Plastic/plexiglas buiger

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby tymenyel » Tue Aug 02, 2011 12:00 am

Om plexiglas te boren met een gewone boor moet de boor anders geslepen zijn.(eenvoudige uitleg van een boor: de punt schraapt en de zijkanten snijden) De hoek van het snijvlak is te scherp waardoor hij gaat happen (zie normale boor tekening 1). De oplossing ligt nu voor de hand, je maakt het snijvlak minder scherp(zie tekening 2). Daardoor wordt er nu geen materiaal afgesneden, maar er af geschraapt.

Groeten, Martijn
Attachments
BoorSlijpen.gif
tymenyel

Postby jippie » Tue Aug 02, 2011 12:00 am

Ik wil je verhaal graag begrijpen, maar ik snap begrijp het tekeningetje niet. Waarschijnlijk omdat ik een stukje context in de tekening mis. Waar zit het plaatje wat doorboord wordt? Hoe zit de lengteas van de boor precies ... Kun je je tekeningetje wat verduidelijken, of misschien een tweede tekeningetje waarop je een stuk "uitzoomt"?
jippie

Postby msilvius » Tue Aug 02, 2011 12:00 am

Ik denk dat ik de plaatjes wel snap.
De getekende lijnen, zijn de scherpe kanten van de boor.
De onderzijde is de snijkant en de boor boort dus van boven naar beneden.
Het linker plaatje laat een normale boor zien met een heel scherpe snijkant (aan de linkerzijde).
Het rechterplaatje laat een snijkant zien met een haakse hoek, bijna zoals bij een speedboor.
Das niet helemaal waar, want de speedboor heeft wel een vergelijkbaar scherpe kant, maar die is naar binnen gericht en niet naar buiten zoals een spiraalboor.

Het plaatje en de opmerking dat er geschraapt moet worden in plaats van gehapt, klinkt goed.
Maar helaas is het wel wat lastig een bestaande boor aan te passen om het rechter plaatje te krijgen.
Want dan moet je er materiaal aanslijpen in plaats van eraf.
msilvius

Postby arjen h. » Tue Aug 02, 2011 12:00 am

Eureka: "kunststofboren". Als ik hier op google verschijnt er al een en ander... interessant.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby manta79 » Wed Mar 13, 2013 12:00 am

Hoi,

Ik gebruik erg veel plexiglas en boor tot 32mm met een stappenboor die in een kolomboor zit. Smeren/koelen met afwasmiddel op lage snelheid. Absoluut super resultaat.
Voor keurig recht zagen gebruik ik een Proxxon FET, kost wel wat hoor, maar ik denk je hele leven plezier van.

Ik heb ergens van iemand gelezen die de gezaagde randen verwarmde met een gasbrandertje voor een heldere rand. Ik heb het nog niet geprobeerd.

gr.
manta79

Postby arjen h. » Wed Mar 13, 2013 12:00 am

Welkom op het forum en bedankt voor de tips. Een kolomboor en zo'n tafelzaagding staan nog op mijn verlanglijstje.

Uit nieuwsgierigheid: waar gebruik je het plexiglas voor en heb je foto's van je creaties???

Dat met een gasbrander heb ik ook al wel gedaan en werkt op zich wel. Kleine oneffenheden worden zo weggesmolten (grotere oneffenheden eerst wegwerken met vijl en schuurpapier).

Als je met de brander te lang blijft hangen verbrand je het plexiglas, snel bewegen dus. Ander nadeel kan zijn dat je de hoeken ook enigzins smelt, deze worden dus rond. Hoeveel rond hangt af van hoe lang je met de brander blijft hangen. Het is misschien miniem, maar kan ongewenst zijn...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Thu Sep 19, 2013 12:00 am

Ontvangen via de mail...

Beste Arjen,

Tijdens mijn zoektocht voor een DIY how-to plexiglas buigen, trof ik jouw tutorial plasticbuiger.pdf aan. Hiervoor veel dank want ik ben hierdoor het een en ander wijzer van geworden. Ik denk dat ik de plank kan bouwen en de meeste materialen wel kan vinden. Ik zit alleen nog in dubio over de voeding. Ik wil hiervoor een lab voeding gebruiken en ik vroeg mij af of jij weet of deze geschikt is: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/513812/Basetech-BT-305-Lineaire-labvoeding-instelbaar-0-30-VDC-0-5-A-150-W

Ik moet een plexiglas plaat buigen van 6 tot 8mm dik en ongeveer 30 cm breed. Lukt dat met deze voeding?
Alvast bedankt voor je antwoord.

Met vriendelijke groet,
Ca-Binh Tran
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Thu Sep 19, 2013 12:00 am

Als je 5A nodig hebt, dan is op zich een voeding van 5A voldoende. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om bij voedingen niet op het randje te gaan zitten. Beter te ruim (factor 1,5 of meer) dan te krap.

Ben benieuw naar de resultaten, post eens een foto .
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Tue Jan 21, 2014 12:00 am

Beste Jan,

Naar aanleiding van jouw vraag via de email een reactie hier op het forum zodat misschien meer mensen er wat aan hebben.

Op de foto een detailopname van de weerstanden en hoe deze zijn bedraad. De meest linker weerstand doet bij mij niet mee. Klik op de foto voor een grotere weergave.

- Voeding RSP-320-24 is prima. Kan 13.4 ampère leveren, dit is ruim meer dan een gevraagde 5 ampère.
- Isachrom 60 weerstandsdraad is ook goed.
- Weerstanden 0.22 ohm/10W doen het ook. P = I*I*R = 5*5*0.22 = 5,5 Watt.

Succes met bouwen, post eens een foto als hij klaar is.
Attachments
Naamloos3.1.png
arjen h.
Moderator

Postby Guest » Wed Jan 22, 2014 12:00 am

Dag Arjen,

Dank voor de snelle reactie en het duidelijke schema.
Nu kan zelfs ik er mee aan de slag!
Attachments
plastikbuiger--1-.JPG
plastikbuiger--2-.JPG
plastikbuiger--3-.JPG
Guest

PreviousNext

Return to Stel je eigen schakeling voor