Aluminium tips

Opbouw en gebruik van de freesmachine

Postby ome kaftoeter » Mon Jul 20, 2009 12:00 am

De Conrad nummers.
FOUT (Niet freesbaar, kan ik beamen )
Aluminium plaat 400x200x0,3mm 297909-8B
Aluminium plaat 400x200x0,5mm 297895-8B
Aluminium plaat 400x200x0,8mm 297917-8B
Aluminium plaat 400x200x1,0mm 297666-8B
Aluminium plaat 400x200x1,5mm 293091-8B
Aluminium plaat 400x200x2,0mm 229825-8B

GOED (Freesbaar, ga ik proberen EDIT: kan ik inmiddels beamen /EDIT)
Aluminium plaat Al-Mg 3 400x200x1,0mm 229831-8B
Aluminium plaat Al-Mg 3 400x200x1,5mm 229832-8B
Aluminium plaat Al-Mg 3 400x200x2,0mm 229833-8B
Aluminium plaat Al-Mg 3 400x200x2,5mm 229834-8B
Aluminium plaat Al-Mg 3 400x200x3,0mm 229835-8B
Aluminium plaat Al-Mg 3 400x200x4,0mm 229836-8B

@Andre
Ik heb zowel tweetandige spiraal freesjes als tweetandige getande freesjes gebruikt. En de hitte die tijdens het frezen onstaat is idd een groot probleem. Dit zal dus ook met mijn diepgang van een 0,5 mm te maken hebben. Ga hier zeker mee experimenteren.

Groeten,
Michel
ome kaftoeter
 
Posts: 43
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:41 pm

Postby ome kaftoeter » Thu Jul 23, 2009 12:00 am

En freesbaar betekent dus freesbaar

Het gefreesde plaatje is een onderdeel van het toetsenbord van een synthesizer. Het verschil in samenstelling tussen freesbaar en niet freesbaar aluminium wordt al snel duidelijk. Het nieuwe aluminium wordt tijdens het uitzagen van een basisplaatje niet echt warm in tegenstelling tot het eerdere aluminium.
Spiritus werkt perfect als koelmiddel. Het aluminium wordt ijskoud.

Gebruikte frees is een getande spiraal type met twee snijvlakken. Naast deze had ik nog kunnen kiezen voor een gewone getande. Als feedsnelheid heb ik 0,5mm/s genomen. Het plaatje is 2mm dik. Diepgang heb ik zoals aanbevolen op 0,1mm ingesteld. Het frezen heeft 53 min geduurd. Het ziet er allemaal goed uit, maar dat zou toch sneller moeten kunnen?

Helaas toch het freesje gebroken, maar dat is mijn eigen schuld. Door het niet perfect vlak opspannen was het plaatje op een eerder moment losgeraakt dan verwacht. Dat is een nadeel van 0,1mm diepgang.

Foto 2: Links het origineel, rechts de replica.
Foto 3: Niet freesbaar aluminium onlosmakelijk verbonden met het afgebroken freesje.

Groeten, Michel
Attachments
IMGP1612.JPG
IMGP1618.JPG
IMGP1622.JPG
ome kaftoeter
 
Posts: 43
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:41 pm

Postby boeingbrown » Fri Jul 24, 2009 12:00 am

Hoi Michel,

De aanhouder wint, dat is duidelijk !

Ik noem een paar dingen die me opvallen en die geen kritiek zijn. Maar we zijn hier om elkaar te helpen en op te jutten denk ik.

Met de snelheid (0,5 mm/sec en huidige diepte 0,1 mm per laagje en een freesje van 1 mm (toch ?) wordt de zaak eigenlijk zowiezo niet serieus warm, dus zou ik gokken dat hier (nog) geen verdienste ligt van de spiritus. 't Is puur het "defensieve freesgedrag"....

Ik suggereerde eerst eens te beginnen met 0,1 mm per laagje maar ging er van uit dat je snelheid wat "gewoner" zou zijn dan je nu nam. 5 Mm/sec en 0,1 mm per laagje is OOK nog heel voorzichtig (met de Kress (850) deed ik ook een paar keer 5 mm/sec en 0,3 mm per laagje maar dat zou ik niet weer doen: Hitte en toch te ruw lopen en daardoor geen subtiele mooie scherpe randjes, te veel kans op freesbreuk enz.
Pas op : Dit alles hier bij mij was met een freesje van van 2 mm dik. Met een 3 mm freesje hetzelfde verhaal op 5 mm/sec en en laagjes van 0,5 mm.

Losrakende objecten aan het eind zijn een overvloedige bron van gebroken freesjes ..en van frees-brokjes-lanceringen.

Te voorkomen door:

1. Bruggetjes (bridges, taps) te zetten in je toolpath programma.

2. Als het bijna aan het einde is met een schroevendraaier of i.d. het object vast te drukken.
Beter niet met je vingers ...: http://www.elektor.nl/forum/forum/actuele-projecten/profiler/finger-in-mill-ow-!-ouch-!-au-!.418968.lynkx?highlight=finger

3. Je maakt twee files:

De eerste doet (OP de laatsten na; zie verder) alle dunne laagjes tot er nog 2 of drie dunne laagjes te gaan zijn. Dan is deze file klaar.
Dan heb je nog een tweede file, die begint op het nivo waar de vorige is gebleven en in een keer een wat dikkere laastse laag doet. Die file maak je even met de hand (en te saven onder een andere naam) door uit de eerste een aantal z-lagen te deleten. Kan in Notepad, kan ook in Notepad (binnenin Colidrive).

Zo forceer je dat de zaak na de eerste file nog niet los kan zijn en na de tweede (die de oberblijvende rest doet) wel. Dan hoef je echt alleen maar bij die file / dat rondje de zaak te fixeren.

4. Er zijn hier vast wel slimme jongens die het handiger doen ! ?

Ik zie dat je basis aluminium plaatje rafelige randen heeft. Maakt natuurlijk helemaal niet uit tenzij die rafels ook een z-waarde hebben want dan ligt het ongelijk op de onderplaat.
Mogelijk ten overvloede: Je kunt bij de bouwmarkt speciale zaagjes voor aluminium kopen in je decuopeerzaag. Gaat er dan als boter door !

Bijlage voorbeeld files.

Hessel
Attachments

[The extension cbr has been deactivated and can no longer be displayed.]

[The extension cbr has been deactivated and can no longer be displayed.]

[The extension cbr has been deactivated and can no longer be displayed.]

boeingbrown
 
Posts: 637
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby ome kaftoeter » Fri Jul 24, 2009 12:00 am

Hoi Hessel,

Ik ben een van die mensen die zijn vreemdgegaan. Ik heb mijn profiler gepimpt met de axemotion/galaad combo. Als ik automatisch de feedsnelheid laat bereken werd het 0,35mm/s. Aangezien de vorige keer de freesjes braken bij 1 -2,5mm/s heb ik gekozen voor 0,5 mm/s om gewoon zeker te zijn. Bij kunstof hetzelfde gehad hiervoor. Al was het dan aankoeken van kunstof op de frees waardoor deze onbruikbaar wordt. Inmiddels frees ik PVC en ook polistirol (beide eigenlijk minder geschikt om te frezen, maar wel goed verkrijgbaar) probleemloos met 20mm/s en een diepgang van 1 mm met een 2 mm freesje. Hierbij vraag ik me af of spiritus ook goed werkt met kunstof.

De rafelige rand is alleen op het niet freesbaar aluminium door het slijpen met de dremel (wat ook al slecht ging, eigenlijk een duidelijk voorteken). Aan de onderkant is echter alles gladgevijld om scheve opspanning te voorkomen.
Ik was van plan om het werkstuk bij zijn laatste gang vast te houden om wegschieten te voorkomen. Echter door een minime scheve opspanning (<0,1mm) was hij na de helft van zijn laatste gang al door.

Ik gebruik zelf een kress 1050. Bruggetjes heb ik al vaker over zitten denken en dit zal ik toch maar eens gaan toepassen.

Voordeel van "nat" frezen is ook dat het niet stoft en als je de vloeistof terugopvangt en het ijzerslijpsel eruit filter en in een potje verf doet heb je metallic lak .

Groeten, Michel
ome kaftoeter
 
Posts: 43
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:41 pm

Postby docave » Fri Jul 24, 2009 12:00 am

Hier is wellichtook nog wat info te vinden, ook m.b.t kunststof:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/70126

Chris
docave
 
Posts: 72
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby boeingbrown » Mon Jul 27, 2009 12:00 am

Dit is ook nog aardig m.b.t. het aluminium.

Op: https://www.onsrud.com/xdoc/ChipAluminum

staat dit pdf, puur over aluminium frezen:

https://www.onsrud.com/oc/pdf/Chipload_Aluminum.pdf

Voor hobbydoeleinden meestal alle uitkomsten halveren.

Voor aluminium liever snel en oppervlakkig dan langzaam en diep: gaat uiteindelijk sneller, minder opbouw van ongewenste hitte en minder slijtage van de frees.

Hessel
boeingbrown
 
Posts: 637
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby qd » Fri Aug 14, 2009 12:00 am

http://metaalwinkel-metalen.nl/index.php?item=5&aitem=56
de metaalwinkel heeft speciaal draaikwaliteit 11ST.
In het algemeen zijn de gewone extrusiekwalitieten knudde om te verspanen, het geeft een smeerboel.
Ik zou eerder zoeken naar een harde kwaliteit. Die is ook iets brosser, dat betekent dat spanen gemakkelijker breken.
qd
 
Posts: 7
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Postby prutser & knutsel » Thu Oct 01, 2009 12:00 am

Hallo

ik ben nieuw hier en ik heb intresse in de profilere.
ik heb wel een aantal vragen of de profiler geschikt is voor de taken die ik wil doen met de freesmachine.

ik wil 3d hout, alu frezen en partijen pcb.
de zweven kop is voor pcb een must daar ben ik al achter.

maar is de machine niet te ligt voor alu te frezen?

graag jullie mening over de profiler of kan ik beter voor de haase machine gaan.

de profiler is kwa software erg gericht op pcb frezen en dat spreekt me wel aan of kan ik deze software ook gebruiken voor haase machine.

vriendelijke groet
prutser & knutsel
 
Posts: 2
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:42 pm

Postby boeingbrown » Thu Oct 01, 2009 12:00 am

Hallo P&K,

Leuker als je iemand kunt terugschrijven met een naam (vind ik).
Hoe heet je ?

Aluminium frezen met de Profiler kan, maar an 10 mm moet het wel ophouden (bij een nauw kanaal).
Het is natuurlijk geen "heavy duty" , eerder een "light tot medium duty...".

Als bijlage hier pendeltjes die ik frees uit 5 mm aluminium en waarbij alles van die 5 mm er omheen wordt weggefreesd behalve het object. Met een wat sterkere frees zoal een Haase gaat het natuurlijk sneller, maar het kan goed, nogmaals mits je tijd hebt.

De software (Colidrive) is specifiek voor de Colinbus machines, dus in principe NIET bruikbaar op een andere frees met een andere controllerkaart.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Hessel
Attachments
P1110243.JPG
boeingbrown
 
Posts: 637
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby jure » Mon Oct 05, 2009 12:00 am

To all,

To start with there is aluminum you can mill and aluminum that it's harder to mill.

Aluminum that is in my experience the best to mill is AlMgSi 1 - 6082 or as in most of the dutch books "hard". Zacht alu is much more difficult to mill. This is because in the "soft" there is more aluminum.

One problem is cooling, other is speed.

First rule of the game is, never go deeper than half of diameter of the tool into the material. This is really important for the people that have weaker motors. By going deeper, the motor doesn't have the power to keep the RPM steady, and the RPM falls down which results in inappropriate feed for milling.

Second, if you started to slow and there is no adequate cooling (especially in soft alu) the aluminum sticks to the cutting edges of the tool. From this moment on, any tests you do will be wrong because the tool is not cutting any more!

Third, tool choice. Cutting lips. the less cutting edges you have the less problems you are likely to have. Less cutting edges means the tool is less in contact with material, meaning it generates less friction and therefore less heat. However, tools with more lips will provide better finish result but without cooling you won't do much.

From my experience, people say this. Let's mill alu. This is hard material I'll go slow. Let's try 5 mm/s. you start it doesn't work, then you don't change your tool and you start with cooling. And your speed is 3 mm/s. this then works a bit and then stops and at the end you mill at about 1 mm/s.

I usually mill alu in the following way.

For 1 mm tool 1 lip @ 24000 RPM 0.2-0.5 mm downstep 5 mm/s
For 1 mm tool 2 lips @ 24000 RPM 0.2-0.5 mm downstep 10 mm/s

For 2 mm tool 1 lip @ 24000 RPM 0.2-0.5 mm downstep 8 mm/s
For 2 mm tool 2 lips @ 24000 RPM 0.2-0.5 mm downstep 16 mm/s

For 3 mm tool 1 lip @ 24000 RPM 0.5-1 mm downstep 12 mm/s
For 3 mm tool 2 lips @ 24000 RPM 0.5-1 mm downstep 24 mm/s

However you must cool the tool. This I do either with own cool system or with methanol. But do note that just one spray every now and then is not enough. Don't save it it costs 2€ per liter and your tools much more. Don't be afraid to spray some on.

One more remark. In overall milling jobs, material has to be properly fixed. If you don't fix it good it starts to vibrate. This causes tools to break.

With 6 mm tools I mill regularly (i always use the biggest possible tool, but the motor is only 1 KW so I limit this to 6 mm). Speed there is @ 24000 RPM with feed of 60 mm/s 1 mm down.

You should generally mill less deep but faster. The most common fault for melting material is that the tool is too slow. If you start a job and you see that it starts to melt, lower the RPM of your motor. When the process is good, see @ what RPM you were and then recalculate your feed. Per example. You were milling something that was melting @ 24000 RPM and @ 5 mm/s. By lowering the RPM you come to conclusion that you have good result @ 12000RPM. This means you can mill the same part at the same result @ 24000RPM and 10 mm/s. If this was a single lip tool and now you are using a double lip tool then put your speed to 20 mm/s.

Hope this helps.
Jure
jure
 
Posts: 20
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:42 pm

PreviousNext

Return to Profiler

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest