Stopstuk sein voor DCC

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Stopstuk sein voor DCC

Postby Dutch_Master » Tue May 13, 2014 4:17 pm

Naast electronica doe ik ook nog wat met modelbouw in clubverband. Eén van onze leden heeft keerlussen gebouwd (wij hebben 2-richting verkeer over enkelspoor) welke via een communicatie systeem worden aangestuurd. Doorgaans gaat dat goed, maar er zijn ook situaties waarin iemand een handje moet helpen. In de keerlussen zit een stopstuk, zodat de trein stopt en wacht totdat het commando om terug te rijden komt. Da's een "hard" stopstuk, waar simpelweg de spanning v/h spoor wordt gehaald. Spanning kun je niet zien, ook niet digitale spanning. Om toch een indicatie te hebben of er wel of geen spanning op de stopsectie staat heb ik deze schakeling gebouwd:

stopstuk-sein.jpeg
Stopstuk sein voor DCC

Hoe werkt het: op de brugcel B1 staat de digitale rijspanning (in onze kleurcode: rood en zwart). Diode D1 is aangesloten aan de onderbroken rail v/d stopsectie. Als de stop-sectie is afgeschakeld staat er geen spanning op D1 en zal transistor T1 sperren. Hierdoor zal de rode helft v/d duo-led gaan branden. Wordt de stop-sectie ingeschakeld zal via D1, D2 en R3 transistor T1 worden aangestuurd, die dan gaat geleiden en de rode led kortsluit (en dus dooft). Tegelijk zal de groene helft v/d duo-led gaan branden via D1 en R2. Condensator C1 overbrugt de spanningsloze Railcom fase in het DCC signaal, C2 is nodig om tijdens de negatieve fase v/h DCC signaal T1 toch te laten geleiden. Zonder C2 zal de rode led pulserend aan zijn, waardoor de duo-led gelig zal oplichten, ipv groen.

Natuurlijk hadden we kunnen volstaan met een simpel groen ledje aan de stop-sectie, maar hoe weet je dan of er spanning op de rails staat, een eerste vereiste om de trein te kunnen laten rijden? Daar is dat rode ledje dus voor, en aangezien het boren van 1 gat makkelijker is dan 2 gaten ;) , combineer ik beide kleurtjes in de duo-led. De beide prototypen zijn reeds aan de eigenaar v/d keerlussen geleverd, dus ik heb er geen foto's van :P

Kosten: de duo-led en condensatoren zijn het duurst. De schakeling zoals in het schema staat kost ca 3 Euro, maar voor meerdere sporen/stop-secties hoef je de brugcel en C1 niet extra te kopen, je kunt makkelijk uitbreiden naar 10 stop-secties, mogelijk zelfs nog meer. Wie wil kan de duo-led vervangen door losse ledjes, scheelt weer in de kosten.

Veel (model)bouwplezier!
Dutch_Master

Re: Stopstuk sein voor DCC

Postby arjen h. » Tue Jul 01, 2014 8:46 am

Bedankt!
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Return to Stel je eigen schakeling voor