Benzine verbruiksmeter

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby jippie » Mon Dec 26, 2011 12:00 am

Marten1964HOorzaak is de omvormer die het dan weer wel en niet doet tijdens rijden ( 12v naar 220 v )

Een 12V => 230V omvormer klinkt als forse overkill, dat moet een stuk eenvoudiger (energiebewuster) kunnen, maar dan moet je wel een keer vertellen wat je gebouwd hebt.
jippie

Postby marten1964 » Tue Dec 27, 2011 12:00 am

Goed, ik heb tussen mijn benzineslang een flowmeter gezet. Deze geeft pulsen, 1385 pulsen is 1 liter benzine. Dit heb ik diverse keren getest en komt elke keer op hetzelfde uit.
Ik heb op marktplaats een counter gekocht die je kunt instellen op die 1385 pulsen en daarna een signaal naar de teller geeft, een 1 dus. Dit gaat tot 20 keer en dan is de benzinetank leeg.
Ik heb dit tot zover uitgetest, alleen de counter wil alleen maar op 220 volt hier moest ik een omvormer voor kopen ( heb er 1 van 75 watt). Het probleem is nu dat als ik de motor start de omvormer in storing gaat en het ledje rood word. Ik moet deze even uit doen en weer aan en is dan weer groen en werk weer
Tijdens het rijden ontdekte ik dat de counter niet constant is en ik vermoed dat de omvormer storing geeft tijdens het rijden.
Heb inmiddels het boek” PIC microcontrollers programmeren” gekocht met de onderdelen en proberen om de counter te vervangen met door een microcontroller ( denk ik ) ben nu bezig met de software hiervan leren
Tot zover ben ik gekomen en ligt het project even stil.
Het idee van AD is ook niet verkeerd dacht ik.

Gr Marten
marten1964

Postby a34 » Tue Dec 27, 2011 12:00 am

Hoi Marten,
Ik was in de veronderstelling dat je de Conrad flowmeter had gekocht die werkt op 5 volt.
De arduino nano pro die ik heb kun je zo op 12 volt aansluiten, en van de arduino heb je een 5 volt output die de flowmeter kan voeden.
Ik denk dat de software die geschreven is om er een benzinemeter van te maken eenvoudig aan te passen is om pulsen te meten van deze flowmeter.

Groeten,
Ad.
a34

Postby marten1964 » Wed Dec 28, 2011 12:00 am

Dat klopt ook, flowmeter gaat tot 24 volt maximaal. Het is de counter waar ik dus mee zit ( 220 volt ) en die moet vervangen worden. Alles wat op 12 volt of minder kan is meegenomen.
de eindteller werkt op 4 Volt en gaat van 20 naar 0
Ad, heb je misschien ook een foto van het display ?
Ben wel nieuwsgierig wat hier op komt te staan. dus de opties
misschien de afstand de je rijdt, tijd
Wat ik graag zou willen is dat hij van 20 liter naar 0 gaat
Of van 0 naar 20 met reset als ik wil tanken.

Of ik moet eens langs komen na de winter. Misschien kunnen we even mailen onderling, waar je woont e.d.
Heb zelf een valkyrie 1500 en woon in friesland

Gr Marten
marten1964

Postby a34 » Wed Dec 28, 2011 12:00 am

ok
a34

Previous

Return to Stel je eigen schakeling voor