Show your projects 2

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby vibo » Sun Mar 31, 2013 12:00 am

Wauw Hessel en medebouwers...
Ongelooflijk knap.
Petje af
vibo

Dan ook van mij een update!

Van frezen naar laseren.
Onlangs heb ik jullie dat grote tandwiel laten zien. Hier is het vervolg...

Van tandwiel ben ik gewisseld naar kettingwiel.

Eerst een poging gedaan het kettingwiel uit triplex te frezen. Dit heb ik in een aantal stappen gedaan. Zie de drie foto's. Het probleem is dat de Profiler toch een te grote afwijking heeft. Dat kun je goed zien op de foto waar het kettingwiel opzij zichtbaar is.

Hier een filmpje over de "arm" zelf. http://youtu.be/xIj_H3VBHJg

regelmatige updates op http://werkplaats-oreid.blogspot.nl/

Zie deel II

Pieter
Attachments
tandwiel1.jpg
tandwiel-0.jpg
tandwiel-3.jpg
vibo

Deel II

Uiteindelijk heb ik ze uit RVS laten laseren. Dat geeft een perfect resultaat. Dit zijn dezelfde DXF files, maar het laseren heeft dus veel betere toleranties. De ketting pas er perfect op.

Het gewicht wordt overigens een kilo of 12 op een arm van een meter, dus een flink moment...
http://youtu.be/CvOy0A2Yg9E

Meer over het project:
http://www.pieterverhees.nl/theatre-performance/37-theater-performance/104-autonomous-vehicle-follower.html

Welk bericht werd er door Thieu trouwens bedoeld met "samenkopen"?

Veel paasfreesplezier!
Attachments
tandwiel-gelaserd.jpg
tandwiel-6.jpg
vibo

Postby thieu » Sun Mar 31, 2013 12:00 am

vibo

Welk bericht werd er door Thieu trouwens bedoeld met "samenkopen"?

http://samenkopen.net/action_products/482438

Wel Hessel bij mij werkt dit maar half, ik heb inderdaad weet van die vinkjes hoor, maar raar maar waar, nadat ik er soms eentje afvink krijg ik na op de start knop te drukken de zonet afgevinkte opdracht toch terug te zien. Met als gevolg dat deze toch gefreesd worden.

Dewelke versie gebruik jij van Colidrive?
thieu

Postby vibo » Mon Apr 01, 2013 12:00 am

Bedankt Thieu, dat is een interessant systeem die Samenkopen-site
vibo

Postby boeingbrown » Tue Apr 02, 2013 12:00 am

@ Thieu: V 3.0.0.130

@Pieter: Geweldig, ook het vervolg op je website !
Iedereen die niet dit vervolg heeft gezien kan ik aanraden dat ook te bekijken !
Neem binnenkort contact met je op.

Hessel
boeingbrown

Postby richards1 » Tue Apr 02, 2013 12:00 am

Aan Hessel: Mijn versie is 3.0.0.107 (werkt redelijk, loopt wel nog vast zo nu en dan maar heeft nog nooit tot 'ongelukken' (i.e. ongewenste bewegingen) geleid. Het zijn de ongewenste stilstanden die soms roet in het eten gooien. De link waarlangs ik die versie kon downloaden werkt niet meer. Wat is eigenlijk de policy van Colinbus, net als toentertijd een link ter beschikking stellen op persoonlijke aanvraag?

Aan Pieter: Ik heb ook het vervolg op je website bekeken. Prachtig!
Wonderlijk mooi om je prototype zo rustig over die (toneel?)vloer te zien rijden. Elegant is het woord dat bij me opkomt. Dacht ook meteen aan NASA's marswagentjes. Zou zo'n aandrijving (en wielen breed genoeg voor in het zand) dat ene gestrande karretje (Spirit?) niet vlot gekregen hebben? Gemiste kans voor NASA?
Ander vraagje: Aan welke Profiler onnauwkeurigheid denk je als je de slechte passing van de ketting op het kettingwiel ziet in je foto. Het moet er echt millimeters naast zitten. Zo veel speling kan er toch niet zijn en qua aandrijving heb ik de Profiler nog nooit echt stappen zien verliezen (dat zou dan een foutje van 1/200 van 3 mm opleveren).
Niettemin, prachtig project!
Groeten, Richard
richards1

Postby vibo » Thu Apr 04, 2013 12:00 am

@richard

Wat ik deed is het hart van het tandwiel laten draaien om een pen, en dan telkens 1/8 van de tandwielomtrek laten frezen. Ik freesde bij elke 1/8 ook een gaatje dicht bij de tandrand waar ik na 1/8 doordraaien een richtpennetje in kon steken zodat de volgende 1/8 weer op de juiste plek startte. Hiermee heb ik dus de profiler afwijking (speling in de ophanging) 8x opgeteld. Voldoende om de passing van de ketting helemaal in de soep te gooien. Achteraf bezien is dat logisch, en had ik een andere strategie moeten bewandelen.
De afwijkingen die ik bij het normale frezen al tegenkom vind ik vervelend, maar accepteer ik. Daar hou ik altijd rekening mee bij het ontwerpen en de eisen die ik stel.
Zowel mechanisch, softwarematig als electronisch laat de profiler dus flinke steken vallen. Software, electronica en spindel heb ik al aangepast, de volgende stap is een stabieler frame. (Dat zal dan dus een compleet nieuw systeem worden ) Ik heb er enorm veel van geleerd. En eenmaal bekend met de beperkingen heb ik er veel profijt van gehad.

Over het project. Leuk jullie reakties te horen. Die balans-arm aandrijving heeft inderdaad een hypnotiserende rust en gratie. Vandaar dat ik het in het heel groot ga maken.
Als je het wat beter bekijkt is het minder geschikt voor terrein met hobbels en hellingen. Misschien dat de Nasa daarom nog niet heeft gereageerd . Het is een systeem dat uit evenwicht wordt gebracht en dan gaat kantelen. Ik probeer zoveel mogelijk om de massa van die arm uit functionele onderdelen te laten bestaan (motor, accus etc.).
Ik vraag me af wat er straks gebeurt bij een stoeprandje van 12 cm...: eraf gaat prima, erop is volgens mijn berekeningen al kritisch...
Maar ben zeer benieuwd naar de praktijk. Op een vlakke vloer belooft het iets moois. En imponerend.
Ik probeer af en toe een update te geven.

Groet, Pieter
vibo

Postby richards1 » Thu Apr 04, 2013 12:00 am

De Profiler is voor mij een heel handig stuk gereedschap. Allerlei projectjes vastleggen tijdens de uitvoering wordt natuurlijk steeds vergeten, veel te ongeduldig richting eindresultaat. Terugkijkend toch maar eens paar voorbeelden van het inzetten van de Profiler. Van afwijkende maten of onstabiel frame heb ik nooit iets gemerkt, de kleinste details komen er altijd mooi uit. Maar dat heeft vast te maken met het feit dat ik de machine nauwelijks mechanisch belast. Meestal bewerk ik kunststof en om smelten te voorkomen heb ik een soort regel opgesteld nooit meer dan 1/3 van de diameter van een frees aan materiaal weg te nemen per doorgang.

En dan nu wat voorbeeldjes:

Filterhouder voor een Gardena filter: Profiler-gecontourd (zelfde effect als figuurzagen) uit 6mm ABS plaat. Ontworpen met SketchUp. Ttoolpaths berekend met DeskProto en eindresultaat zien er zo uit (na ook nog boren, tappen, lijme,; er blijft altijd nog wat over voor de ambachtsman)

Bahtinov masker uit 2mm PS plaat. Een scherpstel-hulpmiddel voor een astronomische telescoop. Ontwerp komt van de Bahtinov site (http://astrojargon.net/MaskGenerator.aspx ), de file.svg geconverteerd naar bmp (Inkscape) en de bitmap in DeskProto gebruikt om de toolpaths te berekenen. Hieronder de plaatjes van de resultaten.
Attachments
Filterhouder.jpg
Bahtinovmasker.jpg
richards1

Postby richards1 » Thu Apr 04, 2013 12:00 am

En dan nog wat voorbeeldjes:
Voor de modelbaan: Eerder al eens gemeld: 3-wagen stel van de ZHESM (1908), zie ook home.kpn.nl/rvdhof en dan Enter > Projects > Project nr 6.

Rollenbank om locomotieven op te testen. Nageaapt van een kleine firma uit Duitsland en gezien op een beurs. De plastic delen zijn gemaakt op de Profiler

Lantaarnkapjes voor LED verlichting. Met het langzaamaan vervangen van gloeilampjes door LEDs heb ik ook de gelegenheid aangegrepen om passende kapjes e.d. te maken op de Profiler uit PS plaat. De 5mm rondstraal-LED met een vierkant dakje erop geklemd bleek een aardige oplossing. Andere modellen in rond of rechthoekig en afstand-houdertjes rolden van de Profiler na ontwerpen in SketchUp.

Lichtseinen: De platen met drie gaten werden met de Profiler gefreesd (contour) uit 0,3mm messing plaat en de lichtkappen uit 0,3mm rood koper plaat (en dan gebogen en in-gesoldeerd. De afmetingen zijn nauwkeurig genoeg om er de drie 3mm LEDs in te kunnen klemmen nadat het geheel aan een paal is gesoldeerd.

Hieronder wat plaatjes van al dat werk:
Attachments
Rollenbank.jpg
Lantaarnkappen.jpg
Seinpaal.jpg
richards1

PreviousNext

Return to Profiler