Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 1 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Slingertijd / lengte meter

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby sybe sijbesma » Mon Nov 11, 2013 12:00 am

Het is tijdrovend om na een reparatie van een slingerklok de klok weer 'op tijd' te krijgen. Door het meten van de slingertijd kan de slingerlengte worden berekend. De schakeling is opgebouwd uit een lichtsluis, een LCD display en een Arduino Uno.
Attachments
Slingerlengte-berekening.docx
(17.67 KiB) Downloaded 90 times
sybe sijbesma

Postby schueler » Mon Nov 11, 2013 12:00 am

Jaren geleden, voor de tijd van de avr's en de pal's, heb ik ook eens zo'n schakeling gemaakt. Maar dan met 7400 serie componenten.
Mijn vader repareert klokken en torenuurwerken en gebruikt het nog geregeld.

Met de arduino heb ik inmiddels de nodige ervaringen. De klok van de arduino is niet zuiver overigens. Eigenlijk zou je een zuivere referentie klok ernaast moeten gebruiken.

Als opnemer heb ik een piezo element gebruikt. Deze zit aan een krokodillenklem zodat je het eenvoudig aan de klok kunt bevestigen. Na een opamp versterker en een NE555 om de pulse te verlengen en trillingen te maskeren triggerd het een teller.

Ben
schueler

Postby tymenyel » Mon Nov 11, 2013 12:00 am

Het aller beste mechanischehorloge is altijd slechter dan het goedkoopste kwartshorloge, dus ik denk dat de afweiking van de arduino niet echt veel zal zijn. Anders moet het kristal vervangen worden door een 10ppm kristal, dan ben je er ook.

Groeten, Martijn
tymenyel

Return to Stel je eigen schakeling voor