Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Show your projects 2

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby vibo » Mon Jun 04, 2012 12:00 am

De scooter herself....
Attachments
IMG-7682.jpg
vibo

Postby thieu » Mon Jun 04, 2012 12:00 am

Tof project!!! Ik moet dringend eens tijd steken in het frezen!

Ik heb een lijst vol met TODO maar ik kom er niet aan.
thieu

Postby boeingbrown » Mon Jun 04, 2012 12:00 am

Pieter,

Niet te geloven, wat een gecompliceerd geheel !
Gaat me ver boven de pet, maar "really impressive" !

Blijft een zorgje....:

kan ik de aandrijving van een scootmobiel nu draadloos vanaf mijn mac besturen

Je gaat toch geen bejaarden via je mac-aansturing op deze manier de sloot in laten rijden he ....? . Eerst erg goed proefdraaien .....

Hessel
boeingbrown

Postby tommyken » Mon Jun 04, 2012 12:00 am

wat leuk om wat foto's te mogen zien. Blij dat het bij jullie beter lukt dan bij mij. Momenteel heb ik meer dan een jaar dat ding in de hoek laten verdwijnen onder het stof. Maar ben dan ook ziek geweest. Ik ga de draad wel weer op pikken en met wat andere zaken proberen om wat beter resultaat te krijgen .
tommyken

Postby ome kaftoeter » Tue Jun 12, 2012 12:00 am

Handig als plastic (giet)delen stukgaan/afsluiten is dat je er zo een nieuwe kunt maken. Zo heb ik al mijn fornuis weten te repareren (zo'n ouderwetse jaren 70 keuzeschakelaar) en deze keer een (horeca)oven weten te fixen. In de bijlage zie je links het originele palletje om de deur dicht te houden en rechts eentje die gefreesd is uit werkstof S. Het origineel is inmiddels vervangen voor de groene kopie en de deur sluit weer als nieuw. De andere optie was een alternatieve sluiting op de ovendeur knutselen of een andere oven kopen. Lang leve de freesmachine.

Vaak is de kopie zelfs nauwkeuriger qua maat en degelijker qua materiaal. Deze keer heb ik een rechthoekig blokje werkstof S gefreesd tot dit onderdeel. Het origineel is nagetekend in solidworks. De g-code gegenereerd met solidcam (met de High Speed Machining module, heel gaaf om de profiler bewegingen te zien maken die ik eerder alleen bij zwaar professionele machines terug zag). Zoals al eens eerder vermeld een Axemotion profilerkit voor de aansturing en een 3 mm endmill in de Kress spindle. Vervolgens 0,5 mm diepgang per keer bij een snelheid van 20 mm/sec. Hogere snelheid en/of meer diepgang leidde tot meer rafels (waarschijnlijk door een warmer=zachter wordend kunststof), maar zeker ook doo rde speling die ik in mijn z-as heb. Bij deze diepgang en snelheid zorgt het gewicht van de kress er voor dat de z-as niet beweegt. Die staat als eerste op de nominatie om te upgraden. Vervolgens de overige geleidingen wat de tweede zwakke schakel zijn. Zit nog te piekeren over het hoe en wat. THK geleidingen heb ik niet meer in de juiste maat tegen een schappelijke prijs weten te vinden.
Attachments
2012-06-10-14.51.59.jpg
ome kaftoeter

Postby tommyken » Tue Jun 12, 2012 12:00 am

knap werk, Je oven blijft zo origineel . IS het zo uit zijn geheel uit een stuk gefreesd of heb je moeten verlijmen ?

je hebt een axemotion profiler kit . Wat houd dat juist in ?
VErschil tov profiler en axemotion?

Doe zo verder
tommyken

Postby ome kaftoeter » Tue Jun 12, 2012 12:00 am

Het palletje is uit 1 geheel gefreesd. Hierbij heb ik het werkstuk 1 keer moeten omspannen (opletten dat het goed recht tov de vorige freesbewerking staat). Het nieuwe palletje is gemaakt uit werkstof S, een kunststof die ontzettend slijtvast is en een beetje vettig aanvoelt. Deze kunststof is zover ik weet niet verlijmbaar.
Wellicht ook vermeldenswaardig is dat voor zo'n stom klein palletje de machine om en nabij de 5 uur continue heeft gelopen.

Dit is de http://axemotion.com/product_info.php?products_id=45 kit die ik ooit heb aangeschaft. Deze kan alle drie (en ook nog een vierde) de assen simultaan aansturen. Dit is een CNC interface van Axemotion (Pulsemaker) met een converterprint erbij om hem zo op de motordriverprint van de profiler in te kunnen prikken. Ik zie overigens dat ie niet meer verkrijgbaar is. Sterker nog de opvolger, Profiler kit 2, is ook niet meer verkrijgbaar (dit was de Pulsebox welke gebruik lijkt te maken van de parallelle poort, de Pulsemaker is USB).
Dus concreet heeft Axemotion ooit een kitje aangeboden ter upgrade van de profiler en deze heb ik toen aangeschaft (dit was ten tijde van de eerste geruchten over een 3d card van colinbus). Na het installeren van deze kaart had ik een eerste moment van "wauw, nu heb ik een echte cnc-freesmachine". Het tweede moment van "wauw" had ik na de motorstroom modificatie. Het derde moment zal gaan komen als ik een nieuwe z-as heb gebouwd (ik ben van plan er zelf een te bouwen) en het vierde moment als ik er andere geleidingen op heb weten te knutselen.

Ondanks dat het misschien lijkt dat ik, hier en in andere posts, nogal afgeef op de profiler en colinbus wegens de tekortkomingen, mag het ook wel gezegd worden dat ik zonder een profiler niet zo snel de stap naar cnc-frezen zou hebben gemaakt. Dat deze machine er wel voor heeft gezorgd dat ik nu ben aanbeland bij het tekenen en frezen van 3d voorwerpen.
ome kaftoeter

Postby boeingbrown » Thu Jun 21, 2012 12:00 am

Hallo Michel,

Mooi gedaan !

Het is inderdaad met het bezit van een frees een pure uitdaging om alle huishoudelijke voorwerpen te repareren, vooral als ze (voor niet frezers althans) niet meer reparabel zijn .....

Wat zelfbouw van een Z-as betreft. Neem aan dat je dit leerzame topic op het Duitse Profiler forum kent ?

http://www.elektor.de/forum/foren-ubersicht/foren-zu-elektor-projekten/elektor-frasmaschine-profiler/neue-z-achse-eigenanfertigung-aus-kaufteilen.1160134.lynkx

Wat "Werkstoff-s" betreft. Zag opeens dat het HMPE is (Hoog Moleculair PolyEthyleen). Leuk onverslijtbaar en een fractie elastisch spul, smelt niet met lichte neiging tot vezeltjes (echter niet na bewerkig met een scherp freesje). Helaas niet te lijmen zoals alle iets vettig aanvoelende kunststoffen bv (PolyEhyleen (PE), Nylon, Delrin (POM) enz.

http://www.mata.nl/producten/materialen/technische-materialen-deel-1/

http://www.perlaplast-kunststofshop.nl/technische-kunststoffen-plaat-staf-en-holstaf/hmpe-ofwel-werkstoff-s.html

Hessel

p.s. Late reactie door een storing hier op het forum die reply-en onmogelijk maakte.
boeingbrown

Postby boeingbrown » Thu Jun 21, 2012 12:00 am

En de storing werd kennelijk veroorzaakt doordat de server mijn urls'niet eet, want nu ik er tekst van maakte gaat de reply wel zonder server error 500 de deur uit.

h.
boeingbrown

Postby thieu » Sun Aug 26, 2012 12:00 am

Ziezo, na lang stil gelegen. Terug eens begonnen!

Ik heb heel de Profiler terug uiteen gehaald en alles eens opnieuw gesmeerd met WD40 en ander vet en gekuist. Alles liep als een trein 150 mm/s na smering. Nu een weekje later nog 100mm/s. Ook het een en ander aangepast aan de Z-as, ik vond namelijk dat die delrinblok zeer stroef om de geleiding zat dit wat vergroot en nu heb ik een soepele Z-as.

Na dit alles mijn onderplaat terug eens vlak gefreesd en we waren klaar om opnieuw te beginnen. Zo gezegd zo gedaan...

1) foto in corian
2) plexi bevestigingsplaatje voor de corian foto
3) mdf voetje voor de plexi

Ik ben erg tevreden met het resultaat! Er zijn toch wat freesuurtjes over dit werkstuk gegaan...

Ben erg blij dat het me eindelijk gelukt is plexi (polycarbonaat) te frezen zonder klonters aan de frees. Met 1 mm éénsnijder, 20mm/s, 10000rpm en de luchtkoeling van Hessel!
Bedankt voor de tip trouwens!
Attachments
DSC-1587.JPG
thieu

PreviousNext

Return to Profiler