Show your projects 2

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby richards1 » Thu Apr 04, 2013 12:00 am

De Profiler is voor mij een heel handig stuk gereedschap. Allerlei projectjes vastleggen tijdens de uitvoering wordt natuurlijk steeds vergeten, veel te ongeduldig richting eindresultaat. Terugkijkend toch maar eens paar voorbeelden van het inzetten van de Profiler. Van afwijkende maten of onstabiel frame heb ik nooit iets gemerkt, de kleinste details komen er altijd mooi uit. Maar dat heeft vast te maken met het feit dat ik de machine nauwelijks mechanisch belast. Meestal bewerk ik kunststof en om smelten te voorkomen heb ik een soort regel opgesteld nooit meer dan 1/3 van de diameter van een frees aan materiaal weg te nemen per doorgang.

En dan nu wat voorbeeldjes:

Filterhouder voor een Gardena filter: Profiler-gecontourd (zelfde effect als figuurzagen) uit 6mm ABS plaat. Ontworpen met SketchUp. Ttoolpaths berekend met DeskProto en eindresultaat zien er zo uit (na ook nog boren, tappen, lijme,; er blijft altijd nog wat over voor de ambachtsman)

Bahtinov masker uit 2mm PS plaat. Een scherpstel-hulpmiddel voor een astronomische telescoop. Ontwerp komt van de Bahtinov site (http://astrojargon.net/MaskGenerator.aspx ), de file.svg geconverteerd naar bmp (Inkscape) en de bitmap in DeskProto gebruikt om de toolpaths te berekenen. Hieronder de plaatjes van de resultaten.
Attachments
Filterhouder.jpg
Bahtinovmasker.jpg
richards1

Postby vibo » Thu Apr 04, 2013 12:00 am

@richard

Wat ik deed is het hart van het tandwiel laten draaien om een pen, en dan telkens 1/8 van de tandwielomtrek laten frezen. Ik freesde bij elke 1/8 ook een gaatje dicht bij de tandrand waar ik na 1/8 doordraaien een richtpennetje in kon steken zodat de volgende 1/8 weer op de juiste plek startte. Hiermee heb ik dus de profiler afwijking (speling in de ophanging) 8x opgeteld. Voldoende om de passing van de ketting helemaal in de soep te gooien. Achteraf bezien is dat logisch, en had ik een andere strategie moeten bewandelen.
De afwijkingen die ik bij het normale frezen al tegenkom vind ik vervelend, maar accepteer ik. Daar hou ik altijd rekening mee bij het ontwerpen en de eisen die ik stel.
Zowel mechanisch, softwarematig als electronisch laat de profiler dus flinke steken vallen. Software, electronica en spindel heb ik al aangepast, de volgende stap is een stabieler frame. (Dat zal dan dus een compleet nieuw systeem worden ) Ik heb er enorm veel van geleerd. En eenmaal bekend met de beperkingen heb ik er veel profijt van gehad.

Over het project. Leuk jullie reakties te horen. Die balans-arm aandrijving heeft inderdaad een hypnotiserende rust en gratie. Vandaar dat ik het in het heel groot ga maken.
Als je het wat beter bekijkt is het minder geschikt voor terrein met hobbels en hellingen. Misschien dat de Nasa daarom nog niet heeft gereageerd . Het is een systeem dat uit evenwicht wordt gebracht en dan gaat kantelen. Ik probeer zoveel mogelijk om de massa van die arm uit functionele onderdelen te laten bestaan (motor, accus etc.).
Ik vraag me af wat er straks gebeurt bij een stoeprandje van 12 cm...: eraf gaat prima, erop is volgens mijn berekeningen al kritisch...
Maar ben zeer benieuwd naar de praktijk. Op een vlakke vloer belooft het iets moois. En imponerend.
Ik probeer af en toe een update te geven.

Groet, Pieter
vibo

Postby msilvius » Fri Apr 05, 2013 12:00 am

BoeingBrownHoog gemeend WAUW gehalte !

Nou dat geldt zeer zeker ook voor jouw huzarenstukjes hoor, waar de anderen hier alleen van durven dromen.
Ik lees hier altijd vol bewondering wat er allemaal gemaakt word door jullie.
Die CDU / FMC is een fantastisch stukje werk.
Ik ben benieuwd hoe je die knoppen met verlichting hebt gemaakt, ziet er super uit.
msilvius

Postby boeingbrown » Fri Apr 05, 2013 12:00 am

Zijn drukswitches met de mogelijkheid om centraal in het drukuitsteeksel nog een 3 mm ledje te plaatsen.

http://www.mec.dk/12-26847-Series-details.php?id=279

Echter alle LEDs van kop en hoederand ontdaan, anders ging het er niet in. Woekeren met afstanden van 0,1 mm.

Hessel'
boeingbrown

Postby boeingbrown » Tue Sep 17, 2013 12:00 am

Na een lange periode van stilte (ik heb een zwaardere metaalfrees, BF25, omgebouwd naar CNC) weer eens een Profiler product (behalve het aluminium erin, had misschien -net- gekund, maar is wel wat aan de zware kant en duurt te lang).

Het is een CDU (Central Display Unit) ook wel eens genoemd FMC (Flight Management Computer) voor mijn B 767 cockpit die ooit bij mijn dood wel net klaar zal zijn ....

Schuine wanden gedaan met een flinke 45 graden frees in enkele stappen (frees te klein om de hele diepte ineens te behappen), knopjes in mix 2D en 3D (ronde randjes) gefreesd en daarna gegoten. Legendes zeefdruk schijnen nog wat teveel door. Schuine strreepjes gegraveerd met 0,3 mm ballnose op 0,05-0,1 mm in de verf. Materiaal Obomodulan 652. http://www.obo-werke.de/en/ Dat spul freest als een konijn...
En ... het werkt met mn... 767.

Project van Pim Abrahamsen, Henk Salomons, Henk Timmermans en Hessel Oosten).

Hessel'
Attachments
P1190529.JPG
Backlighting.jpg
boeingbrown

Previous

Return to Profiler