CD-ROM jaargang 2005 en eerder werken niet onder Vista x64

Vragen en opmerkingen over de jaargang-cd's en dvd

Postby rrakke » Sun Feb 03, 2008 12:00 am

Recentelijk heb ik Vista x64 draaien. Nu blijkt dat mijn Elektuur/Elektor CD-rom jaargangen 1997 t/m 2005 niet onder Vista x64 willen werken. Vista meld dat het programma e_arch_n.exe niet compatible is met Vista.

Is het mogelijk om met een andere reader de .idx files te lezen?
Heeft iemand een oplossing?
rrakke

Postby buckfast_beekeeper » Sun Feb 03, 2008 12:00 am

Als laatste redmiddel bestaat er iets zoals virtual pc. Gratis te vinden op de Microsoft website of Vitual Machine van een andere producent. Hierin kan je verschillende operating systemen in een virtuele omgeving gebruiken. Zet in een virtuele omgeving XP en het werkt terug. Onder XP werk ik nu zo met win 98, win Me, dos en win 3.11 Ook een xp heb ik zo in cleane toestand om bijvoorbeeld installaties van progjes te testen.

Met een 64-bits systeem mag de snelheid ook geen probleem vormen.

Dit wil dus ook zeggen dat ik in de loop van volgende week de cd's op een zelfde manier zal moeten gaan gebruiken als mijn nieuw machientje gearriveerd is.

Wel kan er gezocht worden naar een 64-bits oplossing. Mocht iemand deze kennen of vinden. Laat het dan hier maar weten.

edit: Is er onder vista geen mogelijkheid om een ander operating compatibiliteit te kiezen zoals dit onder xp kan?

mvg

Theo
buckfast_beekeeper

Postby rrakke » Tue Feb 05, 2008 12:00 am

Hi Theo,

Dank voor je reactie. Virtueel via VMware Server of Virtual PC van onze "vriend" Microsoft is inderdaad de laatste redding.

Ik ga toch eerst proberen een oplossing te vinden om het rechtstreesk onder Vista x64 te laten werken. Vind het een beetje maf om een nieuw systeem met het nieuwste OS te kopen en dan via virtualisatie uiteindelijk nog voor een groot deel van de tijd met Windows 9x / XP te moeten werken.

Ik heb wel als test onder VMware Windows 2008 CR en Linux draaien, werkt super...geen performance problemen.

Groet

Ronald
rrakke

Postby buckfast_beekeeper » Thu Feb 07, 2008 12:00 am

Virtual pc van microsoft blijkt niet te werken onder vista home premium. Een (betalende) upgrade is nodig.
VM-ware kost ongeveer evenveel als de upgrade. Wel 1 groot voordeel bij VM-ware is de usb ondersteuning die je bij VPC niet hebt.
Ik ga uiteraard ook proberen om de cd's zo aan het werk te krijgen. Ik kwam er alleen nog niet toe.

Spijtig dat er bij elke upgrade zulke compatibiliteitsproblemen zijn.

Laat maar weten als je een oplossing hebt.

mvg

Theo
buckfast_beekeeper

Return to Jaargang-cd/dvd Elektor