rafelranden in multiplex wegwerken?

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby Guest » Sat Jan 05, 2013 12:00 am

beste forumleden,

reeds twee jaar ben ik in het bezit van een profiler pro. Zelfbouw met wat afstellingshulp (€ 400,--) van Colinbus. Meestal kom ik alleen in vakanties er aan toe om er mee te experimenteren, daarom duurde het nogal voordat ik de programmatuut onder de knie had. Ik wil de profiler vooral gebruiken om houten tandwielen voor een klok te maken. Materiaal is Berkenmultiplex. De resultaten vielen tegen: sommige tanden leken scheef te staan. Na ingelezen te zijn op dit forum kreeg ik de indruk dat dat euvel wel eens te wijten zou kunnen zijn aan de meegeleverde Ferm spindelmotor . Twee weken geleden heb ik daarom een Kress FME 1050-1 besteld. Inmiddels heb ik flink met deze spindelmotor en de programmatuur van Colinbus geexperimenteerd en de resultaten zijn zeer zeker bevredigend.
Storend aan het freesresultaat is wel, dat de randen van de uitgefreesde tandwielen rafelig zijn. Kan ik de Profiler zodanig instellen, eventueel in combinatie met een ander freesje, dat ik die rafelranden kan vermijden of wegwerken?

gr. Huub
Guest

Postby boeingbrown » Sat Jan 05, 2013 12:00 am

Hoi Huub,

Er zijn hier denk ik weinig houtfrezers op dit forum.

Meer houtdeskundigen zitten op het www.cncforum.nl (waaronder enkele professionele).

Er is ook een Nederlandstaling houtbewerkings forum: http://www.woodworking.nl (meer handmatige types, maar wel deskundig, als het om manueel frezen gaat).

Bij het kleine beetje ervaring wat ik heb met hout blijkt steeds weer dat je voor een gaaf oppervlak een zeer kleine spaan moet hebben en een hoge rotatiesnelheid aan de tip van de frees.
Dus lijkt een hoog toerental van de Kress evt. in combinatie met een frees met multiple smijkanten (>= 2 in ieder geval) aan te bevelen. Wel uitkijken dat de zaak dan niet te heet wordt/verbrandt (wat je bv in MDF merkt als je niet uitkijkt).

Hoop dat de anderen hier nog wat verstandigers van kunnen zeggen.

Wat voor klok ga je maken ? Clayton Boyer klok ( http://www.lisaboyer.com/Claytonsite/Claytonsite1.htm )?
Die zijn werkelijk prachtig !!!

Neem aan dat je het geweldige programma voor het maken van (klokken en andere, dus lantern maar ook involute) tandwielen en zelfs escapements (waaronder bv Graham en grasshopper escapement !) kent .www.gearotic.com.

Hoop dat we een keertje wat van je werk mogen zien !

Groeten,

Hessel Oosten'
boeingbrown

Postby Guest » Sun Jan 06, 2013 12:00 am

Dag Hessel,

bedankt voor je snelle reactie. Inderdaad ken ik Clayton Boyer en het programma gearotic motion. Ik heb twee klokontwerpen van Clayton: één heb ik vorig jaar eerst met lint- en figuurzaag proberen te maken, maar de klok loopt vast. Het grootste probleem is om de papieren sjablonen zonder vervorming op het hout te lijmen. Vervormt het toch, vaak onzichtbaar, dan zullen de tanden van bij elkaar horende wielen niet goed in elkaar grijpen. Inmiddels werkt mijn Profiler naar behoren en heb ik het ontwerp van deze klok o.a. met behulp van de freeware versies van gearotic motion, AllyCAD Home en eMachineShop omgezet in DXF files die in ColiCAM ingelezen kunnen worden.
ColiCam werkt nu naar behoren. Eerst had ik blijkbaar een oudere versie/verkeerde versie gedownload die niet matchte met mijn Colidrive versie waardoor bewerkingen niet ingelezen konden worden of ergens halverwege stokten. Met hulp van Colinbus support is dat probleem opgelost en werken beide programma's goed (samen). Alhoewel ik het gevoel heb dat er hier en daar nog wat bugs met name in ColiCAM zitten. Zo kan ik bijvoorbeeld bij de ene tekening wel bij alle geometries break-out tabs aanmaken en bij een andere tekening niet bij alle. Ook wordt het commando om toolpaths bidirectioneel uit te frezen niet bij alle Machining Strategies uitgevoerd terwijl dat wel zou moeten kunnen.

Wat betreft de rafelrandjes: gisterenavond heb ik nog zitten spelen met een (verlopen) trial versie van DeskProto 6. DeskProto kent een roughing en een finishing operation. Het afwerken doet dat programma door van het ruwe werkstuk met een face of parallel bewerking enkele tienden van een millimeter van het bovenoppervlak weg te halen. Dat zou waarschijnlijk een oplossing voor mijn probleempje kunnen zijn, althans aan één kant van het werkstuk.
Ik heb dat echter nog niet kunnen proberen; weinig tijd vandaag en bovendien lukt het me bij de file waarbij ik dat zou willen uitproberen dus niet om in ColiCAM een face of parallel bewerking te programmeren.
Eergisteren toen ik simpelweg wat aan het experimenteren was met de mogelijkheden, kon ik die bewerkingen wel oproepen en programmeren.

Het blijft spannend!!

gr. Huub
Guest

Postby boeingbrown » Sun Jan 06, 2013 12:00 am

Hallo Huub,

ColiCam versie gedownload die niet matchte met mijn Colidrive versie waardoor bewerkingen niet ingelezen konden worden.

Dit soort zaken ligt ook wel eens aan de vele DXF varianten / dialecten die er zijn.
De oudste versies (R12) werken altijd wel, maar ik lees AutoCad 2007 in ColiCam in zonder problemen.

DeskProto is eigenlijk niet bedoeld voor 2D frezen, maar het is natuurlijk niet verboden ....
Maar ... het kan veel eenvoudiger:

Je kunt in ColiCam gewoon een (positieve of negatieve) offset van je tool/freesje aangeven. Met een offset van bv 0,1 mm frees maak je een patroon aan en freest het (0,1 mm te groot dus). Daarna frees je het weer maar nu aangemaakt met een toolpath zonder die offset (offset weer = 0) . Dan heb je wat je graag wilt.

Met face of parallel heb ik nimmer problemen gehad. Je mag rustig de file even sturen als ik je daarmee kan helpen.

Hessel
boeingbrown

Postby Guest » Sun Jan 06, 2013 12:00 am

Dag Hessel,

inmiddels is het probleem met het programmeren van Face of parallel opgelost. Het probleem is dat ik twee pc's heb: één op 'kantoor' d.w.z lekker warm binnen en de andere in mijn schuur met daarop aangesloten de Profiler. De Colicamversie in de schuur kon vanmiddag die bewerking niet programmeren, die op mijn pc binnen kon dat wel. Ik heb het net geprobeerd en in Colidrive gesimuleerd.
Probleem blijft ook op deze PC met bijbehorende COliCAM versie, dat ik bij 3 van de 6 figuren geen break-out tabs kan programmeren. Dit zijn toevallig alle drie cirkels, de andere figuren zijn driehoeken. Echter bij een andere tekening ging het ook niet vanzelf en heb ik heel vaak moeten proberen voordat het programma 'het pakte' .

Bedankt voor de 'offset' tip. Dit heb ik nog niet eerder geprobeerd.
Ik houd je op de hoogte.

gr. Huub
Guest

Return to Profiler