Show your projects 2

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby thieu » Thu Jun 02, 2011 12:00 am

Het vorige topic werd wat aan de lange kant vandaar een nieuwe!

Hier alvast een kleurplaat vertaald naar CNC taal via deskproto.

Wel jammer van links boven, het was maar een probeersel...
Attachments
IMG-20110602-221049.jpg
thieu

Postby msilvius » Thu Jun 02, 2011 12:00 am

Aan de andere kant kun je op die manier wellicht een extra dimensie aan je werk toevoegen.
msilvius

Postby nec » Sat Jun 04, 2011 12:00 am

He thieu.

ziet er wel redelijk uit, gezien dit met deskproto is gedaan.
je zou dit ook eens met Image to G-code moeten proberen.
en je zult versteld staan van de kwaliteit, http://www.imagetogcode.com/
nec

Postby thieu » Sun Jun 05, 2011 12:00 am

Dat programma ga ik zeker eens testen!

Misschien ligt het ook wel aan het feit dat mijn originele afbeelding niet zo een hoge resolutie had...
Attachments
-RZ49O1V.jpg
thieu

Postby boeingbrown » Tue Jun 07, 2011 12:00 am

Toch nog eens even melden dat ik sinds ik frees met blaaslucht uit de compressor totaal geen problemen meer met heb met gextrudeerd (geen gegoten dus !) acryl (plexie).

Ga er nu zonder problemen doorheen met een 2-snijder die meer hitte geeft dan een 1-snijder), een te hoge rpm 10000 (die ook onnodig hitte geeft, maar mijn Kress kan niet lager), een 3 mm diameter freesje (lagere diameter ook minder hitte), 0,4 mm per laagje (kan mogelijk wel nog meer) en 10-15 mm/sec.

Hessel
Attachments
P1140873.JPG
boeingbrown

Postby thieu » Tue Jun 07, 2011 12:00 am

De vraag is wat ik liggen heb??
Dit is gewoon plexi van de bouwmarkt... Brico

Ik neem aan dat die andere soort niet goed te frezen is?
thieu

Postby boeingbrown » Tue Jun 07, 2011 12:00 am

Hoi Thieu,

Wat je bij de bouwmarkt koopt is nagenoeg altijd de goedkope soort = extruded = geextrudeerd = geperst = het meest gevoelig voor hitte.

Het andere = veel duurder = gegoten = casted = spanningsvrij = een fractie egaler = hittebestendiger = makkelijker te frezen = alleen bij een speciaalzaak meestal.

Hessel
boeingbrown

Postby jacco » Fri Jun 10, 2011 12:00 am

Voor mij bestaat er zoiets als een wondermiddel, voor het frezen van plexiglas. Zijnde zeepsop. Een dunne film voldoet. Het samenpakken van het vijlsel is een bijkomend voordeel.
Ik heb de maximale freesgang nog niet echt opgezocht, 10mm/s bij kress-stand 5 en 1.5mm per gang is standaard.
Water in combinatie met MDF is natuurlijk geen goed idee, maar is sinds deze ontdekking mijn enigste zorg.
jacco

Postby boeingbrown » Fri Jun 10, 2011 12:00 am

Hoi Jacco,

Je hebt helemaal gelijk. Het meest aanbevolen is water met wat afwasmiddel. Heb ik ook veel gedaan. Kan ook !

Nadeel vond ik (maar dat is allemaal zeer persoonlijk) dat de MDF onderplaat die ik toen nog gebruikte dan ook nat werd. Als gevolg daarvan wordt ie bobbelig en dat is dus weer vervangen.

Was aardig te ondervangen door op de MDF plaat eerst een plastic zak te leggen, daarop een klien MDF plankje (waar de frees bij het doorgaan van het materiaal in mag gaan) en daarop het object.

Ander lastig iets vond ik dat je het steeds in de gaten moest houden. Misschien wel het vervelendste. Hoewel de zeep door de opervlaktespanningsverlaging het water wel ongeveer op de goede plaats houdt, moet je toch steeds her en der weer wat bijspuiten en als je niet oppast heb je een plexi klont aan de frees.
Nu blijft de zaak steenkoud en is er ook nog te frezen met een freesje wat z'n top-scherpte al heeft verloren. Die worden uiteraard heter en nu krijgen ze de kans gewoon niet.....

Hessel
boeingbrown

Postby tommyken » Fri Jun 10, 2011 12:00 am

Misschien is het interessanter om te vragen wat de naam is voor die plexi plaat, aangezien je goede en slechte versies hebt. Die van 'Brico' is beetje waardeloos voor de frees.

Maar ter zijde vroeg ik me af wat de modelbouwers als materiaal gebruiken.
Ik heb al gezocht achter kunststof platen of styrene maar geen rechtstreekse duidelijke webshop te vinden.
Iemand anders info of goede link ?

mdf is maar een hulpmiddel.

groetejes
tommyken

Next

Return to Profiler