Muon detector

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby jonuclear » Tue Nov 22, 2011 12:00 am

Beste lezers,

Op de site staat het nieuwe concept van de verbeterde stralingsmeter. Dmv een USB connector kan een gamma-spectrum geregistreerd worden op een pc scherm.

Mijn vraag is echter als dit ook mogelijk is met een andere schakeling. Ik ben namelijk een 'muon detector' aan het maken (detectie van zware elektronen) gebaseerd op het schema van MAXIM (zie bijlage). Dit schema wordt in drievoud gemaakt waarbij elke uitgang gaat naar de ingangen van één enkele and-poort om coincidentie-metingen te kunnen verwezenlijke (nodig voor muon detectie).

Bij de verbeterde stralingsmeter wordt er gebruik gemaakt van het signaal die verkregen wordt dmv de fotodiode die op de print bevestigd is. Deze gaat dan naar het circuit met de controller waarna vervolgens via USB een spectrum gemaakt kan worden. Ik vraag me af als ik de uitgang van mijn AND-poort (waar dus het signaal van de 3 fotodiodes samen komen) kan gebruiken en deze naar de controller kan laten gaan met LCD scherm. Dus in principe niet meer gebruik maken van de fotodiode op de print. Ik zou dus mijn signaal willen gebruiken om uiteindelijk een spectrum te verkrijgen op pc via een USB connector.

Is dit mogelijk?
Attachments
AN2236.pdf
(57.45 KiB) Downloaded 108 times
jonuclear

Return to Stel je eigen schakeling voor