ene link stond een typo (download in plaats van downloads) en bij de andere ging het over een communicatie foutje. In elk geval zijn ze nu wel bereikbaar.

De volgende links zouden dus alles duidelijk moeten maken:

De link waar alle toebehoren van de Profiler te vinden zijn:
http://www.colinbus.com/Toebeh_Profiler.htm

De link waar alle informatie te vinden is voor de 2D controller:

De link waar alle informatie te vinden is voor de 3D controller:
http://www.colinbus.com/profilerinstructions.htm

De plaats waar je zowat alle downloads kunt vinden:
http://www.colinbus.com/downloads.htm

De link die alle informatie geeft over de Graveerkop en waarom de HF motor aangewezen is:
http://www.colinbus.com/freehowto.htm

De link naar de Profiler ”eVent - Upgrade uw Profiler – Workshop”:
http://www.elektor.nl/events/event-upgrade-uw-profiler-workshop.957732.lynkx

Hier ook antwoord op de vragen die Chris opsomde:

Ja, de lijst van de besturing commando’s voor de PB3D controller zijn beschikbaar. Je kan ze downloaden via de download link (zie hierboven).

Het belangrijkste verschil tussen de vorige en nieuwe Z-as is de stabiliteit. Hij is eenvoudiger te assembleren en heeft minder speling. Dat er problemen zouden zijn omdat de geleidingen bloot liggen klopt niet. We hebben heel veel grote machines die zo werken en hadden nooit enig problemen ondervonden. Het is natuurlijk altijd aangewezen het stof doeltreffend af te zuigen en zo nu en dan het zaakje schoon te maken. Deze Z-as is inderdaad uitgerust met een zwevende kop. Als je er een graveerkop op plaats dan volgt die graveerkop het oppervlak van het te frezen materiaal. Ideaal dus voor fijn graveerwerk. Met een bijgeleverd plaatje kan je die functie ook uitschakelen, zodat je een normale Z-as hebt met een slag van 100mm. Op de nieuwe Z-as kan je dezelfde spindel motoren plaatsen als op de vorige Z-as.

De aangeboden graveerkop komt uit het professionele gamma van Colinbus. Dat soort dingen verkopen we normaal niet apart, het is een onderdeel van een machine. Omdat er zoveel vraag was van Profiler gebruikers naar een goede graveerkop hebben we hem toch vrij gegeven voor losse verkoop. Er is echter één probleem! De opening in de graveerkop is heel klein en dat heeft alles te maken met de stofafzuiging. Een kop die het materiaal volgt kan alleen goed werken als er geen stof komt tussen de glijplaat van de kop en het te bewerken materiaal. Als de opening te groot is dan krijgt men nooit alle stof weggezogen.
De kleine opening in deze graveerkop is zo klein dat het onmogelijk is een gereedschapwissel te doen onder aan de spindel motor. Het moet dus met andere woorden een spindel zijn die voorzien is van een wisselknop aan de bovenkant van de motor. Naar ons weten alleen beschikbaar bij de spijtig genoeg dure HF motoren. Daarom schreef Elektor dus dat de graveerkop alleen werkt met een HF motor.
De graveerkop kan gebruikt worden met een andere motor als je die telkens uit de houder neemt om het gereedschap te wisselen, maar dat is niet echt handig. Als je een goedkoper alternatief zou vinden met een wisselknop aan de bovenkant van de motor dan is dat natuurlijk ook een goede oplossing. Laat het ons aub weten want daar zoeken wij al lang naar. Maar laten we eerlijk zijn, een HF motor is ideaal als je fijn graveerwerk wilt doen, de precisie is namelijk niet te evenaarbaar en ze zijn zo goed als onverslijtbaar.

ColiCAM is een CAM pakket dat geleverd wordt bij de standaard CNC machines. Het is volledig geïntegreerd in ColiDrive en maakt dus gebruik van dezelfde database. ColiLIner, de software die bij de Profiler werd geleverd is gemaakt voor het frezen van printplaten, ColiCAM is gemaakt voor het bewerken van materialen. Mensen die de Profiler gebruiken voor het maken van allerlei onderdelen en werkstukken hebben aan ColiCAM een heel krachtige tool. Als je als Profiler gebruiker ColiCAM in huis hebt kan je op heel eenvoudige manier tekeningen inladen en daarvan de contouren genereren. Je kunt de demo versie alsook de gebruiksaanwijzing downloaden op de download link.
frankjacops

Postby jaap57 » Mon May 18, 2009 12:00 am

Het vervelende is dat ik een mega aantal problemen heb gehad met de originele Zas. Feitelijk deugde die gewoon niet. telkens als het weer goedwerkte dan liep het later toch weer mis. dit heeft veel kosten met zich meegebracht.
Normaal, als een fabrikant dit merkt, dan wordt zoiets kostenloos verholpen. Echter niet bij Collinbus. Die beloofden terug te bellen voor een afspraak om langs te komen en dan (tegen volle betaling) te proberen de rammelende Zas in orde te krijgen.
Dit is een paar maanden geleden maar Collinbus laat niets van zich horen. Nu wil ik natuurlijk graag een goede Z-as want de machine staat gewoon unserviceble in een hoekje. Weggegooid geld.
Echter met deze ondersteuning, zeg maar gewoon een volledig ontbrekende ondersteuning twijfel ik of ik weer een paarhonderd euro in deze machine moet steken. Immers, als het weer niet werkt dan ben ik nog verder van huis en ondertussen had ik bij de firma Haase in Duitsland --die wel zo vriendelijk waren hulp te bieden bij notabene een apparaat wat ze zelf niet verkocht hadden-- voor minder geld een perfecte professionele in de fabriek gebouwde en afgestelde machine kunnen kopen met werkende software en geen RS232 poort die m'n computer opblaast.
Als mensen deze nieuwe Z-as bestellen dan hoor ik graag hun bevindingen.
jaap57

Postby raoulmorreau » Mon May 18, 2009 12:00 am

Ik zie hier een heleboel links staan, maar in het artikel (weliswaar helemaal aan het einde) wordt twee keer een link genoemd naar een pagina over de Profiler Pro op de Elektor website zelf:

www.elektor.nl/profilerpro'
raoulmorreau

Postby kersing » Mon May 18, 2009 12:00 am

Hartelijk dank voor de antwoorden. Hierbij nog wat feedback en vragen..

Frankjacops
De link waar alle informatie te vinden is voor de 2D controller:

De downloads die hier staan lijken me erg oud. De coliliner is versie 3.0 van ergens midden vorig jaar terwijl ik eerder dit jaar een veel nieuwere versie heb gekregen van support.

De daar gelinkte colidrive is helaas niet veel jonger. Uit het elektuur artikel begrijp ik dat ook voor de 2D controller een nieuwe versie bechikbaar zou moeten zijn met meer mogelijkheden?

Frankjacops
De plaats waar je zowat alle downloads kunt vinden:
http://www.colinbus.com/downloads.htm

Ik denk dat die pagina onder het kopje downloads wat aandacht behoeft. De link van ColiDrive verwijst naar een PDF document en het versie nummer bij ColiLiner lijkt me ook niet helemaal correct.

Frankjacops
De link die alle informatie geeft over de Graveerkop en waarom de HF motor aangewezen is:
http://www.colinbus.com/freehowto.htm

Levert me helaas nog steeds de webshop op.

Frankjacops
Het belangrijkste verschil tussen de vorige en nieuwe Z-as is de stabiliteit. Hij is eenvoudiger te assembleren en heeft minder speling.

Ik neem aan dat de verbeterde stabiliteit te danken is aan de geleiding onderaan de as waar bij de vorige versie de as alleen aan de motor hing'?

Met vriendelijke groet,

Jac'
kersing

Hallo Jac,

De versie nummer zijn nu aangepast, de juiste software was wel aanwezig maar de linknaam was niet up-to-date. Nu komt er een van de dagen weer een nieuwe update voor de 2D controller. Ze proberen namelijk de versie van de 2D en 3D controller wat dichter bij elkaar te brengen. Dus als je met de oude controller blijft werken wacht dan nog een paar dagen alvorens je weer gaat downloaden.

Je krijgt nu ook geen DF document meer maar de echte ColiDrive install.exe

Freehowto komt er morgen aan. Zoals ik al melde beruste het een en ander op een misverstand, de pagina is nooit gemaakt geweest.

Klopt, de Z-as is stabieler omdat er onderaan met een vastlager is gewerkt. Maar dat is lang niet alles. We gebruikten in dit ontwerp kogel bussen die op twee geslepen assen lopen. Dat is niet alleen nauwkeuriger dan de voordien gebruikte wieltjes maar is ook veel makkelijker te monteren. De combinatie aluminium profiel en wieltjes heeft heel wat mensen kopzorgen gebaard. Je kon na montage namelijk niets meer bijregelen. Nochtans hebben we die Z-as jaren geleverd op onze kleinste machines en er nooit problemen mee gehad. De mensen die ze bij ons in de fabriek in elkaar zetten doen natuurlijk niets anders en hebben zo hun trucjes.
Door bij de nieuwe met twee separate geleidingsblokken en vier bussen te werken was het ook mogelijk een zeer degelijke zwevende kop te integreren. Mooi meegenomen voor mensen die wel eens fijn graveerwerk willen doen.

Onze nieuwe website vertoond nog wat foutjes, ze is namelijk nog maar een week online. Binnen een paar dagen zal alles er wel uit zijn. Toch vreemd, je mag ze nakijken zoveel je wilt er blijven altijd wat dingen achter. Onze excuses hiervoor.

Met vriendelijke groeten,
Frank.
frankjacops

Dag Jaap,
Zoals iedereen weet zijn we niet geneigd ellenlange discussies aan te gaan op een forum. Maar als iemand je verteld heeft dat je moet betalen om een door ons veroorzaakt probleem te laten oplossen dan heeft die persoon in kwestie zich vergist. Dat kunnen tientallen Profiler gebruikers beamen. Als je langskomt en het blijkt een bouwprobleem te zijn, je hebt het met andere woorden niet goed in elkaar gezet dan worden de werkuren meestal aangerekend. Blijkt dat er iets mis is met een van de onderdelen, dan betaal je noch werkuren noch onderdelen. Dat is altijd zo geweest. Je kunt altijd een uur en datum voorstellen om langs te komen, ook dat is zelden een probleem, kan het echt niet dan geven ze ogenblikkelijk een alternatieve datum.
Ik vermoed dat je toevallig de verkeerde persoon aan telefoon hebt gehad, wat natuurlijk niet zou mogen. Bel ons gerust voor een afspraak en we zullen je dadelijk helpen. Je kunt de Profiler dan eindelijk gaan gebruiken!
Frank
frankjacops

Next

Return to Profiler