Open Source 'Slimme Thermostaat cq. domotica bediendeel

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby maarten » Wed Sep 26, 2012 12:00 am

Goede avond,

Hierbij wil ik graag jullie mening over het volgende. Ik ben bezig met het opzetten van een Open Source project voor het maken van een nieuwe slimme thermostaat. Er zijn al dingen verkrijgbaar, maar alleen met abonnement of contract van de energieleverancier.
Daarom: liever Open Source dan kan iedereen zelf ermee doen wat hij wil.

Hierbij het technische idee:

BASISUNIT (THERMOSTAAT IN WOONKAMER)

- +/-5 inch TFT touch screen (ik bekijk op Het Instrument of ik een goed/goedkoop scherm kan vinden liefst optical bonded met capacitief touch)
- Bij capacitief kan dan een behuizing worden gemaakt waarbij het gehele front een glasplaatje/polycarbonaat is (eenvoudig,goedkoop en mooi)
- Aansturing TFT gaat dan via LCD controller van de ARM (3 x 8 bit RGB)
- Lichtsensor aan voorzijde (autodim bij lager omgevingslicht)
- Print met uitsparing en connector voor accessoire print, aanwezige pinnen: UART, SPI, I2C, LAN (vanaf uC), 3.3V PSU
Hiermee kunnen dan uitbreidingen gemaakt worden in de vorm van een insteekprintje, bijv. Bluetooth, zigbee, LAN, wifi etc.
Deze komen bij voorkeur niet in basisontwerp om de instapprijs laag te houden.
- Temperatuursensor met compensatie voor eigen temp

Externe aansluitingen:
1 x 24VDC + DATA (2 draadjes) waarbij een half duplex data verbinding aanwezig is.

KETEL UNIT (Soort stekkerdoos bij de CV ketel)

- PSU (maakt 24VDC voor Thermostaat)
- Eigen microcontroller (bijv. Cortex M3, LPC 1768)
- Print met uitsparing en connector voor accessoire print, aanwezige pinnen: UART, SPI, I2C, LAN (vanaf uC), 3.3V PSU
Hiermee kunnen dan uitbreidingen gemaakt worden in de vorm van een insteekprintje, bijv. Bluetooth, zigbee, LAN, wifi etc.
Deze komen bij voorkeur niet in basisontwerp om de instapprijs laag te houden.
Verder kan hiermee worden uitgebreid om bijv. extra sensoren aan te sluiten voor bijv. zonneboiler.

Externe aansluitingen:
1 x 24VDC + DATA naar thermostaat
1 x potentiaalvrij relais contact voor aan/uit ketels
1 x OpenTherm aansluiting voor compatible ketels
Wellicht nog meer interfaces, zoals RS-485, dan kan de thermostaat ook de ElektorBus apparaatjes aansturen.

Dit is wat ik ervan denk, lage instapprijs met mogelijkheden voor uitbreiding.
Met bijv. zigbee kan er een sensor netwerk worden gemaakt voor elektra en gasmeting door middel van optische sensor (zoals bijv. Bwired.nl heeft gedaan, slimme oplossing)

Wat is jullie idee ?

Meer info trouwens op www.slimhuis.com, hierbij staan de linkjes voor de SourceForge projectgroep en de Linkedin groep voor de geinteresseerde.
maarten

Return to Stel je eigen schakeling voor