ATTiny 45 Progammeren

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby marten1964 » Tue Jan 29, 2013 12:00 am

Hallo,
Ik ben met een Gear indicator bezig:
http://www.electronics-lab.com/projects/automotive/006/index.html

Hier zit een ATTiny 45 Controller op en moet geprogammeerd worden. Heb een programmer gekocht :MysmartMK2 AVR programmer, maar kom er zo 1 2 3 niet uit.

Vraag:
Welke pinnen moet ik gebruiken van de programmer?
Hoe sluit ik de AVR programmer dan aan met behulp van de ISP port ?

Wie kan mij ondersteunen hiermee ?
Of misschien een aansluitschema maken ?

Gr Marten
Attachments
ATTINY-45.jpg
IMAG0370.jpg
print.1.jpg
marten1964

Postby nieuw 2 » Tue Jan 29, 2013 12:00 am

Bekijk de datasheet van de ATtiny. Bekijk de datasheet van je programmer.

MISO moet aan MISO
MOSI aan MOSI
GND aan GND
SCK aan SCK
Reset aan reset
eventueel vcc aan vcc;

Om het wat concreter te maken. De standaard ISP connector (box met 10 pennen) van je programmer moet als volgt aan je ATtiny
Pen 1 van je programmer (MOSI) moet aan pen 5 van de tiny.
Pen 2 VCC moet aan pen 8. Dit alleen als de schakeling zelf geen spanning krijgt.
Pen 3 GND moet aan pen 4
Pen 5 reset moet aan pen 1.
Pen 7 SCK moet aan pen 7
Pen 9 MISO moet aan pen 6.

Pen 1 van de IDC connector kan je herkennen door het pijltje dat je op de connector kan terugvinden.

Meer informatie programmer.
Meer informatie Attiny45'
nieuw 2

Postby anneo » Tue Jan 29, 2013 12:00 am

Op de foto is een X-tal te zien.Als de chip vorige keer geprogrammeerd is geweest voor een X-tal moet daarna op pin 2 een osc.signaal aangeboden of het X-tal moet aangesloten zijn.
Anders lukt 't niet.
Anne
anneo

Postby nieuw 2 » Wed Jan 30, 2013 12:00 am

Anne,

De foto met het kristal is de programmer. Zal dus niet direct een probleem vormen. Echter wel een terechte opmerking.

Een 1MHz blokgolf is dan ideaal. Wel je programmer software even melden dat de ISP frequentie moet afgestemd worden op een 1MHz klok.
nieuw 2

Postby schueler » Wed Jan 30, 2013 12:00 am

In het ergste geval is de reset ( pin 1 ) gebruikt als IO. Dan heeft de programmer niet zo heel veel zin gezien je dan 12V op de reset moet zetten en dus kans heb de rest van de schakeling op te blazen.

Als ik zo naar de foto kijk lijkt het erop dat deze rechtstreeks op het andere IC zit aangesloten. Het zou de Vcc kunnen zijn maar misschien ook wel een aanstuur pin?!?

Ben
schueler

Postby nieuw 2 » Wed Jan 30, 2013 12:00 am

Ben,

Als ik het schema bekijk, dan ligt pen 1 via 10k aan 5V. Zal dus wel een reset pin zijn.

Een kristal staat er ook niet in het schema. Zal dus wel intern geklokt worden. De maker van het schema heeft vals zuinig geweest. De pootjes die hij bespaarde met een ATtiny25/45 te nemen heeft hij dan maar verplaatst naar een teller IC 4026. Persoonlijk had ik dan toch een ATtiny2313 genomen.

Een programmeer connector was ook wel netjes geweest.

Waarom de IC's in SMD en de rest in TH is me ook niet echt duidelijk.

1 weerstand in CC is ook niet echt gebruikelijk. Naargelang het aantal gebruikte segmenten gaat het display in helderheid variëren. 7 aparte weerstanden was netter geweest. Deze hadden perfect in 0603 op de achterkant van het display gekund.'
nieuw 2

Postby marten1964 » Thu Jan 31, 2013 12:00 am

Eerst wil ik jullie bedanken voor de reacties.
Het uploaden naar de ATtiny is gelukt. en krijg een OK

Heb een testopstelling gemaakt en gelijk ook maar een printje.
Heb het printje klaar en de componten er maar op gezet en proberen maar..... helaas er gebeurt wel iets maar het is vaag, niet zoals op het filmpje

En test gedaan op het het testbord......alles aangesloten volgens het schema, ook bijna niets. Alles voor niets geweest
Je zou toch zeggen dat het zou moeten werken, tekeningen en schema's enz enz dus niet.

heeft iemand van jullie een beter idee of een schakeling ? wat wel zou werken ?
marten1964

Postby marten1964 » Fri Feb 01, 2013 12:00 am

Ben er wat mee bezig, denk dat ik het probleem al heb gevonden....n.l de Hall sensoren, bestel gelijk even andere.
marten1964

Postby nieuw 2 » Fri Feb 01, 2013 12:00 am

Marten,

Kan je nog iets wijzigen aan je ontwerp? Dan zou ik gaan voor 7 weerstanden in de verbindingen van het teller ic naar je display. Afhankelijk van het gebruikte display kan je de weerstanden uitrekenen.
nieuw 2

Postby marten1964 » Sat Feb 02, 2013 12:00 am

Is geen probleem heb een testprint gemaakt, het 7 sigment led die ik heb is er niet geschikt voor. Heb het orgineel besteld en moet nog even zien welke weerstanden ik moet gebruiken en pas het gelijk aan,en....
moet even zien welke ik moet hebben en welke maat denk ik. Goeie tip....

Als het andere materiaal binnen is maak ik een nieuwe print.... heb ook een anderde YTtiny 45 besteld ( geen SMD, is me te klein ) en de counter is nog kleiner, ook hier heb ik de gewone 4026 besteld
en dan maar weer proberen.

Het werkt dus bijna maar nog niet helemaal.

Heb nog nooit met die kleine weerstandjes (0603)gewerkt, staan de waarden hier op dan ?
Volgens een foto zijn ze ook in verschillende maatvoeringen te krijgen ?
en is 0603 een maat of een waarde ? heb geen idee, hoe zit dat eigenlijk ?
marten1964

Next

Return to Stel je eigen schakeling voor