"on the road" sinusgenerator tracer

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby fredje » Wed Jul 27, 2011 12:00 am

In bijlagen vindt je zeer handig toestelletje voor het testen van audioaparatuur "on the road" , het is zo simpel en klein dat het echt een pocket formaat instelbare sinusgenerator is tussen +- 9Hz en 23KHz en het werkt op een klein 9 volt blokbatterijtje, dus ideaal om mee op verplaatsing te nemen.
De sinus is van goede kwaliteit en de tracer kan via het ingbouwd luidsprekertje signalen versterker tot 0.5 watt in 8ohm. Dus ideaal om eens te kijken (lees luisteren) of er wel degelijk iets uit een toestel of kabel komt.
De rest staat in de bijlagen;
graag uw reacties
Attachments
On-the-road-sinusgenerator.pdf
(426.27 KiB) Downloaded 85 times
layout-doos-2.pdf
(63.61 KiB) Downloaded 67 times
fredje

Postby thijsbeckers » Thu Jul 28, 2011 12:00 am

Hallo Fred,

Ik vind het stuk voor stuk leuke en handige schakelingen! Hartstikke goed dat je die met ons deelt!

Eén aanmerking op het schema in de pdf: In de afbeelding van je doosje is een schakelaar te zien waarmee je tussen blokgolf en sinus kiest. Die vind ik niet terug in het schema... Of kijk ik met m'n neus :s ?
thijsbeckers

Postby fredje » Thu Jul 28, 2011 12:00 am

Beste Thijs;
ik heb inderdaad deze wegelaten in het schema omdat ik die blokgolf eigenlijk nooit gebruik voor mijn audio toepassingen, maar het staat wel beschreven in de pdf handleiding hoe je dat er kan bijvoegen, moest je niet echt weten hoe, kan ik daar alvast wel nog het schema bijtekenen.
De reden waarom ik deze schakelingen deel heeft te maken met het feit dat er tegenwoordig in elektor jammer genoeg minder van deze schakelingen worden gepubliceerd, men gaat veel meer naar µP sturingen en complexe zaken, maar de eenvoudigste dingen vind je soms niet altijd meer terug, en die zijn dan soms zeer handig.
Ook vindt ik het interresant om mijn eigen ervaringen te delen met andere mensen, als je alles voor jezelf houd dan heeft daar niemand iets aan, en hier vindt ik als "die hard" elektronicus ook wel interessante schakelingen en weetjes terug, er zouden dus meer van die forums moeten zijn.
mvg freddy
fredje

Postby thijsbeckers » Fri Jul 29, 2011 12:00 am

Zoiets had ik al gedacht (van die blokgolf), maar nu weet de rest van de lezers het ook .
Prima dat je je schakelingen (en ervaringen) deelt! Het probleem' bij ons is dat we veel 'analoge' dingen al gehad hebben en dat er meestal weinig nieuws aan is, zodat het voor het blad Elektor minder geschikt is.
Ik ben het helemaal met je eens dat het een beetje jammer is dat er zoveel µC's gebruikt worden en zo weinig analoog over lijkt te zijn, maar dat is helaas op dit moment wel waar de meeste nieuwe ontwikkelingen gebeuren...

Overigens loopt het buizenforum op onze Franse site als een tierelier .
thijsbeckers

Return to Stel je eigen schakeling voor