Tesla Transformator

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby patric » Sun Sep 18, 2011 12:00 am

In de afdeling 'Totaal Nutteloze Schakelingen' deze Tesla transformator:

The making of:

http://www.youtube.com/watch?v=H7nivw7zxNM

The result:

http://www.youtube.com/watch?v=Mp721VgxWQI

patric

Postby jippie » Sun Sep 18, 2011 12:00 am

cool!
jippie

Postby tymenyel » Sun Sep 18, 2011 12:00 am

Leuk.
Wat is het schema, welke componenten zijn gebruikt, hoeveel windingen heeft de transformator primair en secundair, welke spanningen worden gebruikt, hoeveel verbruikt de tesla, hoe is het draaimolen effect gemaakt?

Sorry een paar vraagjes toen ik die foto's zag van een zo goed als kant en klare tesla-transformator met de text er bij "the making of" in het topic "stel je eigen schakeling voor".

Groeten, Martijn.

PS mooie foto's
tymenyel

Postby patric » Mon Sep 19, 2011 12:00 am

tymenyelLeuk.
Wat is het schema, welke componenten zijn gebruikt, hoeveel windingen heeft de transformator primair en secundair, welke spanningen worden gebruikt, hoeveel verbruikt de tesla, hoe is het draaimolen effect gemaakt?

Groeten, Martijn.

PS mooie foto's

Ik hoop dat je voldoende hebt aan het schema! De hoogspanningswikkeling (secundaire) is gewikkeld op een plastic buis van +/- 8 cm diameter.
Attachments
TeslaCircuit.jpg
patric

Postby tymenyel » Mon Sep 19, 2011 12:00 am

Ik denk dat je ook een standaard magnetron transformator kan gebruiken met gelijkricht spul er bij (diode's en condensator) dan krijg je ook het pulserend effect.

Moet ik aleen nog aan een buis zien te komen.

Bedankt voor de informatie Patric .

Groeten, Martijn.
tymenyel

Postby patric » Tue Sep 20, 2011 12:00 am

tymenyelIk denk dat je ook een standaard magnetron transformator kan gebruiken met gelijkricht spul er bij (diode's en condensator) dan krijg je ook het pulserend effect.

Moet ik aleen nog aan een buis zien te komen.

Bedankt voor de informatie Patric .

Groeten, Martijn.

In een Doehetzelfzaak moet het lukken om aan een buis te komen, het steekt ook niet op een centimeter.
Ik gebruik de magnetron transformator op wisselspanning, dus zonder gelijkrichting, omdat anders voor de gebruikte lamp (811A) de dissipatie te groot zou worden.
Dank voor de interesse, maar wees voorzichtig met die transformator, is echt wel dodelijk. De geleverde hoogspanning op de metalen bol is echter redelijk veilig.
patric

Return to Stel je eigen schakeling voor