verdeelschijf

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby schueler » Thu Dec 10, 2009 12:00 am

ah ok,
stel de aantal stappen om een complete omwenteling te maken is 7200. Om een tandwiel met 100 tanden te maken zal de stappenmotor telkens 72 stappen moeten maken naar de volgende tand. Maar als je nu een tandwiel met 99 tanden wilt hebben, komt dat niet mooi uit. Dat hoeft ook niet want de resolutie is hoog genoeg om af en toe een fout te veroorloven van maximaal 1 stap. Dus bij 99 tanden zal de stappenmotor meestal 72 stappen maken en af en toe 73.
In het geval van mijn opstelling heeft het systeem 48 ( stappenmotor met 7,5 graden per stap ) * 440 ( vertragingskast ) is 21120 stappen.
De fout is dan maximaal 0,017 graden, wat veelal nauwkeurig genoeg is voor tandwielen.

De verplaatsing heeft wat weg van de Bressenham methode.

Ben

edit: typo's eruit gehaald'
schueler

Postby anneo » Fri Dec 11, 2009 12:00 am

Juist ja, ik zat al te denken aan een soort versnellingsbak om de verhoudingen te veranderen, maar ja dat wordt dan zeker een soort kip of ei verhaal.
Anne
anneo

Postby schueler » Mon Dec 14, 2009 12:00 am

Hierbij nog de foto's van de mechanische opstelling zoals het al was.
Er zijn twee versie. De eerste die hier nu afgebeeld is, volledig met de hand gemaakt en een dichte tweede versie ( kon geen goede foto's maken van de tandwielen en wormen ).

Even de uitleg erbij. De stappenmotor (1) zit tegen tandwiel (2) en laat een worm (3) draaien. Deze brengt het tandwiel ( de koperen tandwiel aan de onderkant ) in beweging wat het object laat draaien.
Moer (4) haalt de speling uit het wormwiel ten opzichte van het tandwiel. Moeren (5) zorgen voor de speling op het koperen tandwiel. en hendel (6) zorgt voor de vergrendeling van het object.
Wat niet goed zichtbaar is de stappenmotor. Deze zit ook met een klem passing op tandwiel (2).

Ben
Attachments
DSC09975-s-t.JPG
DSC09973-s-t.JPG
schueler

Postby anneo » Mon Dec 14, 2009 12:00 am

Lijkt me nog een heel gedoe,te weinig aangespannen geeft te veel speling, teveel dan loopt het te stoef.
De stappenmotor zelf is haast niet te zien, maar er zijn geen maatregelen tegen de speling, heeft daar niet veel invloed zeker door de grote vertraging.
Je had er zoiets als een luciferdoosje naast moeten zetten om een idee van de afmetingen te hebben.
Anne
anneo

Postby schueler » Tue Dec 15, 2009 12:00 am

Hierbij nog een foto waar de stappenmotor beter te zien is.
Uiteraard moet allen goed geklemd worden zodat de speling minimaal is en et het nadelig effect dat de stromen door deze wrijving hoger worden.

Het moet in de lengte of de breedte.

Het beste is om de stappenmotor maar één kant op te laten lopen. Mocht je toch een positie terug willen kun je dit het beste doen door twee positie terug te gaan en daarna weer eentje vooruit. Effectief is dat dus één positie terug...

Ben
Attachments
DSC09976-s-t.JPG
schueler

Postby mitsuko » Tue Mar 29, 2011 12:00 am

Idd , dat is wat iedere draaier/frezer doet als hij terug moet .

Te ver terugdraaien , meestal veel te ver , en dan weer bijdraaien zodat je steeds op dezelfde flank van tandwiel en of leispil werkt .
Dan mag je ettelijke mm speling hebben , op die manier haal je makkelijk 0.01mm nauwkeurigheid .

Leuk project trouwens , ook interessant voor draaischijven .

Pat
mitsuko

Postby schueler » Sat Mar 03, 2012 12:00 am

Bij het nabouwen van de schakeling voor een collega ben ik tegen twee kleine foutje gelopen...

1) De weerstand van 10k van pin 1 naar naar Vcc .

2) De led moet niet aangesloten worden op pin 6 maar op pin 5.

Verder heb ik even de code na gelopen en ik heb een par kleine optimalisaties gemaakt. Verder geen nieuwe functionaliteit.

Ik heb nu gebruik gemaakt van de L298 aangezien ik nu een sterkere motor gebruik. Hiervoor heb ik voor de zekerheid ook nog 100 Ohm weerstanden in serie gezet tussen de lijnen A, B, C, D met de microcontroller en de driver.

Ben
Attachments

[The extension hex has been deactivated and can no longer be displayed.]

schueler

Postby schueler » Mon Jan 07, 2013 12:00 am

Tijdens het inbouwen van deze schakeling ( met een L298 ) bleek dat af en toe de controller gek begon te doen of het display uitviel wanneer de stappen motor begon te lopen.
Hoewel de motor gevoed wordt vanuit een 12V voeding en de controller vanuit een eigen 5V voeding zou het niet mogen.

Mijn vermoeden is dat er toch een beetje EMC door de print vliegt en heb het opgelost door zowel bij de controller als bij het LCD een kleine elco van 100uF/16V te plaatsen.

Draait nu al een zonnetje

Ben
schueler

Postby schueler » Mon May 20, 2013 12:00 am

Schema aangepast met de twee ontstorings elco's bij de PIC processor en het LCD scherm.
Deze dienen dicht bij deze componenten geplaatst te worden.

nieuw schema

Ben'
schueler

Postby anneo » Mon May 20, 2013 12:00 am

Oef,eindelijk tijd en zin gevonden om het schema bij te werken
En nu nog, na zon maand of 4 zeker, de 100ohm weerstanden aan A,B,C en D erbij :lol
Anne
anneo

PreviousNext

Return to Stel je eigen schakeling voor