Voederalarm

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby jippie » Tue Sep 06, 2011 12:00 am

Ik heb gemerkt dat er een boel creatieve geesten op dit forum ronddwalen, dus ik wil eens proberen of wij met zijn allen een slimme oplossing kunnen bedenken voor een (voor mij) alledaags probleem.

Ik heb twee katten en elk heeft zijn/haar eigen soort voer. Omdat de katten niet van elkaars voer mogen snoepen, heb ik twee verhuisdozen genomen, voor elke kat één, en daarin een katteluikje gemaakt dat ontgrendeld met behulp van de RFID chip die de katten geïmplanteerd hebben gekregen toen ze klein waren. Dit concept werkt werkelijk waar perfect en het neemt me ongelofelijk veel zorgen uit handen. De silo die in elke doos staat is van het volgende type: http://www.dinys.nl/shop/images/VOERSILO%20SMART%20SNACKER.jpg

De uitdaging is echter dat, omdat de voersilos niet meer in zicht zijn, vergeet ik ze af en toe te vullen met het risico dat de katten honger krijgen.

Hoe zou ik een betrouwbare, goedkope, eenvoudige indicatie kunnen maken opdat mijn katten nooit meer honger hoeven te hebben? Misschien is mijn valkuil wel dat ik weer eens veel te moeilijk denk, dus ...

enlighten me? Thnx!'
jippie

Postby kersing » Tue Sep 06, 2011 12:00 am

Simpele manier lijkt me om een bakje op een soort wip vast te zetten.
Zorg dat als er nog voldoende in het bakje zit de wip aan die kant naar beneden is en als het leeg raakt de andere kant naar beneden komt door daar iets te plaatsen dat zwaar genoeg is (een afsluitbaar bakje waar je zand oid in kunt doen maakt afregelen simpel).
Onder de kant met het gewicht een geleidend vlak (stukje pcb met solide koper of alufolie) op de ondergrond en onder in de wip een punaise (zonder het plastic kapje) oid zodanig dat ze elkaar raken als de wip aan die kant naar beneden is. Aan het vlak en de punaise een draadje, combineren met een led met serie weerstand en een laagspanningsbron en je bent klaar.
kersing

Postby petrus bitbyter » Tue Sep 06, 2011 12:00 am

Dit stuk forum is eigenlijk bedoeld om oplossingen te presenteren die je gevonden voor (één van) je problemen zodat anderen daar ook profijt van kunnen hebben. Ik meld het maar even.

Is de eenvoudigste oplossing van je probleem niet een venster van stevig plastic, plexiglas of dergelijke in de bovenkant van de doos? Dan kun je de silo gewoon weer zien. Hoeven de katten ook niet in het donker te eten.

Als je toch iets elektronisch wilt, kun je aan één kant van de silo, net boven de groene onderkant een LED plakken en daartegenover een fotodiode (of -transistor). De LED laat je met een kHz of zo knipperen. Als de silo bijna leeg is, pikt de fotodiode dat signaal op en kun je daar een alarm op laten aanslaan.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

petrus bitbyter... zodat anderen daar ook profijt van kunnen hebben.
Iedereen mag het van mij nabouwen als ik een briljante oplossing heb ;o)
Desondanks, point taken.

petrus bitbyterIs de eenvoudigste oplossing van je probleem niet een venster van stevig plastic, plexiglas of dergelijke in de bovenkant van de doos?
Nope daar staat de kattenbak al. Het geheel staat in een kast waar ik alle kattezooi probeer te 'huisvesten'.

petrus bitbyteraan één kant van de silo, net boven de groene onderkant een LED plakken en daartegenover een fotodiode (of -transistor).
Nog niet geprobeerd, maar ik ben bang dat het transparante kunststof (dat overigens met de tijd witter wordt en natuurlijk vet van het voer) het licht van de fotodiode net zo hard geleid als dat het licht door de silo heen gaat.

petrus bitbyterpetrus bitbyter
Thnx Peter.
jippie

kersingeen soort wip vast te zetten
Hmmm ... moet ik even over nadenken. Ben een beetje bang dat een mechanisme vast komt te zitten doordat er brokjes onder komen.

Thnx!
jippie

Postby petrus bitbyter » Tue Sep 06, 2011 12:00 am

Hmm... Als het dan toch op elkaar moet, heb ik persoonlijk toch liever de eettafel boven het toilet in plaats van eronder. Maar ik ben dan ook nog nooit kat geweest

Je kunt natuurlijk gaatjes in het plastic boren en daar de LED en de fototransistor inlijmen met twee componentenlijm. Wel goed uitrichten voor de lijm is uitgehard.

De wip van Kersing doet me aan een andere elektromechanische oplossing denken. Een bal of iets dergelijks aan een touwtje met aan de andere kant een microswitch. De bal na vullen van de silo op het voer leggen. Tegen de tijd dat het voer opraakt, komt het touwtje strak te staan en gaat de microswitch aan. Dergelijke "floaters" worden bij vloeistoffen ook dikwijls toegepast, bijvoorbeeld in koffieautomaten. Niet bepaald elektronisch natuurlijk maar wel eenvoudig en niet duur.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Return to Stel je eigen schakeling voor