Proteus VSM

Discussies en opmerkingen over het Explorer-16 project

Postby harm_hop » Thu May 31, 2007 12:00 am

Simuleren en debuggen met VSM

Volgens mij is het in principe zo dat als je gaat simuleren met een simulator dat je dan niet weet of gevonden abnormaliteiten bugs zijn van de simulator of van je ontworpen software die je zit te testen.

Voorbeeldje dat ik zo even uit de lucht grijp, ik start demo3 en vraag aan de simulator om de virtual terminal. Die komt op en vraagt een filename. Ik type wat letters in en vervolgens backspaces. Dan weigert hij verder terug te gaan dan positie 3 op de virtuele regel.

Dan moet je dus gaan onderzoeken of dat een eigenschap is van je uartsoftware of van de simulatiesoftware.

Groet,
Harm Hop
harm_hop

Postby luc21 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Er zijn altijd zaken die je niet echt kunt testen in een simulator, maar het geeft wel een heel goede indicatie of je eigen applicatie werkt.
luc21

Postby harm_hop » Thu May 31, 2007 12:00 am

Akkoord, een simulator heeft beperkingen, geen probleem.

Maar als een simulator bugs heeft dan vind je vreemd onbedoeld gedrag van je gesimuleerde programma dat je aan het ontwikkelen bent en dan kan het zijn dat het een bug van de simulator is zodat je ten onrechte je eigen software verdenkt en dus veel zoektijd verspilt. _Veel_ omdat je de bug in je eigen software niet kan vinden aangezien die er niet is.

Het is dus zaak met een bug-arme simulator te werken. Wat dat betreft heb ik zo mijn bedenkingen die ik hier maar niet opschrijf, dat moet iedereen maar voor zichzelf ontdekken.

H_H
harm_hop

Return to 2007-01 t/m 04 Explorer-16