leds op de wagen

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby johny the ripper » Wed Dec 11, 2013 12:00 am

Lampjes vervangen op een wagen door LED exemplaren lukt niet zomaar. De wagen controleert bij het starten of de lampjes wel de juiste weerstand hebben, zoniet is het lampje defect (denkt de wagen).

Om deze controle te omzeilen dacht ik parallel aan de LEDs een weerstand te schakelen, maar omdat je dan de energiebesparing teniet doet, wil ik die weerstand na enkele seconden meteen weer uitschakelen.

Nu de vraag: kan ik dat doen door achter de weerstand een condensator te schakelen? Eens de condensator is opgeladen laat hij bij gelijkstroom immers geen stroom meer door, en zou de weerstand dus ook geen electriciteit meer mogen verbruiken.

Ik ken erg weinig van electronica, dit is eigenlijk mijn eerste electronica idee'tje... Dus een beetje geduld aub als blijkt dat mijn verstand jullie uitleg niet meteen kan volgen...
johny the ripper

Postby nieuw 2 » Wed Dec 11, 2013 12:00 am

Het grootste aantal wagens controleerd niet alleen tijdens het starten. Om de x seconden wordt de procedure herhaald.

Mogelijk kan je auto software matig aangepast worden. Ik zou er niet te veel hoop op hebben.

Een weerstand parallel zetten is ook geen correcte methode. Je auto kijkt dan dat de weerstand nog heel is. Met de led wordt amper rekening gehouden.
nieuw 2

Postby petrus bitbyter » Wed Dec 11, 2013 12:00 am

Loop de nummers van het afgelopen jaar eens na. Ergens ben ik een schakeling tegengekomen die de stroomtest voor de gek houdt en toch weinig energie gebruikt.

petrus bitbyter

Edit: Moet meinummer vorig jaar zijn. "Verliesvrije belasting."

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby johny the ripper » Thu Dec 26, 2013 12:00 am

Bedankt voor het antwoord! Ik heb het artikel gevonden en gekocht, maar ik vind de schakeling toch wat te duur voor deze toepassing...

Toch bedankt voor het meedenken, en prettige eindejaarsfeesten!
johny the ripper

Return to Stel je eigen schakeling voor