Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 1 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Plastic/plexiglas buiger

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby jippie » Fri Jun 17, 2011 12:00 am

Hoe zaag je dat plexiglas over zulke grote lengtes netjes recht? (bijvoorbeeld de kap bij de voeding).
En hoe voorkom je dat er stukjes af spatten?
jippie
 
Posts: 342
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Postby arjen h. » Fri Jun 17, 2011 12:00 am

Bij alle werkzaamheden zoveel mogelijk de beschermende folie laten zitten om krassen te voorkomen.

Voor het zagen gebruik ik nu een (nieuwe) zaag met fijne tanden. Het zagen moet rustig gebeuren, weinig druk zetten, de zaag het werk laten doen. Als je rustig zaagt valt het afspatten wel mee. Anders een stukje folie losmaken en de zaagsnede afplakken met schilderstape.
Te wild zagen geeft wrijving waardoor het plastic warm wordt. Warm plastic wordt zacht en gaat plakken. Dit maakt zagen onmogelijk. Als het toch gebeurt dan wachten tot het materiaal is afgekoeld en opnieuw beginnen.

Het recht zagen is een stuk vakmanschap... hier zijn niet veel handigheden voor te verzinnen. Enige wat ik kan zeggen is goed aftekenen en netjes langs het lijntje zagen.

Als je nog gaat vijlen en schuren, dan een paar tienden (van een mm) ruimer zagen. Je kunt er wel material af vijlen, er bij vijlen is een stuk lastiger.

In het algemeen: werk met geduld!
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1318
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby arjen h. » Fri Jun 17, 2011 12:00 am

Goed gereedschap is het halve werk: nog even over het vijlen.

In de meeste bouwmarkten kunnen prima grove (basterd) vijlen gekocht worden. Meestal aangegeven met een 1. Als je op zoek gaat naar fijnere vijlen (halfzoet en zoet, nummer 2 en 3), dan valt dat niet mee. Op naar de speciaalzaak dus...

Een fijne vijl kan ik wel aanraden daar dit flink wat schuren scheelt. Verder raad ik een lange vijl aan ten opzichte van een korter exemplaar. Je kunt dan langere halen maken wat handiger/mooier is voor langere lengtes. De vijl niet haaks op het werkstuk houden maar zoveel mogelijk met de lengterichting mee...

Ook hier weer het gereedschap het werk laten doen, rustig aan dus. Te snel willen vijlen vergroot alleen maar de kans op een mislukt project.

Het vastzetten van het materiaal doe ik in de workmate tussen twee handdoeken. De bovenrand van het materiaal ongeveer 2 cm boven de workmate uit. Je kunt zo je handen afsteunen op de workmate tijdens het vijlen. Zo voorkom je een schuin of rond resultaat.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1318
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby tymenyel » Sun Jun 19, 2011 12:00 am

Ik heb ook wel eens perspex moeten zagen met een decoupeerzaag. Aleen snijolie werkte niet, aleen kaarsvet werkte niet, maar een combinatie van die twee ging goed. je moet daarna wel ontvetten met een sop en warm water. Hou er wel rekening mee dat de zool krassen veroorzaakt.

Groet, Martijn.
tymenyel
 
Posts: 203
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby fredje » Fri Jul 22, 2011 12:00 am

zeer interessant, ik had mij altijd al afgevraagd hoe ze plexi zo mooi konden plooien, en ziehier het antwoord dus.
We gaan dat ook zeker eens proberen
thanks
fredje
 
Posts: 9
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:39 pm

Postby jippie » Fri Jul 22, 2011 12:00 am

en wat is de truuk om een gaatje te boren dan? Bij mij spat er altijd wel een stukje af
jippie
 
Posts: 342
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Postby arjen h. » Tue Jul 26, 2011 12:00 am

Ik heb zelf niet zo'n ervaring met afbrekende stukjes. Wellicht heeft dit te maken met dat ik hier Polystyreen heb gebruikt en geen Plexiglas zoals de titel van dit topic doet vermoeden. Hier kwam ik afgelopen weekend achter toen ik in de bouwmarkt een nieuwe plaat ging halen en toen zag dat er verschillende soorten materiaal zijn.


Wat ik kan bedenken om afknappen van materiaal te voorkomen is:
- afplakken met schilderstape
- niet te hard drukken op de boormachine
- zorgen voor tegendruk door de plaat op een houten achtergrond te leggen

Wat ook zou kunnen helpen is eerst met een kleine(re) diameter voorboren en dan met de juiste diameter van beide kanten boren...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1318
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby arjen h. » Mon Aug 01, 2011 12:00 am

Volgend proefje, grote gaten. Zie foto, rechts met een 12 mm spiraalboor. Links met een 14 mm speedboor.

Overduidelijk is te zien dat het resultaat met de spiraalboor nergens op lijkt. Bij met name het laatste stuk hapt de boor en breken er stukken af. Afplakken en op een stuk hout boren helpt bij deze diameters niet meer.

Met de speedboor is het resultaat boven verwachting. Wel eerst even met een 4 mm voorboren daar de scherpe punt van de speedboor niet echt lekker wil. Veel wrijving, dus warmte en smeltend plastic. Als de grote diameter eenmaal aan het werk is dan boort dat best goed. Niet te hoog toerental zodat het materiaal er af geschraapt wordt.
Attachments
P7312727.JPG
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1318
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby jippie » Mon Aug 01, 2011 12:00 am

Mijn mond valt open van verbazing (links) en herkenning (rechts)!

Is dit plexiglas of de eerder genoemde acrylplaat polystyreen?
jippie
 
Posts: 342
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Postby arjen h. » Mon Aug 01, 2011 12:00 am

jippieMijn mond valt open van verbazing (links) en herkenning (rechts)!
Tja, voor de grotere diameters is een speedboor dus aan te raden. Mijn kleinste speedboor is 10 mm. Ik weet niet of ze nog kleiner te krijgen zijn.

edit: hier al vanaf 6 mm.

jippieIs dit plexiglas of de eerder genoemde acrylplaat polystyreen?
Ik vermoed polystyreen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen... is een reststukje wat ik al lang heb liggen.'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1318
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

PreviousNext

Return to Stel je eigen schakeling voor

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest