Inhoudsopgave Elektuur vanaf 1990

Vragen en opmerkingen over de jaargang-cd's en dvd

Inhoudsopgave Elektuur vanaf 1990

Postby jan.lichtenbelt » Sun Feb 22, 2015 3:31 pm

Elektuur brengt elk jaar een DVD uit met de artikelen zoals gepubliceerd in het laatste jaar. Ook worden er DVD's verkocht met oudere jaargangen. Kort om een veelvoud aan zeer goede artikelen. Een als je iets nieuws wilt beginnnen, waarom dan niet even kijken wat er al gepubliceerd is op dit gebied.

Maar daar loop ik telkens weer tegen een probleem aan met de DVD's van Elektor. Ik heb ze allemaal gedownload en in een directory gezet. Er is inderdaad een zoekfunctie aanwezig, maar die is niet erg gemakkleijk,zeker niet als je een overzicht wilt hebben van alle artikelen vanaf 1990 (het zijn er meer dan 7000!).

Ik heb nu alle artikelen ingevoerd in een Excel file. Hiermee kan je heel gemakkelijk filteren op een zoekterm. Of je het artikel ook te zien krijgt hangt af of je die ooit gekocht hebt van Elektor. Is dat artikel aanwezig, dan is één klik op de (hyper)link genoeg om het te openen. Je moet eenmalig aangeven waar dit opgeslagen is.

Als toegift heb ik ook de artikelen van Elektuur 1961toegevoegd. Deze excel file is bijgewerkt t/tm 2014. Zelf uitbreiden met nieuwe data is eenvoudig mogelijk (beschrijving en subroutine zijn aanwezig). Zelf gebruik ik Excel 2013, maar omzetten naar Excel 97-2003 is mogelijk.

Mijn vraag is:
Is hier interesse voor?

Groetjes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Re: Inhoudsopgave Elektuur vanaf 1990

Postby arjen h. » Mon Feb 23, 2015 8:20 am

jan.lichtenbelt wrote:Mijn vraag is:
Is hier interesse voor?

Maar natuurlijk!

Ik had zelf ook al eens een excel file gemaakt met hyperlinks, maar die gingen naar de artikelen op de (oude) Elektor site.
Met de nieuwe Elektor site werken die links niet meer.

gr, Arjen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby jan.lichtenbelt » Mon Mar 09, 2015 3:57 pm

Na vele waardevolle verbeteringen en suggesties van Arjen, is nu de definitieve versie gereed.

Wat zijn de voor- en nadelen:
1) De DVD van Elektor voor de jaargangen 1990-1998 heeft een mogelijkheid te zoeken op de Titel, maar ook op de inhoud van de tijdschriften (file ELEKTOR.pdx). Mijn database kan alleen op de titel zoeken.
2) Elk jaar komt er een nieuwe Elektor DVD uit met een mogelijkheid per jaar te zoeken op de Titels en soms op de auteurs. Wil je meerdere jaren doorzoeken, dan moet je elk jaar opnieuw doen. Mijn database heeft deze beperking niet. Zoeken op Titel (of auteur) geeft alle hits van 1990 tot 2014.

Nog even voor de duidelijkheid, deze database bevat geen enkel pdf bestand. Die moet je zelf bezitten of alsnog aanschaffen http://www.elektor-magazine.com/nl/home.html.

Je vindt in deze database 4 werkmappen:
1) Start. Kies Nederlandse taal (pas op voor de engels versie heb je ook andere pdf's nodig)
2) De werkelijke database met met bijna 8000 records.
3) Hiermee kan je de directories opgeven en de hyperlinks van werkblad 2 aanpassen aan je eigen situatie.
4) Een beschrijving hoe de database uit te breiden in 2015 en later.

De bijlage bevat een Excel file voor 2007 en voor latere Excel-versies. Eventueel kan ook een versie geleverd worden voor 97-2003. Laat maar horen of daar behoefte aan is.

Veel succes

Jan Lichtenbelt

Elektor_artikelen_vanaf_1990_V10.xlsm
(1.75 MiB) Downloaded 114 times
jan.lichtenbelt

Postby jan.lichtenbelt » Wed Mar 11, 2015 8:50 am

Beste mensen

In de Excel file, hierboven beschreven, worden een aantal functies en subroutines gebruikt. Als je geïnteresseerd bent kan je die bekijken m.b.v. ALT-F11.

Om de acties bij het klikken op de verschillende knoppen mogelijk te maken, zal je de beveiliging moeten uitschakelen. Deze zie je bij het openen bovenaan het werkblad verschijnen.

Als je dit de eerste keer doet kan er zelfs een foutmelding komen van het programma. Gewoon afsluiten en opslaan en opnieuw opstarten.

Hierbij de laatste versie.

Succes

Jan Lichtenbelt

Elektor_artikelen_vanaf_1990_V11.xlsm
(1.76 MiB) Downloaded 122 times
jan.lichtenbelt

Postby jan.lichtenbelt » Thu Mar 12, 2015 9:57 am

Beste mensen,

Na intensief contact met Arjen, heb ik zo veel mogelijk beperkingen in de Excel file verwijderd. Het kan nog zijn dat je de eerste keer gevraagd wordt akkoord te gaan met het werken van deze file. Gewoon accepteren en opslaan bij afsluiten.

Nogmaals succes

Jan Lichtenbelt

Elektor_artikelen_vanaf_1990_V14.xlsm
(1.76 MiB) Downloaded 148 times
jan.lichtenbelt

Postby jan.lichtenbelt » Wed Apr 22, 2015 7:18 pm

Uitbreiding met de jaren 1980-1989 en totaal tot ongeveer 10.000 records.

Pas op: Deze DVD heeft een iest afwijkende manier van opslag van alle pdf's. Alle pdf's zijn opgelsagen per jaar, maar op de DVD van 1980-1989 staan ze pdf's gerangschikt per jaar, maar ook nog eens per maand. Deze Excel file gaat uit van opslag van de pdf's per jaar alleen. Dat wordt dus knippen en plakken.

Ook moet gezegd worden dat de oorspronkelijke DVD de mogelijkheid geeft te zoeken in de pdf's, terwijl deze Excel file alleen op tekst van artikel, categorie en auteurs kan zoeken.

Veel plezier er mee.

Jan Lichtenbelt
Attachments
Elektor_artikelen_vanaf_1990_V15.xlsm
(2.02 MiB) Downloaded 169 times
jan.lichtenbelt

Postby jan.lichtenbelt » Sat Feb 18, 2017 11:07 am

Hierbij de versie, die bijgewerkt is tot en met 2016

Veel plezier er mee.

Jan Lichtenbelt

Elektor_artikelen_vanaf_1990_V2016.xlsm
(2.08 MiB) Downloaded 21 times
jan.lichtenbelt

Postby arjen h. » Sun Feb 19, 2017 6:30 pm

Super!
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Return to Jaargang-cd/dvd Elektor