Profiler ombouwen naar G-code mill

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby 143 » Fri May 04, 2012 12:00 am

Beste Forumleden,

Vanaf het eerste uur ben ik in het bezit van een Elektor Colinbus Profiler.
Ik heb er van alles mee gefreesd, maar was helemaal niet tevreden over het slappe software programma “Colidrive”.
Ik heb daarom mijn profiler elektronisch omgebouwd tot een echte “G-code” mill en dat zonder kosten!!
De machine loopt nu tot volle tevredenheid op het gratis te verkrijgen software programma Mach3.
Als er forumleden zijn die daar interesse in hebben hoor ik het graag.

Hja 143

Beste Freesvrienden,

Dat de Profiler nog steeds leeft bij veel mensen, dat is mij duidelijk geworden na de vele reacties die ik heb gehad.
Na veel wikken en wegen heb ik besloten mijn Profiler om te bouwen naar een machine die G-codes accepteerd.
De Profiler is uiteindelijk een veredelde 2½D frees. Hij werkt met de HPGL codes van HP die in gebruik waren bij de plotters van vroeger. Alle huidige freesbanken, boor en draaibanken en bijna alle CAM-software werken met G-codes die uitgebreid op het internet zijn te vinden.

Als eerste heb ik mij verdiept in het software pakket Mach3, daaruit bleek dat je iedere machine kon aansturen direct vanuit de Lpt1 poort, en heel simpel is te configureren. Alle gegevens zijn aanwezig op de site van www.machsupport.com Veel handleidingen ook in het Nederlands en veel Video’s zijn voorhanden, en natuurlijk een zeer uitgebreide forum uit de hele wereld in de Engelse taal.
Ook op het Modelbouw en CNC forum is veel informatie te vinden in de Nederlandse taal.
Wat Mach3 kan is te veel om op te noemen , bezoek de site en overtuig jezelf.
Er is tegenwoordig veel CAD/CAM software voorhanden, zolang ze maar een (naam).nc (numeric control) leveren voor de machine.
Mach3 accepteerd ook DXF, JPG en vele andere soorten. Deze worden omgezet door Lazycam naar (naam).nc welke in Mach3 aanwezig is.

Tegenwoordig is er nog een ander pakket n.l. het USBCNC. Deze kan worden bestuurd vanaf iedere computer door de USB. Dit houd dus direct in dat je een driver nodig hebt die dit omzet van serieel naar parallel en geld kost.
Dit heb je bij Mach3 allemaal niet nodig

Als test heb ik een “TB6560 3 Axis CNC Motor Driver Stepper” voor Є 39.- in China gekocht.
Dit board werkt goed maar is eigenlijk bedoeld voor veel zwaardere motoren.
Dus heb ik besloten om de bestaande hardware-drivers van de Profiler te gebruiken.

Er wordt niets aan de Profiler verandert, alles kan later weer teruggezet worden als je dat zou willen.
Er is dus geen keuzeschakelaar waarmee je tussen beide systemen kunt kiezen. Die vraag is mij meerdere keren gesteld.

De uitleg van de “ombouw” zal volgen met fotos

Hja 143

Verwijder het processorboard, dat is het kleine board welke bovenop het power/driverboard is gemonteerd (zie gele gedeelte Fig.1).

Fig 1.

Wat je nu ziet is dus het power/driverboard met de drivers voor de stappenmotoren erop gemonteerd. Het enige wat het processorboard doet, is de HPLG codes omzetten naar signalen die de drivers aansturen en de Home posities van de XYZ bepalen.
Er blijven 3 pcb headers over, HDR1, 2 en 3 (Fig.2)

Fig 2.

De DB-9 connector samen met de RS232 kabeltje kun je ook verwijderen en in de kast leggen samen met het processorboard, want je weet maar nooit. De 2 connectorgaten in de kast, kunnen we gebruiken voor 2 nieuwe connectoren, een DB-9 en een DB-25 connector.
De nieuwe DB-25 wordt gebruikt voor alle aansturingen van de drivers voor de stappenmotoren en de nieuwe DB-9 wordt gebruikt voor het nullen van XYZ assen t.o.v. het werkstuk.

Om een stappenmotor aan te sturen heb je een driver nodig. De driver heeft een Direction puls, een logishe 1 of 0 nodig en vervolgens nog een Steppuls.
Bij deze Direction en Step aansluiting, komt nog 1 microswitch aansluiting bij, samen 3 aansluitingen per motoraansturing. Er moeten dus 9 draden worden aangesloten tussen de DB-25 en de pcb headers op het motor-board om het zaakje aan het draaien te krijgen.
Eerst moeten deze punten worden opgezocht in de 3 connectoren op het power/driverboard.
HDR1 en HDR 2 hebben we hiervoor nodig.
Een 2 pins pcb header heb ik op het power/driverboard geplaatst om de voedingsspanning van 40V te gebruiken voor het aan/uit schakelen van de spindel. Later meer hier over.

Hja 143

Hier volgt een tabel met de aansluitingen (Fig. 3)

Fig 3.

Schematisch zal het er zo uitzien (Fig. 4)

Fig 4.

Alles moet worden aangesloten volgens dit schema.

Mach3 moet nu worden geinstalleerd de instellingen zal ik in het volgende deel toelichten.

Hja143

Hieronder heb ik de belangrijkste Mach3 software instellingen gezet.
Onder Ports en Pins, Motor Outputs worden de motoren aangesloten. (Fig. 5)

Fig 5.

Onder Ports en Pins, Input Signals worden de home switches aangesoten. (Fig. 6)

Fig 6.

Onder Ports en Pins, Output Signals is Output #1 bedoelt voor de spindelmotor. En de Charge Pump levert een blokgolf 12.5 kHz en bedoeld om een relais te bekrachtigen wanneer het programma runt. (Fig. 7)

Fig 7.

Onder Motor Tuning moeten de motoren XYZ worden ingesteld als
Mijn motoren lopen hierop heel soepel en de maximum snelheid volgens de Velocity ligt op 4000/60=66 step/sec
Deze waardes kunnen afwijken. (fig. 8)

Fig 8.

Als laatste worden home/limits ingesteld (fig.9)

Fig 9.

Om alles te begrijpen is het noodzakelijk dat je het manual doorleest. Vooral de video tutors zijn heel verhelderend.

In het volgende deel zal ik het aan/uit schakelen van de spindelmotor behandelen

Hja143'
143

Postby tommyken » Fri May 04, 2012 12:00 am

heb je niet meer info, is het ook 3d ? ...
tommyken

Postby 143 » Fri May 04, 2012 12:00 am

tommykenheb je niet meer info, is het ook 3d ? ...

Ik heb veel meer info, dit volgt later.
De Profiler heeft een XY en Z-as, 3d blijft natuurlijk bestaan.
143

Postby richards1 » Fri May 04, 2012 12:00 am

Ben zeker geïnteresseerd in een alternatief voor de machine aansturing. Van Colinbus weliswaar nieuwere versies van Collidrive gekregen maar toch nog regelmatig vastlopen van het programma. [Mogelijkheid tot inlezen van Excel files vind ik wel handig overigens].
Is de voorgestelde ombouw / aanpassing van toepassing op de Profiler Pro (met 3D controller) of alleen op de originele versie (met 2.5D controller).
Ben benieuwd,
Groeten,
Richard
richards1

Postby francois de geest » Sat May 05, 2012 12:00 am

ik ben ook benieuwd naar dit program
FDG
francois de geest

Postby janlietaer2 » Sat May 05, 2012 12:00 am

Beste
werkt Mach 3 eigenlijk ook op een pc zonder centronics poort?
jan
janlietaer2

Postby tommyken » Sat May 05, 2012 12:00 am

ik ben ook geinteresseerd. Hopelijk kan dit programma me beter oordeel geven dan ik heb over de profiler. Want echt positief ben ik niet over de profiler ondanks de herstellingen en informatie die ik heb tot nu toe.
tommyken

Postby vibo » Sat May 05, 2012 12:00 am

Bij voorbaat aanbevolen!

Ik ben ook vrij vroeg overgestapt op het alternatief dat Benny had gemaakt. Zie de links aan het einde... Op het moment dat G-code kan worden gebruikt ben je bevrijd van een boel beperkingen. Zelf heb ik ook met Mach3 gewerkt, maar uiteindelijk ben ik bij EMC2 uitgekomen. Werkt onder linux. Basic maar voldoet aan alles wat ik nodig heb. (Mach3 is uitgebreider als CNCtool).
Voor het generen van de G-code gebruik ik Cut2D en Cut3D van Vectrix.
Voor mij is de profiler uiterst betrouwbaar, nauwelijks hardware problemen. (Een van de switches heeft nogal veel last van denderen, of hoe zeg je dat, zodat het "homen" soms mislukt, maar dat is alles. Zou gewoon de switch moeten vervangen...)

Mijn uitbreidingen:
Benny Card (niet moeilijk)
EMC2 Linux
Aansturing van Spindel en stofafzuiging door software (dankzij Benny-card en G-code).
Draadloze aansturing door Rumble-pad controller (kan met EMC2).
De update die het motorvermogen iets opvoert. (zie forum)

De enige aanpassing in de hardware is eigenlijk dat het controller-board door de Benny-card is vervangen. Er is in de kern weinig Collinbus meer over maar "it works like a charm"...

Benieuwd naar Hja 143's aanpassingen.
Doen! Zou ik zeggen, je wilt toch een werkend gereedschap.

Zie http://www.pieterverhees.nl/sparklesagarbage/guitar.html voor muzikaal CNC plezier.

http://www.elektor.nl/forum/forum/actuele-projecten/profiler/profiler-en-linux.494755.lynkx?highlight=linux

Benny Card:
Mijn ombouw instructie
http://www.oreid.nl/profiler/instructions-parallel-interface.pdf
op forum:
http://www.elektor.nl/forum/forum/actuele-projecten/g-code-via-parallelle-poort-3d-met-de-profiler.431887.lynkx
vibo

Postby tommyken » Fri Jun 08, 2012 12:00 am

hey Vibo,

Dus je gebruikt Cut3d van vectric voor je profiler. MAar met een andere post processor dan colinbus zelf ? Zoniet welke post processor heb je dan gebruikt voor de colinbus in Cut3d ? Voor Cut2d vind ik Colinbus terug en niet bij Cut3d.
tommyken

Postby vibo » Sat Jun 09, 2012 12:00 am

Hallo tommyken,

Dit is de situatie:
Door de ombouw en het gebruik van de software EMC2 is er geen sprake meer van een vertaalslag die door iets van colinbus of de profiler heen moet.

Dit is de volgorde:
1. Cut2d en Cut3d genereren een snijpadfile. De postprocessor die daarbij wordt gehanteerd is die van EMC2.
2. Snijpadfile wordt ingelezen in EMC2 en dan gefreesd.

Heel logisch eigenlijk.

Als ik iets met Eagle maak neem ik vaak de omweg dat ik de eagle-board-file wegschrijf als pdf,(top en bottom apart). Ze vervolgens inlees in Cut2d, eventueel aanpas en dan zoals hierboven met de EMC2 postprocessor opsla als snijpaden.

Groet, Pieter
vibo

Next

Return to Profiler