Show your projects 2

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby vibo » Mon Oct 15, 2012 12:00 am

Tandwielen deze keer:

In drie delen omdat hij niet in de profiler past. Diameter 40 cm.
Het is uit 18 mm multiplex, ik heb ze van twee kanten gefreesd.
Ik merk dat er ergens een speling moet zitten want er zitten schuintes in die (pas) goed opvallen als je de delen tegen elkaar legt.

Maar voor de taak waarvoor ze zijn bedoeld voldoet het gelukkig.
Pieter
Attachments
tandwiel-2.jpg
part-tirp-wheel.jpg
samengesteld-wiel.jpg
vibo
 
Posts: 57
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby thieu » Mon Oct 15, 2012 12:00 am

Zeer mooi! Momenteel lig ik even stil
thieu
 
Posts: 208
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:40 pm

Postby boeingbrown » Thu Oct 18, 2012 12:00 am

En een mega vertraging /versnelling van 12 : 120 tanden.

Wat wordt hier eigenlijk gelanceerd ?

h.
boeingbrown
 
Posts: 637
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby boeingbrown » Thu Oct 18, 2012 12:00 am

Pieter,

Eindelijk dan toch in de bouw van carillons gegaan ....

En je weet dat in je woonplaats een zeer actieve klokken-bouw-club is (met allerlei mooie machines !) ?

Serieus: Moooooi gedaan !

Met dat "scheve" bedoel je denk ik dat de verticale (zoals het op de foto ligt) delen van de tanden, niet gelijk komen / allignen met hun counterpart ?

Je hoort dat vaker bij frezers. Schijnt samen te hangen met het feit dat de frees zich in de diepte wat in het materiaal vreet. Bedoel dus dat de beneden-omtrek dus wat kleiner wordt dan de boven-omtrek. Uiteaard samenhangend met een Z as die dat onwenselijke grdrag toelaat ...

Het erin vreten zou in theorie het ergste moeten zijn bij meelopend frezen, maar ik zag het ook wel bij conventioneel tegenlopend frezen.

Als het een functioneel probleem zou opleveren lijkt mij een oplossing om eerst een geultje rondom te frezen met b.v. nog overlaten van een "skin" van 0,2 mm om het object.
Dan die "skin" als laatste wegfrezen in een aparte gang (waarbij de toegeefelijke Z-as... het minder te verduren krijgt).

Hessel
boeingbrown
 
Posts: 637
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby boeingbrown » Sat Mar 30, 2013 12:00 am

Hallo iedereen die hier nog wel eens kijkt,

Nu Thieu zo actief is met het showen van een leuk projectje mag ik niet achter blijven.

Op de kiekjes een vliegtuiginstrument (CDU ook wel FMC genoemd) in wording.

Lastig, maar erg leuk project wat we met vier man doen.
Frezen bodies, electronica en pcb, 3D millen van de knoppen, knoppen daarna gieten en de achterzijde maken (alu en electronica).
De maten hiervan zijn exact, je kunt het zo in een vliegtuig (Boeing) vastschroeven (alleen de aansturing is wat anders.....

Hessel
Attachments
P1170723.JPG
P1170724.JPG
P1170725.JPG
boeingbrown
 
Posts: 637
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby boeingbrown » Sat Mar 30, 2013 12:00 am

.
Attachments
P1170726.JPG
IMG-4724.jpg
IMG-4754.JPG
boeingbrown
 
Posts: 637
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby thieu » Sun Mar 31, 2013 12:00 am

vibo

Welk bericht werd er door Thieu trouwens bedoeld met "samenkopen"?




http://samenkopen.net/action_products/482438

Wel Hessel bij mij werkt dit maar half, ik heb inderdaad weet van die vinkjes hoor, maar raar maar waar, nadat ik er soms eentje afvink krijg ik na op de start knop te drukken de zonet afgevinkte opdracht toch terug te zien. Met als gevolg dat deze toch gefreesd worden.

Dewelke versie gebruik jij van Colidrive?
thieu
 
Posts: 208
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:40 pm

Postby vibo » Sun Mar 31, 2013 12:00 am

Deel II

Uiteindelijk heb ik ze uit RVS laten laseren. Dat geeft een perfect resultaat. Dit zijn dezelfde DXF files, maar het laseren heeft dus veel betere toleranties. De ketting pas er perfect op.

Het gewicht wordt overigens een kilo of 12 op een arm van een meter, dus een flink moment...
http://youtu.be/CvOy0A2Yg9E

Meer over het project:
http://www.pieterverhees.nl/theatre-performance/37-theater-performance/104-autonomous-vehicle-follower.html

Welk bericht werd er door Thieu trouwens bedoeld met "samenkopen"?

Veel paasfreesplezier!
Attachments
tandwiel-gelaserd.jpg
tandwiel-6.jpg
vibo
 
Posts: 57
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby vibo » Sun Mar 31, 2013 12:00 am

Dan ook van mij een update!

Van frezen naar laseren.
Onlangs heb ik jullie dat grote tandwiel laten zien. Hier is het vervolg...

Van tandwiel ben ik gewisseld naar kettingwiel.

Eerst een poging gedaan het kettingwiel uit triplex te frezen. Dit heb ik in een aantal stappen gedaan. Zie de drie foto's. Het probleem is dat de Profiler toch een te grote afwijking heeft. Dat kun je goed zien op de foto waar het kettingwiel opzij zichtbaar is.

Hier een filmpje over de "arm" zelf. http://youtu.be/xIj_H3VBHJg

regelmatige updates op http://werkplaats-oreid.blogspot.nl/

Zie deel II

Pieter
Attachments
tandwiel1.jpg
tandwiel-0.jpg
tandwiel-3.jpg
vibo
 
Posts: 57
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby vibo » Sun Mar 31, 2013 12:00 am

Wauw Hessel en medebouwers...
Ongelooflijk knap.
Petje af
vibo
 
Posts: 57
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

PreviousNext

Return to Profiler

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron