Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

verdeelschijf

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby schueler » Mon Dec 07, 2009 12:00 am

Voor de FAN8200 ziet het als volgt uit.
Software moet ik hiervoor nog even aanpassen.
Originele code gebruikt de FAN8200 dus dat is zo aangepast

Ben
Attachments
Verdeelschijf---Stepper---FAN8200.JPG
schueler

Postby anneo » Mon Dec 07, 2009 12:00 am

Hallo Ben,met vanalles tegelijk bezig merk ik.
Het begin gemist, had toen zelden internet.
Goed dat je voor bipolaire stappenmotors op de IC-oplossing bent overgegaan, anders had je enige transistors in rook laten opgaan.Er ontbreken nl. 2 weerstanden in de kruisende draden.
Wat die speling betreft, die wordt toch weggewerkt met twee tandwielen op 1 as waarvan er een vast zit en de andere, met een of meer veren opgespannen de tanden naar elkaar toedrukt.
Of wordt dat niet meer gedaan?
Anne
anneo

Postby schueler » Mon Dec 07, 2009 12:00 am

AnneoEr ontbreken nl. 2 weerstanden in de kruisende draden.

Auw... over het hoofd gezien.
Moet ik inderdaad even aanpassen.

Heb het weer even op internet opgezocht en blijkt toch goed te zijn.
Zie hier of hier.

AnneoWat die speling betreft, die wordt toch weggewerkt met twee tandwielen op 1 as waarvan er een vast zit en de andere, met een of meer veren opgespannen de tanden naar elkaar toedrukt.
Of wordt dat niet meer gedaan?

Ik meen inderdaad dat het een veer constructie is.
Zal binnenkort ook even foto's maken.

Nieuwe software komt eraan... ( versie 1.04 )

Ben'
schueler

Postby schueler » Tue Dec 08, 2009 12:00 am

Versie 1.04 heeft nu de mogelijkheid om te kiezen tussen :
  • transistor eindtrap BD649/BD650
  • L293
  • L298
  • FAN8200

Verder heb ik de mogelijkheid gemaakt dat je kunt kiezen tussen :
  • Half step : 8 steppen per cycli
  • Full step : 4 stappen per cycli met 1 spoel actief
  • Power step: 4 stappen per cycli met 2 spoelen actief

Bij het eerste keer starten moet je even door het menu lopen voor de initialisatie van de variabelen.

Ben

edit : nog een klein bugje verwijderd...
Attachments

[The extension hex has been deactivated and can no longer be displayed.]

schueler

Postby anneo » Tue Dec 08, 2009 12:00 am

Inderdaad, zo kan het.De grote basisweerstand moet, bij een bepaalde hfe de collectorstroom bepalen.Nogal bedenkelijk, spreiding in eigenschappen en temperatuur.De oplossing met 2 diodes erbij is wel veiliger maar de onderste uitgang komt nooit meer in verzadiging (Vc>0,6V).Beide circuits werken in het lineaire gebied met de nodige verliezen.Ik heb toch liever goed gedefinieerde toestanden, basisweerstand voldoende klein om de drivertransistor in verzadiging te sturen en daarbij een collectorweerstand, voldoende klein, om de uitgang volledig uit te sturen.Voordelen:maximale uitgang en warmte voornamelijk in de collectorweestand.Nadeel: iets trager (transistoren moeten uit verzadiging komen bij schakelen) maar de motors zijn tov de elektronica toch nog veel trager.
Dus je ziet maar,gevaarlijk leven heeft ook aardige kanten.
Anne
anneo

Postby schueler » Tue Dec 08, 2009 12:00 am

Bijna Final version... versie 1.06!!!

Ja, 1.05 even overgeslagen en meteen door naar 1.06.

Deze heeft een makeover gekregen in het interrupt routine stuk en het menu gedeelte. Hierdoor is het beter te onderhouden.
Er zijn twee nieuwe optie toegevoegd waarvan eentje momenteel nog even uitgeschakeld is omdat ik over de implementatie nog niet tevreden ben.

eerste is de mogelijkheid om de motor te ontlasten tijdens idle mode. De spanning op de spoelen wordt er dan afgehaald.
Tweede uitbreiding ( under construction ) is de mogelijkheid om in half step mode twee keer zo snel te gaan tijdens het verplaatsen. Simpelweg om even over te schakelen maar full of power mode en aan het einde weer terug te gaan naar half step. Zo raken we de resolutie niet kwijt .

Als er op en/of aanmerkingen zijn hoor ik het wel.
Mochten er nog meer drivers gewenst zijn kun je een mailtje droppen met de datasheet of een link er naar toe. Dan kan ik kijken of het mogelijk is om het te implementeren.

Volgende post zal ik een link naar youtube maken met daarop een filmpje van het schakelingetje in werking.
Beelden maken het een stuk duidelijker...

Ben
Attachments

schueler

Postby schueler » Wed Dec 09, 2009 12:00 am

Final version 1.07!
En het staat ook op internet hahaha

Zover ik alles nagelopen heb en getest heb zijn er geen bugs meer maar mocht je er toch eentje tegenkomen hoor ik dat graag zodat ik het kan verbeteren.

Het filmpje kun je op youtube zien onder "Stand Alone Gear Milling Machine".
Ik weet dat het filmpje niet het beste kwaliteit is en mijn Engels ook een stuk beter kan

Optie "speedup halfstep" is nu ook beschikbaar dus dat schiet dan ook lekker op. Dubbel de resolutie maar toe dezelfde snelheid .

Ben
Attachments
Verdeelschijf-00.jpg

schueler

Postby anneo » Wed Dec 09, 2009 12:00 am

Hallo Ben,
filmpje bekeken, ziet er verrekte fraai uit!
Nu nog de mechanische kan zeker? Zal nog een hele klus worden, of is dat de afdeling van pa?
In ieder geval succes.
Anne
anneo

Postby schueler » Wed Dec 09, 2009 12:00 am

Ik heb dit al eens gemaakt met een 8051 ( AT89S5252 ) ergens in 2005. Alleen dat was minder goed in elkaar gezet, softwarematig bedoel ik dan. Ook de hardware kon beter.
Toch draait het al die tijd op een grote fabrieksfreesmachine om tandwielen en speciale bouten/moeren te maken.
Er is er zelfs een freesmachine bijgekomen zodat hij regelmatig met het kastje van de een naar de andere moet lopen...
Een tweede erbij zou dus wel handig zijn.

Nog een reden dat ik nu deze heb gemaakt is dat er meer vraag kwam van hobbygenoten van mijn vader. Het origineel nabouwen kost mij te veel moeite en ik wilde eigenlijk weer eens iets nieuws proberen.

Ik zal een deze dagen ook eens een foto van de freesmachine maken. Dan kan men meteen zien hoe de speling opgelost is.

Ben

edit: paar typo's eruit gehaald
schueler

Postby anneo » Thu Dec 10, 2009 12:00 am

Tja,al doende leert men.Benieuwd hoe het er verder uitziet.
Begrijp het nog niet helemaal.
Bijv.(cijfers uit de lucht gegrepen om aan te geven wat ik bedoel)
de stappen motor doet 1000 stappen om een hele toer te doen, dan kun je een tandwiel van 1000 , 500 , 250 , 200 enz. maken.
Maar als het er nou 300 moeten zijn?

Mvg.,Anne
anneo

PreviousNext

Return to Stel je eigen schakeling voor