Internet-weerbericht op microcontroller

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby buckfast_beekeeper » Fri Nov 20, 2009 12:00 am

Hallo Marc,

Mooi project. 4 laags is inderdaad snel een dure grap. Vanaf een 20-tal stuks wordt het haalbaar. Een grotere print 2 laags is uiteraard sneller betaalbaar.

Ik ga alvast alles eens goed bekijken.

Al gedacht aan wireless netwerk access?

mvg

Theo
buckfast_beekeeper

Postby marc v » Sat Nov 21, 2009 12:00 am

buckfast_beekeeper

mvg

Theo

Hallo Theo,

Daaraan heb ik zeker al gedacht. Een van mijn 2 gebouwde weerstations hangt momenteel via een draadloze verbinding aan het internet. Ik heb dat gerealiseerd met een netwerk bridge. Niet echt een compacte oplossing dus. Ik ben al op zoek geweest naar alternatieve, compactere methodes die netjes mee in het kastje ingebouwd kunnen worden maar tot nu toe zonder succes.

Het vervelende aan de 52233-processor is dat die reeds de volledige hardware voor een netwerk met draad heeft ingebouwd gekregen. Hier ben je dus altijd verplicht om een bridge toe te passen van draad naar draadloos netwerk.

Bij de 52259 is het anders. Die brengt een MII-interface naar buiten waaraan je dan een PHY (de physical layer interface) koppelt. Ik ben al op zoek gegaan naar een WIFI component of module die dit mogelijk maakt maar heb eigenlijk nog niets gevonden.

Ik heb hierover ook een thread gestart op het Freescale forum...
http://forums.freescale.com/freescale/board/message?board.id=CFCOMM&thread.id=6731

- Marc
marc v

Postby schueler » Sat Nov 21, 2009 12:00 am

Marc V
buckfast_beekeeper

mvg

Theo

... Ik ben al op zoek geweest naar alternatieve, compactere methodes die netjes mee in het kastje ingebouwd kunnen worden maar tot nu toe zonder succes.

Je zou eens kunnen kijken naar de oplossingen van Lantronix.
Ze hebben een product onder de naamWiPort. Dit is een serial to Wifi / Ethernet device.
Deze heeft zelfs de mogelijkheid om al ethernet-to-wifi bridge te fungeren. De dimensies zijn erg klein en het werkt erg goed. Ik heb hier ooit samples van gekregen om mee te spelen.

Ben
schueler

Postby marc v » Sat Nov 21, 2009 12:00 am

SchuelerJe zou eens kunnen kijken naar de oplossingen van Lantronix.
Ze hebben een product onder de naamWiPort. Dit is een serial to Wifi / Ethernet device.
Deze heeft zelfs de mogelijkheid om al ethernet-to-wifi bridge te fungeren. De dimensies zijn erg klein en het werkt erg goed. Ik heb hier ooit samples van gekregen om mee te spelen.

Ben

Lantronix heeft inderdaad de Wiport. Die heb ik nog niet getest. Ik heb het wel reeds geprobeerd met een Lantronix Matchport; die zou je ook als bridge moeten kunnen gebruiken. Jammer genoeg wilde het om de een of andere reden niet lukken om de verbinding tot stand te brengen...? Ik heb uiteindelijk de moed opgegeven. Misschien moet ik nog eens proberen met een Wiport, als ik er eens eentje te pakken krijg. Vervelend aan die Wiport is wel die lastige connector...

Vermits mijn weerstation momenteel vooral een software-project is en vermits de goedkoopste hardware bestaat uit een Freescale M52259DEMOKIT met LCD en nog wat extras, heb ik ook hiervan even een schema getekend. Een verschil met het vorige schema (met het M52233DEMO bord) is de aanwezigheid van pullup-weerstanden op de SCL- en SDA-lijnen. Op de 52233DEMO zitten die weerstanden reeds geintegreerd op het bordje. Bij het 52259DEMO bordje zitten die er echter nog niet op, dus moeten we die zelf plaatsen. Ook hier is enkel nog een 5V-voeding nodig. De 3,3V komt uit het bordje.
Zie attachment...'
Attachments
METAF-52259.pdf
(12.6 KiB) Downloaded 78 times
marc v

Postby marc v » Sun Nov 22, 2009 12:00 am

Een weerstation met tekst-display is leuk, maar het zou nog leuker zijn om de informatie in grafische vorm weer te geven. Ook daaraan heb ik reeds gewerkt, hoewel de resultaten nog niet echt spectaculair te noemen zijn. Het is vooral lastig om een goeie weergave te vinden voor de informatie.

Van de versie met grafische weergave bestaat voorlopig enkel een prototype in een windows-simulatieprogramma. Het werkt weliswaar goed, maar grafisch stel het nog niet zoveel voor.
De eerste versie van het programma zou werken op een LCD met een 128x64 pixel resolutie. Deze resolutie is echter wat te beperkt om echt bruikbaar te zijn. Zo ziet het eruit:

Ik heb deze versie van het programma ook toegevoegd als attachment. Zo kan iedereen er eens mee experimenteren!

Meer recent ben ik begonnen aan een versie die zou moeten werken met een LCD met resolutie 240x128 pixels. Dat biedt grafisch een stuk meer mogelijkheden. Maar met die versie sta ik echt nog niet ver. Dit is een screen shot van die versie. De bedoeling is om in de bovenste helft van het display de gegevens van het actuele weer weer te geven en in de onderste helft de voorspelling in de vorm van een tijdlijn.

'
Attachments
gmetaf.zip
(273.07 KiB) Downloaded 78 times
marc v

Postby marc v » Mon Dec 07, 2009 12:00 am

Ik heb inmiddels een web pagina gemaakt vanwaar de laatste versie van het weerprogramma kan gedownload worden.

Er staan zowel de Windows-versies op, alsook de object code voor de microcontroller (zowel de 5223x- als de 5225x-versie).

Je vindt er ook de verbeterde versie van iNiche Coldfire Lite V3.2.

Zie http://www.mvdh.be
marc v

Postby marc v » Sun Feb 28, 2010 12:00 am

Het weerprogramma blijft intussen verder evolueren. Hoewel de "look" in grote lijnen hetzelfde blijft zijn er intern nog behoorlijk wat aanpassingen gebeurd.

Vooral de Windows-versie is een stuk praktischer en overzichtelijker geworden. In plaats van een afzonderlijk programma voor simulatie en een 2de programma voor de configuratie van het weerstation heb ik de 2 met elkaar gecombineerd.
In eerste instantie ziet het nieuwe programma er nog steeds uit als het LCD-simulatieprogramma van vroeger. Wanneer je nu op het virtuele LCD-schermpje klikt verschijnt er een kleine menu:

Van hieruit heb je een aantal mogelijkheden:
"Overzicht" toont het huidige weerbericht in een makkelijk leesbare vorm:

"Station kiezen" laat je toe... een ander station te kiezen!

"Station zoeken" laat je toe om het dichtstbijzijnde station te zoeken op basis van opgegeven coördinaten...

De menufunktie "Tijdzone kiezen" is op het ogenblik van dit schrijven nog niet operationeel. Het microcontroller-weerstation kan op dit ogenblik ook nog niet vanuit dit nieuwe programma ingesteld worden, maar dat zal zeer binnenkort veranderen.

Er is ook nog het "About"-window. Daarin kan je de source-data terugvinden van waaruit het weerstation zijn gegevens haalt. Dat heb ik voornamelijk toegevoegd voor diagnose:

'
marc v

Postby rvloon » Wed Aug 18, 2010 12:00 am

Echt cool. Het draait hier zonder problemen (binnen een groot bedrijf met proxies en firewalls).

Prive heb ik nog een apparaat van http://www.wetterdirekt.com/

Die geeft dan 5 dagen vooruit een voorspelling.

Zijn er mogelijkheden om die hier in te bouwen?

En was je nog van plan om historie bij te houden? Zodat je ziet wat het weer de afgelopen tijd was.

En kun je hiermee ook een soort van buienradar maken?

Ik zie nu dat buienradar.nl ook voorspellingen doet:
http://www.buienradar.nl/weerbericht_Nederland_komende_5_tot_9_dagen.aspx?bron=3

In ieder geval hartstikke cool.
rvloon

Postby marc v » Wed Aug 18, 2010 12:00 am

Leuk dat je het goed vindt!

Het windows-programma is een voortvloeisel van de microcontroller-versie maar is een beetje een eigen leven beginnen leiden. Het blijft echter zuiver gebaseerd op het decoderen van METAR- en TAF-gegevens. Met dit programma heb ik geen andere plannen.

Ik zou wel nog een versie willen maken met grafische weergave van de gegevens maar voorlopig blijft het enkel bij plannen...
marc v

Postby marc v » Sun Feb 09, 2014 12:00 am

Na zoveel jaar nog eens een update over mijn projectje...

De grafische versie is nooit wat geworden. De tekst-versie ziet er naar buiten toe in grote lijnen nog steeds hetzelfde uit. Op de microcontroller ben ik nu echter overgestapt op FNET als netwerk-stack vermits die stack nog aktief ontwikkeld wordt in tegenstelling tot Coldfire-Lite.

Ook de Windows-versie is in grote lijnen hetzelfde gebleven. Er is inmiddels wel wat veranderd aan server-kant waardoor het downloaden met de vorige versie die hier gepost was niet meer mogelijk is. Dat is met de huidige versie opgelost (zie attachment).
Attachments

[The extension exe has been deactivated and can no longer be displayed.]

marc v

Previous

Return to Stel je eigen schakeling voor